Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3022 ggr
Nervöst Skall
0

Tjock = stor?

Jag har upplevt att många gånger så förknippas "tjock" med "stor". Min lilla tik Sansa har efter kastrering gått upp mycket i vikt och är rätt rejält överviktig. Många gånger när jag påpekar detta så får jag till svar "nä men hon är ju inte tjock/överviktig, hon är ju så liten!" Detta förvånar mig ständigt då folk verkar tro att små hundar inte kan vara tjocka. Har ni upplevt nått liknande? Eller kanske tvärtom att eran normal viktiga hund har kallats tjock eftersom han/hon är stor?

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

TjockaBerta
0

Ett par var på mig om att min hund var för tjock. Han var då lite underviktig och jag höll på att få upp honom i vikt. Vad de inte fattade var att han hade väldigt mycket päls.

>>>Malum domesticum<<<

Nervöst Skall
0

#1 Det där med päls känner jag igen också! Men i mitt fall så gör pälsen att hon ser tjock ut, ändå så verkar det som att hon är "för liten för att vara tjock" O.o

[[Boris Sager]]
1

En hund kan vara stor, ha kraftig benstomme, muskulatur, som människor utan att vara tjock, som jag tycker. Tjock är hunden, när benstomme och muskulatur är ordinära, men hunden väger ändå för mycket p. g.a. ökad fettvävnad. ( ska kolla hundars BMI)

Nervöst Skall
0

#3 på Sansa så känner man att hon är tjock då hon har "kuddar" av fett över revbenen

AnneN
1

Av folk som jag antar är mer vana att se jaktlabbar har jag fått höra att Valle var i fint hull när han hade nyss kommit till mig, men då var han ganska ordentligt underviktig och nu då han är i normalt hull så har jag fått höra att han är för tjock (vilket han absolut inte är). Folk som däremot är van att se feta labradorer tycker att han är för smal.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Nervöst Skall
0

#5 det kan jag tänka mig, labbar kan ju verkligen skilja sig mycket! Det är lite farligt egentligen; om nån skaffar en kraftig labbe och förväntar sig att de ska se ut som en jaktlabbe och vice versa

[[Boris Sager]]
2

Nu kommer jag in på mitt favoritämne :) Som inte alls eg. är ngt direkt favoritämne, utan ett jätteproblem, ssk här i USA för både människor och deras djur. Börjar bli problem i Sverige, då ca 30% av alla hundar i Sverige är i nuläget överviktiga. (Likaså är varannan man och var 3:e kvinna i Sverige överviktiga). Ger följder som: Diabetes, Hjärtproblem, Lungproblem, Ledproblem, Cirkulationsrubbningar, Leversjukdomar, Sämre immunförsvar, Hud- och pälsproblem, värmeregleringsproblem, Ökade risker vid narkos och operation.

Vickiw
0

Stella kan se tjock ut när hon har som mest päls, men hon ligger lite under normalvikt men börjar få upp aptiten på henne så hon ökar sakta men säkert. Dock ser hon stor ut från sidan då hon fått så många kullar och har lös hud och så är hon bukig, men vet säger det Förmodligen är pga valparna.

Lon@
0

#5, Ja, och jag har motsatta problemet - jaktlabbar som folk då anser är helt utmärglade, i synnerhet under jaktsäsong. Vi har ju dessutom sju stycken så antagligen tror de att vi ger den lilla tjocka terriern ALL mat. Men det finns onekligen många tjocka showlabbar - och magra jaktlabbar! Nu tror jag att de har tagit bort det(?) men i tidigare SRD var labradoren med, domarna skulle vara uppmärksamma på feta individer och det säger.en hel del. Har tyvärr själv varit med om i flera raser - labbe är en av dem - att hunden gått betydligt bättre på utställning då vi gött dem lite för då "har de haft mer massa". Men det är väl en annan diskussion… Trots att Sveriges hundar blir fetare och fetare med allt vad det innebär så upplever jag att det har kommit en ny trend, mycket bland dem som har "muskelhundar" och/eller håller på med WP: många av dessa hundarna är istället deffade så att det i princip bara är muskler och ben - det är heller inte hälsosamt.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Nervöst Skall
0

Jag tror även att det är många som inte vet hur de ska känna igenom hunden och avgöra hull. Många går nog efter hur tjock/stor magen är, det är bara rätt nyligen som jag har lärt mig att känna över revbenen.

Noa-Nisse
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag upplever mer att folk tycker att hundar med ett normalt hull är underviktiga. Jag har fått höra flera gånger att min är mager. Men jag tror att man nuförtiden är så van vid att se överviktiga hundar och det gör att man då tror att normalt är underviktigt… Min hund är i bra hull enligt mig och veterinären. Revbenen känns tydligen utan att synas och hennes buklinje är tydligt uppdragen. Perfekt tycker jag. Men många håller inte med.

Medarbetare på Hundar.ifokus

[[Boris Sager]]
1

Ja, om man ser något tillräckligt många ggr blir det "normalt". Dystert! Din Dalmatiner ser verkligen fin ut, #12!

Lon@
1

Dessutom får jag ofta höra, när jag säger att veterinären tycker att mina hundar är i perfekt hul, att "veterinärer vet ju inget, de vill att hundar ska vara magra som skrikor". Tja, de har ju bara ett antal års universitetsstudier bakom sig om hundars hälsa och sjukdomar så varför skulle DE veta när grannen vet bättre? Faktum är att på de kurser som jag haft inom SBK - vars deltagare torde vara ungefär ett genomsnitt av Sveriges hundägare befolkning, möjligen snäppet mer intresserade - så har jag haft EN hund som varit klart för smal, däremot har det funnits tjocka eller rent av feta hundar på varje kurs. Bedrövligt!

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Noa-Nisse
1

#13, tack, men det är ingen dalmatiner. #14, så tråkigt alltså!

Medarbetare på Hundar.ifokus

[[Boris Sager]]
1

O, Great Dane menade jag förstås! Läser bok om Dalmatians :) Sorry!

Nervöst Skall
0

Finns det någon statistik över vikten på våra hundar över de senaste åren? Vore itressant att läsa. Det låter som att det är ett allt större problem :/ #12 Klenod är så vacker!

[[Boris Sager]]
0
[Forest]
0

Många med småhundar har svårt att hålla vikten på sina små, vet flera som går bantningskurser via veterinären kan man säga :) Nu får dom i regel lite kostråd som jag inte alls håller med om är bra foder men det hör inte dit hundarna går ner i vikt ägaren börjar i regel göra mer med hunden motion och balansövningar mm 

Har man en hund med mer päls så ser folk ofta inte hur hunden ser ut, man måste känna på hunden, hoppas det går bra för dig TS med banta ner henne :)

[[Boris Sager]]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Antagligen finns en del människor, som har småhundar av den anledningen att de tror att småhundar inte kräver lika mycket aktivitet, som en del större. Tyvärr ser jag en hel del överviktiga ägare till dessa iofs normalviktiga hundarna på hundutställningar t.ex. De, som ställer ut sina pälshundar vet att det måste finnas muskulatur under pälsen, men rätt många, som inte gör det, vet det uppenbarligen inte. Alla hundar behöver aktivitet och promenader, stora som små.

Kalli
0

#7: "Börjar bli problem i Sverige, då ca 30% av alla hundar i Sverige är i nuläget överviktiga"

Intressant, kan du hänvisa till källan? :)

[[Boris Sager]]
0
Kalli
1

#22: Ah, så synd att de i sin tur inte hade någon källa till sina påståenden. Hade varit intressant att veta när en ev. studien utförts, av vem, i vilket syfte och hur den gått till.

Det närmaste jag kan hitta är en artikel från 2007 som pratar om en enkätundersökning.

"Internationella studier har pekat på att 30-40 procent av alla hundar och katter i andra länder i västvärlden är överviktiga. Det finns inga riktigt färska studier i Sverige, men i en enkätundersökning bland hundägare uppgavs ungefär var tionde hanhund och var femte honhund vara överviktig. Siffran är troligen högre eftersom ägare ofta underskattar vikten"

http://www.svd.se/fragor-och-svar-om-overviktiga-hundar

Vore intressant att veta om det faktiskt utförts någon studie i Sverige.

[[Boris Sager]]
0

Ja, det vore det. Jag har en känsla av att det pågår studier i Sverige, men att de måste pågå under en viss tid. De flesta är ju amerikanska. Det brukar ju vara så att det, som sker här i USA också kommer att ske I Europa om ngr år. Det, som jag studerar är människors sjukdomar, men hundars sjukdomar är ofta mycket snarlika.

[[Boris Sager]]
0

http://stud.epsilon.slu.se/4878/1/Nilsson_J_121001.pdf

En svensk studie, som jag kollat förr.

Kalli
0

#25: Intressant, ska läsa den senare. Hittade dock detta:

"I Sverige finns få publicerade studier angående utbredning av övervikt, men 2005 gjordes ett examensarbete gällande hullbedömning där resultatet bland annat visade att 33 % av de hundar som besökte SLU’s universitetsdjursjukhus var överviktiga (Pettersson, 2005).
Studien undersökte även övervikt på andra platser, som en hundklubb, en hundutställning, ett hunddagis och bland SLU’s studenter, det visades då att i genomsnitt var endast 13,7% av alla hundar (n=176) i studien överviktiga."

[[Boris Sager]]
0

Ja, fler och fler forskare, även i Sverige, börjar intressera sig iom att problemet växer. Förmodligen ett ganska stort mörkertal, eftersom människor inte gärna tillstår att deras vovvar är överviktiga och viktbedömning inte görs ssk regelbundet.