Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 604 ggr
Lovesdogs
1

Ö vertyga?

Hej! jag vill gärna ha  en hund och så där, men jag bor fortfarande kvar hos mamma och pappa. Och dom är inte så hund intresserade, eller i alla fall inte pappa. Jag skulle gärna vilja skaffa mig en Bichon Havanais eller Coton de Tuléar. Jag går kvar i grudskolan  och slutar så där runt 14.30-15.00. Hunden skulle kunna följa med pappa till jobbet eller lämnas vid hund dagiset bakom hanns jobb (som delvis kostar lite mer🤐). Men det var inte problemet, utan att mest pappa (men också mamma) inte är så hund sugna. Mamma kan tänka sig en Coton men pappa, nja…. Han vill inte binda upp sig så mycket. Har någon kanske något tips hur man övertygar föräldrarna? Eller i alla fall får dom att bli mer sugna? Tack på förhand!

fia1116
5

Av erfarenhet så skulle mitt råd helt enkelt vara att ni inte skaffar en hund om inte alla i familjen är med på det. Det är ett 24-timmarsjobb för alla familjemedlemmar och det kan bli jobbigt om någon inte vill/orkar hänge sig fullt ut. I och med att du är ganska ung fortfarande så kommer dina föräldrar stå för mycket när det gäller hunden, alla kostnader tex. Dessutom så säger du att din pappa kommer få ta hand om den på dagarna. Din pappa kanske hellre lägger pengarna och tiden någon annan stans? 

Gör en lista över vad du tycker är för och nackdelar med en ny liten vän och be att din mamma och pappa lyssnar på dig, sätt er ner och prata om det ordentligt. En hund kräver otroligt mycket omsorg, även om det är en liten sort. :)

[.Victoria.]
1

Jag håller med #1. Om inte din familj är sugna på att hjälpa dig med hunden så kommer det inte att funka. Man blir precis som din pappa sager väldigt bunden när man har hund, och då måste alla vilja hjälpa till annars kommer det inte att funka.

Jag hade en hund när jag var barn men då hjälptes alla till att gå ut med den, vi var totalt fyra person som hade hand om hunden. Nu bor jag inte hemma längre och har hand om min andra hund själv, men jag betalar också någon som kan ta ut hunden när jag inte är hemma. Hunddagis kostar ca 3000kr I Stockholm, är det någonting din familj har råd att betala?

Utöver det tillkommer också kostnader varje månad för försäkring, foder, godis, ev kurser och veterinär osv. Första året kommer de också att bli riktigt dyrt när ni måste köpa hunden och alla tillbehör,

Räkna med att en liten hund kostar minst 500kr/månad. Och då räknar jag inte med kurser och eventuell veterinär. Plus hunddagis på det om ni inte kan ta hand om hunden över dagen, då blir det ca 3500kr/månad. Är dina föräldrar villiga att betala det? Detta är också bara den lägsta möjliga kostnaden, pengarna försvinner snabbt när man äger en hund.