Praktisera i Spanien, tips!
Hej alla hundglada människor!
Nu är det såhär att våren 2016 ska jag praktisera på en hundgård i Spanien (SOS animals). Det är en gård för hemlösa hundar. Jag undrar mest bara om ni har lite tips kring hur man hanterar hundar som är i deras situation? Självklart kommer jag lära mig mycket där men vill komma väl förberedd eftersom dem förväntar sig mycket av oss som kommer. Själv har jag en hund som kom till familjen när jag var 7 år så jag har inte så mycket erfarenhet när det gäller främmande hundar, speciellt inte hundar som är psykiskt sjuka på något sätt. Så har ni tips på saker man ska tänka på? Jag skulle blivit jätteglad om någon kan mycket om hundens psyke och dra en liten lektion för mig för är väldigt intresserad av hur dem tänker!
Tycker du ska hålla extra koll på kroppsspråket. Dessa hundar är säkert rädda och blir de trängda kan de göra utfall mot dig. Annars det vanliga med en osäker hund, gå ner på knä och stirra inte I ögonen. Klappa inte på en rädd hund även om du tycker synd om den. Var bestämt och om du känner dig osäker så är det bättre om någon annan hanterar de "värsta" hundarna eftersom de kommer känna av detta från dig.
Har svårt att komma på så mycket konkret med fråga gärna om du undrar något..
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Lär dig läsa hundspråk. Det kommer du att tjäna på att kunna.
En liten början (bilderna som inte syns i början av föreläsningen finns på google).
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Inga såna tips men jag säger var beredd på att allt kanske inte är som du förväntar dig. Har själv jobbat med utlandspraktik och haft elever hos SOS Animales. De som var beredda på att allt inte är som i sverige tyckte det var bra och lärorikt, men jag hade även elever som inte tyckte det var bra där, sa det var smutsigt, saker var tillåtna där som inte är tillåtna i sverige etc. och som vägrade vara där efter att ha provat på praktik några dagar. Ha ett öppet sinne och acceptera att det är andra lagar och regler än i sverige säger jag .
Tack allihopa! Ser fram emot att studera mer om deras kroppsspråk! Kommer tyvärr inte på några specifika frågor just nu men jag återkommer i så fall.
#3 Jag har tänkt rätt mycket på det den senaste tiden, hur upplevde du det? Var det jättehemskt och i så fall var det saker du kunde ändra på?
Har inte varit där själv, jobbade som lärare tidigare och placerade elever på utlandspraktik tillsammans med 3 andra kollegor. (Vi jobbade med ett EU-projekt som heter Leonardo). Det var ibland problem då elever förväntade sig samma djurrättslagar och dyl som vi har i sverige. Ett sånt ställe var ex. SOS animales då vi hade elever som inte tyckte om vad de såg (vi hade dock elever med som tyckte de var en bra plats och att de kände de gjort nytta under praktiken), det var ju oss eleverna ringde då de inte tyckte om vad de mötte på praktikplatsen. Men sånt ingår i utlandspraktik att ex. se hur det funkar i ett annat land och att se att saker och ting kanske inte är lika som i sverige.