Skaffa valp - kostnader?
Hejsan!
Jag har precis slutat skolan, och har funderingar på att skaffa valp innan jag skaffar jobb, så att jag kan spendera all tid tillsammans med valpen under de första månaderna. Efter en tid på annan ort så flyttar jag hem till min fars villa och har alltså god plats och tid för en hund.
Det enda jag inte helt har koll på är kostnaden när det kommer till försäkringar etc. Nu är ju en valp oftast (kollar såklart upp innan) chippad, avmaskad, vetrinärsbesiktad, vaccinerad osv… Men utöver detta, vad kommer att behövas (förutom om hunden skulle skada sig eller bli sjuk)?
Tar emot alla tips jag kan få utöver detta också! :)
/Tilda
// www.Ninbebis.weebly.se
Ninbebis, uppfödning med kvalitét
#1 Nej det hade jag faktiskt inte, tack så mycket!! :)
Kostnader är mycket olika beroende på vilken ras och försäkring man väljer.
Senaste hunden Aros, vuxenvikt 2, max 3 kg.
Hund 15.000
Uppfödaren bodde 70 mil bort så räknar ändå in att vi sov på hotell och resekostnad. ca 1000 kronor i bränsle tur och retur (nu tog vi en semesterresa i samma veva oxå så höftar lite) boende på hotell 1000 kronor + mat.
Försäkring: 1600/år
Mat: 200/månad kanske.
Leksaker, tuggben, godis några 100, knappt köpt något eget till han eftersom Yoda har mycket.
Sele 250, halsband 40 kronor.
Vaccination tillkommer om 2 veckor, minns ej kostnad + avmaskning.
Hundsäng - 3-500 tror jag den låg på
Övriga grejer som t.ex. tillkom till min äldre: kläder och skor MÅNGA 100 lappar, har nog kläder för några 1000 till han.
https://www.instagram.com/aros_yoda/
Min valp är jag fodervärd till så betalade inte inköpspris, utan det ligger kvar i veterinärbufferten, annars är ju det runt 15'000 beroende på ras osv. Försäkring: ~2'000 kr. Tänk på att den går upp varje år, för en vuxen hund ligger den nog på minst 4'000 kr per år. Det skiljer sig lite mellan olika raser också. Jag har en frisk ras utan rasbundna sjukdomar, tex trubbnosar kostar mer att försäkra och försäkringen täcker mindre! Vaccination, 12 veckor: 400 kr hos min vet. Jag har fått en gammal transportbur av mamma, annars kostar de 500-3'000 kr beroende på sort. 500 kr för en bärbar i plast, nån tusenlapp för en fast bagagebur. Kombinerad sele (säkerhets- och promenadsele): ca 500 kr Mat, hemapotek, borstar för pälsras, schampo och balsam, leksaker, bädd, godis… Ytterligare 1'000-1'500 kr? Bensin etc för att hälsa på uppfödaren och för att hämta valp: 1'000 till beroende på avstånd. Skulle räkna med minst ~20'000 kr plus en veterinärbuffert på säg 10'000 kr? Det är nog ungefär vad jag sparade ihop till min hund, så har en större veterinärbuffert nu, även om en del av de pengarna nu går till annat.
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Tänk även lite längre fram, hur du ska lösa det när du börjar jobba. Är någon hemma med hunden om dagarna eller behövs hunddagis? Det brukar kosta ca 2-3000kr/månad. För även om du kommer kunna åka hem på lunchrasten så går det inte att vara säker på att hunden kan vara ensam. Vissa hundar är lättare att ensamträna än andra.
Ser alldeles för många hundar som omplaceras för att ägaren fått jobb och inte längre har tid..
Här är mina..
- hund 6000kr (ingens tamtavla)
- Koppel/halsband/bädd/borstar/kloklippare/kläder ca 2200kr
- Försäkring 261kr/månad
- Vaccin: 800kr (första året)
- Träning, agilityhiner + kurs 3000kr
- hundmat+träningsgodis ca 250kr/månad
- dogwalker 1800kr/månad
- kastrering tik 7000kr.
Sen kan det uppkomma veterinärkostnader, jag har en fast självrisk på 2500kr och då ingår tandskador för 3000kr/år samt rehab 3000kr/år. Magnetkameraundersökning och cellgiftsbehandling är också max 5000kr/år. Blir det högre kostnader där får man betala själv. Mediciner ingår också då finns det ingen specifik begränsning på summan. Men tycker det är viktigt att du köper en BRA försäkring så du får en trygghet, gärna en som täcker ett högt belopp. Jag har if och de täcker upp till 50.000kr/år. Det känns tryggt, annars kanske du måste avliva hunden för att du inte har råd så försäkring är verkligen en viktig prioritering.
#6 - Jadå, allt sådant har jag koll på :) Eftersom jag flyttar hem igen och har en stor familj så finns det alltid någon som kan ta hand om hunden OM det nu skulle vara så att jag behöver åka iväg på något, eller nu när jag skaffar jobb i framtiden.
Och tack tack tack till alla som lagt ned tid till att svara på detta!! Guld värt verkligen. ❤️
Hundar kostar, särskilt första året! Försökte räkna ut hur mycket jag lade på min valp den första tiden men fick sluta för jag kom upp i för stora summor ;) Visserligen beror det mycket på vad man lägger pengarna på också men det är ju så roligt att köpa grejer till hunden. Först och främst är det ju själva valppriset, sedan kostnad för att åka och hämta valpen, försäkringar (jag betalar nästan 3000 om året och jag har en "frisk" ras), vaccinering, leksaker, koppel, halsband, sele, bädd, bajspåsar, hundmat, hundgodis, pälsvårdsgrejer (där drog det iväg med min hund haha), anmälan till olika kurser, medlemskap i olika klubbar, bensinpengar för att köra till klubben eller ut i spårskogen osv… Börjar man väl lägga ihop det så blir det stora summor!
för små raser tycker jag träning/kurser kostar mest. Eller någon typ av hunddagis om man har det. För stora hundar är foder väldigt dyrt. Har man en liten hund som man inte behöver ha på dagis samt inte tränar/tävlar/går på kurser kan det bli ganska billigt.
10 Konstigt för här kostar kurser samma även för små hundar, det är samma pris oavsett storleken på hunden.
Bädd,täcken, och mat brukar med bli billigare med små hundar inget jag själv tänkte på innan.
Tycker du fått bra pristips vad som kan kosta första året, vi har hundar som är födda på våren, detta har gjort att deras täcken har passat dom i alla år. Har inte uträknat alls vad det kostar första året men här har vi fyndat en drös bäddar,täcken,halsband/selar och koppel. Våra hundar använder inte bäddar så värst mycket då dom ligger hellre på soffan/sängen eller på golvet om det är varmt. 😉
#11 Menar inte att kurser kostar olika för olika raser, bara att mat kan bli väldigt dyrt för stora hundar. Kurser kostar såklart lika för alla hundar.
12 aha nu fattar jag, här har vi inte behövt gå en massa kurser utan tränar mycket på hemmaplan. Dom kurserna vi gått är för lära oss, då agility och spår så dessa kurser skulle vi gå oavsett ras. 😉
Vi hade en oväntad kostnad, allt min lilla kille betsönder! Vi hade hundsäkrat hemma men plocka bort dörrkarmar och tapeter och bordsben hade vi glömt. Det syssla han med tills året ungefär. Aldrig vart med om en hund som vart så extrem. Kan vara tänkvärt :)
Nu har jag två hundar sedan tidigare men än så länge så har nytillskottet kostat ungefär 10000:-
Inköpspris 7000 (skulle egentligen varit 14000:- men har henne på "halvfoder"
Försäkring 280:-/månad
Foder 700:-
Piss off(!) 500:-
Ett par nya fällar 600:-
Koppel och halsband 150:-
Plus lite extrautgifter i form av träningsgodis, ben och ett par nya leksaker.
Hon har bott här i lite över en månad, och då har vi ändå mycket grejer från våra andra hundar såsom kloklippare, matskålar, bäddar, kompostgaller och liknande.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell