Om hundfetma
Det kan inte nog poängteras hur viktigt det är att hålla sin hund i god kondition. ( och sig själv förstås). Gäller säkert iFokus medlemmar i mindre utsträckning än andra hundägare, men liksom andra, som vi ser, självklara no, no's anser jag det kan upprepas. Bra att aktivera, men effekten av aktivering blir betydligt bättre på en smidig, normal viktig hund. Som det nu är är ca varannan hund i Sverige överviktig- % siffran har sjunkit ngn tiondels procent, men är f.n.ngt över 54 procent. Känn revbenen, utan att se dem! Lura er inte av pälsen- revbenen ska kännas ändå! Väg hunden regelbundet! Ge inte människomat! Undvik mycket extra godis! Naturligtvis kan hundfetma ha medicinska orsaker, som måste uteslutas, men det här inlägget handlar inte om dem.
http://www.agria.se/hund/artiklar/skotsel-och-vard/overvikt-hos-hundar/
Det får mig osökt att tänka på den här hunden. Det här är hemskt att se. Varning för starka bilder!
http://www.expressen.se/nyheter/fet-hund-fros-fast-i-trottoaren/
** Energy Pethead
**Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/
Att det ska vara så svårt för vissa människor att förstå att man stjälper istället för hjälper hunden genom att låta den äta tills den blir överviktig!
Har sett flera taxar som nästan släpar magen i marken, det är hjärtskärande.
// Nadja
#1, så hemskt, men bra att kombinera skrift och bild! I ditt extrema exempel måste ju ägaren inte se och/ eller inte bry sig av någon anledning. Nu på sommaren varnar man ju om sommarfarorna och det behövs bevisligen. Det här är en fara, som pågår året om. #2, det är ju alltid hemskt med övervikt, men taxar, som har ssk risk för diskbråck med sina långa ryggar måste vara extra utsatta.
#2 Visst är det sorgligt, men förmodligen var ägaren en kvinna som bara inte kunde låta bli att ge hunden av sin egen mat trots att den verkligen inte är bra för hunden att äta. En hunds bedjande ögon kan vara riktigt svåra att motstå.
** Energy Pethead
Man måste intala sig att de bedjande ögonen säger: Ge mig INTE mer mat, lek med mig, promenera med mig! Men dessa människor tycker att belöningar enbart handlar om mat, de är fixerade vid mat.
Blir så ledsen av att se överviktiga hundar.. speciellt då ägarna inte förstår. Jag får ljuga om min hund när vi är med släkten. Jag får säga att han är i princip allergisk mot allt för att de inte ska ge honom något.. för ett nej räcker inte, de säger "med det är ju synd om honom, klart han ska haa!" Usch! Att man inte kan acceptera ett nej gör mig galen. Så jag har fått ta den enkla vägen ut och säga att han är hyperallergisk och att om någon ger honom något så kommer vi få åka in till veterinären.. :/ hatar att ljuga men kan inte sitta och vakta hela tiden liksom bläh! Min hund tigger inte, och det blir folk så förundrade av. "Men ooj han tigger inte?! Det måste varit jättesvårt att lära in!" Eh.. nej han har inte fått någon mat när jag äter helt enkelt !
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
#5 Ja, så är det nog, men det är lika illa när en mamma ger sitt gråtande barn en klubba som tröst. Varken hundmat, hundgodis eller en extra fruktklubba är en särskilt bra tröst. Då måste man fråga sig själv om vi har glömt hur vi tröstar våra ungar? Bisarrt kanske, men ibland undrar man verkligen!
** Energy Pethead
Ja#7! Verkar som vi ersätter belöningssystemet med saker i stället för tid, omsorg, att man bryr sig på fel sätt, som jag tänker. Tidsbrist finns ju egentligen inte, man behöver fundera över vad man lägger sin tid på. Inte så enkelt verkligen, men man borde ändå fundera. ( Usch så snusförnuftigt). Något måste göras för att få människor att inse problemet!
Min mamma ger min hund alldeles för stora portioner ibland och mat vid bordet heeeela tiden. Jag blir så galen på henne, hon ger henne i smyg när jag kollar bort för att jag inte ska bli sur, fast jag har förklarat för henne att hon INTE får ge hunden mat, särskilt inte vid bordet för det är jag som får leva med en tiggande överviktig hund sen i resten av hennes liv. Men hon är som en liten unge och bara struntar i vad jag säger. Jag förstår faktiskt inte vad som är så svårt med att bara säga "Gå och lägg dig" så går hunden från bordet och man slipper dom där ögonen. Som tur är så är min hund inte överviktig ändå men hade mamma haft en egen hund hade den med all säkerhet varit det. Det är inte ofta jag ser en hund här där jag bor som faktiskt inte är för tjock, även om dom inte är jätteöverviktiga så är dom faktiskt för tjocka, jag tycker att en hund (beroende på ras då) ska ha en slank midja och inte en mage som hänger. Jag är stolt över hur min hund ser ut, får ofta höra av folk att dom tycker hon är så fin och smal och det är så roligt.
#9 Menar såklart att jag får leva med hunden i resten av hundens liv och inte i resten av mammas liv som det såg ut i förra inlägget ;)
Nej, #10 helt klart skrivet, tycker jag.
Åtminstone förstod jag.
De, som gör så, tror själva att de gör en god gärning, fast de i själva verket förstör. Det är det de måste fatta.
Alla år, som hundens liv kan förkortas.
Jag tror de måste få någon slags lista över vad hunden kan drabbas av.
Ger följder som: Diabetes, Hjärtproblem, Lungproblem, Ledproblem, Cirkulationsrubbningar, Leversjukdomar, Sämre immunförsvar, Hud- och pälsproblem, värmeregleringsproblem, Ökade risker vid narkos och operation.
När vi var och hämta våran första hund så fick vi träffa föräldrarna till valpen. Valpens mamma var kortare i manken än en golden (ras är engelsk mastiff) och hennes mage släpa i backen. Hon blev 4år. Vi hållde våran hund i perfekt hull, hon blev nästan lika hög som en GD och blev 10år. Ovanligt för den rasen. En bekant som har en engelsk mastiff har en hane som väger 120kg och det är inte muskler och han är också kort i manken. Vi ägde också en engelsk mastiff hane men även han är väldigt hög i manken och vi hållde även han i perfekt hull fast han hade mer muskler än fett, han är just nu 8år och fortfarande pigg och fräsch.
#6 Jag förstår att du är bedrövad. Det är verkligen hemskt och inte heller är det roligt att ljuga. #9 Din mamma har en del att lära, verkar det som, men även om hon skulle behöva lära sig hur man hanterar en hund är det inte säkert att det fungerar om hon inte själv vill det.
** Energy Pethead
#11 #14 Ja mamma tror ju att det inte är någon fara, hon tänker att om hunden bara får smaka en liten bit så är det ju inget farligt men det blir ju mycket i längden. När jag berättar för henne varför hon inte ska göra det tycker hon bara att jag överdriver och fjantar mig. Men det är inte bara det med maten hon vägrar lyssna på, hon säger inte åt hunden ordentligt när hon gör något fel utan "Men Miiixa du fååår inte göra så, fyyy" och låter som att hon berömmer henne fast hon skäller, och andra gånger skriker hon om hunden gör något som att suga på soffkuddarna (vet inte varför hon suger på saker) och det är bara en liten del av det hon gör fel med hunden. Och det är helt lönlöst att säga åt henne för hon lyssnar inte eller så glömmer hon. Men snart flyttar vi så då slipper vi det och då ska det nog inte bli något smaka på min mat inte ;)
Bra att påminnas. Vi har haft en underviktig hund, smal så revbenen stack ut men åt ok ändå. Sen fick han en kompis och plötsligt åt han mer och gick upp i vikt. Vi var bara glada åt att han börjat äta ordentligt men såg inte att han blev lite för stor. Nu ska vi få ner honom några 100 gram enligt veterinären. Då är han i gott skick.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
#15, visa din mamma vad vi skriver här!
Vi överdriver INTE!
Det är ju okså ett problem, #16.
Absolut hjälper det med hundkompis att tävla om maten med.
#0: Känner mig som en trasig skiva men kollar gärna på den källan också?
"Som det nu är är ca varannan hund i Sverige överviktig- % siffran har sjunkit ngn tiondels procent, men är f.n.ngt över 54 procent."
Den siffran gäller nog i hela västvärlden och beroende på vilka studier man hänvisar till. Hur som helst är det ett stort problem, anser jag, som borde vara helt onödigt och enkelt, rent åtgärdsmässigt att bli av med, bara man uppfattar det som ett problem, oavsett om procenttalet är 30 eller 50 tycker jag. ( jag bor i USA och här är problemet stort, ca 50% och ökande).
min hund har aldrig varit överviktig inte fet, normal vikt sedan valp tills nu, hon får människo mat, torrfoder, godis, hundgott som märgben, tuggben, grisöron osv.
MEN man måste ju då inte ge överdrivet mkt och anpassa allt annat hunden får, motion spelar också en stor roll.
Med människo mat menar ja hon får rester inte att jag lagat mat t henne, hehe.
Men håller med, har sett så mkt feta hundar det är så sorgligt!
Vissa verkar inte veta gränserna, och jag tror nog det är lätt att bli blind.
#19: Så de 54% du pratar om gäller inte Sverige utan USA?
Tråkigt med överviktighet.
Min hund får människomat i rätt stora mängder, köttben varje dag och en ganska stor portion färskfoder. Mamma brukar sticka till honom skräp-tugg som mest innehåller skit, typ dentastix.
Låter som mycket men så aktiv som hund jycke är så är det nog i princip omöjligt att bli fet.
Själv förstår jag inte hur folk lyckas få överviktiga hundar, och då har jag haft lab DP.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#12 Stackars hund som väger så mycket. Fy Fahrenheit, säger jag bara! #15 Herregud, vilken mamma du har! Ursäkta att jag säger så, men någon måtta får det väl ändå vara!
Varje torsdag jobbar jag i stallet och där har vi fått sätta upp tydliga skyltar att småtjejerna inte ska ge hästarna extra mellanmål och godis. Det fungerar bra vad jag vet, men det är verkligen sorgligt att en sådan åtgärd ska behövas. Hästarna har sina måltider då de äter och resten av tiden ska de vara ifred!
** Energy Pethead