Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 4732 ggr
Flower29
0

Bära valp i ryggsäck?

Hejsan! :)

Nästa vecka kommer min efterlängtande valp hem (finsk lapphund) men det är en grej som jag funderar lite på. Unga valpar får ju inte gå några långa sträckor alls utan det är ju i princip lek på tomten som gäller. (Och sen blir det väl att man går runt gatan och sedan ökar på lite efter hand)  Men man vill ju ändå kunna miljöträna småttingen och därför måste man till olika ställen som ligger en bit bort. Så kan en stor ryggsäck som man sätter fram på magen funka tror ni? Vad gjorde ni när era valpar var små? 

Skulle vara väldigt tacksam för lite tips angående detta!! :)

Fridaaaa
1

Jag gick korta rundor, mycket lös. Det är bara bra för dem :) promenader går bra men inte motioneras. Och pausa ofta samt långsamt tempo, första veckorna tills 11-12 veckors ålder var det främst trädgården eller 10 meter upp i skogen bakom huset :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

TjockaBerta
0

Jag bar min valp så. Omgivningen kan dock ha synpunkter på det men då får man stå på sig.

>>>Malum domesticum<<<

Flower29
0

#1 Okej så det går bra att gå promenader bara man går i valpens takt så att säga? Och med mycket pauser? :) Jag antar att man också ser om valpen skulle bli trött såklart.

Och ja #2 jag är lite rädd för att det kommer bli så. Man lär väl säkert få en hel del blickar…

Whippet
0

Jag har sett en som hade en leonberger valp i en barn vagn 🙂

I'm out Vilar huvudet i handen

hemul
1

Ha ha! 😃

Det finns ju såna där selar som man bär på bröstet, ungefär som barnselar.  Är en kille i närheten som cyklar med sin vuxna mops i en sån. Ser ut att gå jättebra, men ser himla roligt ut. Jycken sitter ju som en bäbis, med huvudet upp och bakbenen hängande ut, hänger helt avslappnad där.

Nåt i den här stilen är det han har.
http://canineconcepts.co.uk/en/dog-carriers-dog-backpacks/3004-the-outward-hound-legs-out-pet-carrier.html

hemul
1

Den där sajten hade rätt mycket. Om du kollar på översiktsidan finns det både bärselar, ryggsäckar och slings.

http://canineconcepts.co.uk/en/51-dog-carriers-dog-backpacks

Fridaaaa
1

#3 Precis :) Pausa gärna innan valpen visar trötthet, i regel ångar de på mer än vad de ska :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

VildaVittra
4

Valpar är inte gjorda av glas, det är uppfödare som inte vill stå för sin egna kassa avel som startat den vandringssägnen om att valpar inte får promeneras. 
För din valps skull, så låt den använda tassarna, så den kan bygga upp en stark och sund kropp. Bär du valpen så ger du den dessutom signaler om att saker ni passerar är farliga, vilket kan ge felbeteenden sedan som är svåra att träna bort.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Whippet
0

Håller med #8 till 100%

I'm out Vilar huvudet i handen

AnneN
0

Då Velvet var valp så hade jag även en vuxen hund som behövde långa promenader och kunde ju inte lämna henne ensam flera timmar, så jag hade henne i en barnvagn på långpromenaderna och lät henne gå själv vissa sträckor (strosande i skogen i lugn takt).

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

TjockaBerta
0

#10 Jag hade också en äldre hund som behövde motionen. Därav ryggsäcken på transportsträckorna :)

>>>Malum domesticum<<<