Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 2848 ggr
[SkogsKaffe]
1

Rashjälp!

Hej! Jag är ny här men jag har dock varit inne på sidan och läst mycket och jag känner att jag behöver lite hjälp med val av ras. Det känns ju nästan omöjligt att hitta en passande ras. Jag ska inte köpa en hund just nu, först så ska jag plugga klart och 'få ordning' på livet. Hundar har varit Nummer Ett för mig hela livet och nu börjar tiden närma sig då jag kan köpa en egen hund. Jag tänker skriva lite vad jag ska ha hunden till och vilka egenskaper jag söker. *Lättlärd *Mellanstor, inte större än Labrador och inte mindre än Staffordshire bullterrier *Klarar av kyla bra, jag vill dock inte ha ett 'pälsmonster' *Jag vill inte ha en hundras som älskar allt och alla *Jag ska inte jaga med hunden *Jag vill inte ha en hundras som har lätt till skall *Jag vill ha en lugnare ras Det jag vill göra med hunden är: Apportera med dummy Lydnad Långa promenader, oftast i skogen Ha med hunden när jag är ute och rider Jag vill prova på lite allt möjligt men jag vill inte tävla Hunden måste klara av att ta det lugnt vissa dagar/veckor. Jag söker helt enkelt en bästa vän i vått och torrt. Jag har säkert glömt att skriva något men det är bara att fråga på om ni undrar något. Ni får ha en fortsatt trevlig dag, mvh SkogsKaffe.

FjantYoda
0

Labrador?

https://www.instagram.com/aros_yoda/

[Teddies matte]
0

Hur pass aktiv kommer du vara med de aktiviteter du nämnt? Och hur mycket tid kan du tänka dig lägga på pälsvård? Lagotton kunde eventuellt passa, den är mellanstor, mycket lättlärd och klarar kyla bra. Det där med en som älskar allt och alla beror lite på, de gillar folk, tycker om uppmärksamhet, men ändå inte som en Golden eller Labrador, inte lika "påträngande". Lagotton har varken någon stor jaktinstinkt eller lätt till skall. Hur pass lugn är en lugn hund för dig? Lagotton brukar kunna vara ganska osynlig inomhus, men utomhus brukar det ofta kunna vara full fart, de kan vara kvicka och ivriga, men inte flamsiga t.ex.

Det är dock en aktiv ras och ingen ren sällskapshund så det beror ju på hur pass aktiv du kommer vara.

[SkogsKaffe]
0

#1 Ja jag har funderat mycket på den rasen. #2 Jag kommer att vara ganska aktiv, långpromenader varje dag och dom andra aktiviteterna några gånger i veckan. Jag får dock vissa perioder då jag är riktigt nere och det är olika hur länge det håller i sig och då blir det bara korta promenader, någon lång ibland kanske, men då vill jag helst bara ligga hemma och mysa. Fast även om jag är nere så kommer vi att vara ute på gården mycket med dom andra djuren. Pälsvård är jag inte intresserad av men kan tänka mig att borsta hunden. Ute får hunden gärn vara busig och full i fart. Hur lugn hunden ska vara vet jag inte riktigt men jag vill ju inte ha en flamsig hund, inne får den gärna ligga i soffan och sova och mysa bara. Justia, nu kom jag på en till sak, jag vill inte att hunden ska följa efter mig inne vart jag än går utan en hund som bara kan ligga och ta det lugnt även om jag går på toa t.ex. Tack för era svar!:)

tetri
0

Kolla på portugisisk vattenhund, man kan raka dom några gånger om året så slipper man borsta dom.

feral jesus

[Teddies matte]
1

#4 Det krävs mycket mer än ett par enstaka gånger per år om man skall slippa behöva borsta! Dessutom är också Portugisen en väldigt aktiv hund.

tetri
2

#5 … Jag har en själv. Han rakas ner kanske 7-10 gånger per år och dom flesta portisar jag känner går som familjehundar och är nöjda så länge dom får följa med, tror dock att dom alla skulle må bättre med mer aktivering.

feral jesus

[Teddies matte]
0

#6 Ja, men 7-10 gånger per år är ju också mycket mer än nån enstaka gång per år. De är likaom Lagotton aktiva hundar, inga rena sällskapshundar.

tetri
0

#7 Jag har inte skrivit någon enstaka gång. Precis, det är ju det TS vill ha, en aktiv sällskapshund som kan ta det lugnt.

feral jesus

[Nalle-]
0

Jag tänkte på en engelsk springer spaniel tills jag läste att du inte ville ha en flamsig hund ;) Men en golden kan kanske passa!

[SkogsKaffe]
0

#4 Jag ska kolla upp den rasen men den låter dock lite för aktiv för mig. #9 Dom är fina men dom har för mycket päls enligt mig, Golden har jag varit inne på men dom har ju så mycket päls haha! Men om jag hittar 'min' ras så kan jag absolut bortse från pälsen.:)

[SkogsKaffe]
0

Finns det ingen annan som har några bra tips? Jag håller på och letar mig halvt galen efter en ras som passar haha!

Sugar Mist
0

Kooiker?

-

[SkogsKaffe]
0

#12 Den rasen har jag inte ens tänkt på, jag ska kolla upp den nu. Tackar för tipset!:)

[.Victoria.]
0

Skriver bara om raser jag har erfarenhet av själv som skulle kunna passa..

flatte, welsh springer spaniel/springer spaniel, cocker spaniel

Alla är ju jakthundar men det funkar att ha som sällskap också…helst om du vill apportera och så.  Men jag tycker du ska åka till uppfödare och kolla på hunden irl innan du bestämmer dig, då får du själv erfarenhet av olika raser istället för att gå på forum, alla hundar är ju olika..

[SkogsKaffe]
0

#14 Fina hundar men inga som jag riktigt har fastnat för, Flatten är ju jätte fin men alldeles för krävande för mig. Jag kommer självklart åka till uppfödare och kolla innan men först så vill jag ha några raser som jag tror skulle passa så att jag vet vilka uppfödare jag ska till.:)

Lon@
0

Om du kan tänka dig att klippa hunden så kanske en PON? Be mig inte att stava utan att tjuvkika men det är en gammal polsk "bonnhund" som har liknande förflutet med många av Centraleuropas gamla vallhundsraser. Jag har egentligen bara läst om dem, inte träffat så många, men de verkar vara trevliga, "lagom" hundar.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

[SkogsKaffe]
0

#16 Har suttit och läst lite om dom nu och dom verkar vara bra hundar men deras utseende tilltalar mig inte alls. Fast man kan kanske raka ner dom? Hittade dock ingen bild på en rakad/klippt PON. Jag ska fortsätta att läsa om dom, tack för tipset, hade aldrig hört talas om rasen förut.:)