Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1148 ggr
Johannapetersson
1

Erfarenhet av raser?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är nu dags att skaffa en kompis till min lilla grabb. Är inne mest på leonberger eller rottweiler men är nyfiken på många andra raser! Så jag undrar nu: - vad har ni för ras/raser? - för o nackdelar? - temperament? - aktiveringsnivå? Berätta gärna lite mer om era små pälsklingar och gärna bilder, både renrasiga o blandraser :) Vad tycker era vovvar om att göra?

Whippet
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

Så en hel drös med bilder på mina små älsklingar.

Den vita vovven är en renrasig dvärgschnauzer - Elvis, på den första bilden blev han schnauzer klippt, av mig och syrran för första gången , han är 11 månader. Nackdelen är väl att han är lite skällig och dragig på prommisarna men det håller vi på att ta bort, då hans skall inte är det vackraste haha, pipigt, Lukas låter dock som en stor schäfer när han skäller :P fördelen är hans mjuka päls, och hur go och lugn han IBLAND kan vara :) brukar dock springa ut utan att vi ser det ibland sen hittar man honom bakom jordgubbarna med hela käften full xD I temperamentet är han hur go som helst, han gör vissa ljud som får en att gapskratta ganska ofta, och är väldans stor för att vara en dvärgschnauzer, på vissa bilder är han en lite valp, det är han väl nu också men ser honom som en unghund nu. aktiveringsnivå ligger väl på medel, vi provar agility med honom, går hyffsat även om han tycker hindrena är lite småläskiga, han blir lite häpen när Lukas flyger över alla hinder hur lätt och snabbt som helst. Jag tror mest man skulle satsat lydnad på honom då han gör allt för godis. Han heter ju Elvis men vi kallar honom ''Elle'' och Pelle typ istället 😂

Lukas är en dvärgschnauzer/Jack Russell blandras, på snart 4 år i september. Jag kan inte komma på några nackdelar med honom, kommer när man ropar, hur go som helst. temperamentet är det bästa, han är så lugn och även små busig, älskar att spela fotboll med oss och hoppar upp en meter oftast för att sedan få bollen. Vill bara påpeka att Elvis är livrädd för stora fotbollar, går gärna iväg ganska lång bort från oss som spelar fotboll och tuggar på en liten tennisboll istället. Aktiveringsnivån, ligger nog också på medel, kan vara hur lugn som helst inomhus, men utomhus då är det hög puls hela tiden, springer oftast runt runt på tomten ocg jagar varandra. Lukas är även jätte duktig på agility, fast ibland är det skönt att lägga sig under släpet och vila i skuggan istället. 

Oj nu blev det ett långt inlägg, detta var BASIC sakerna med mina vovvar, och även svaren på dina frågor, nu ville du ju ha en större hund så vet inte om mina var så frestande? 🤐 Haha.

I'm out Vilar huvudet i handen

mingman
1

Jag har 2 Australian Shepherd. Fidel 2,5 år och Ecma 12 veckor. Båda är väldigt snabba i tanken och pigga på att jobba, och de behöver definitivt jobba för att må bra. Men ibland har vi såklart vilodag också. Så länge de får vad de behöver på lång sikt är de nöjda. Aussien är en vall- och vakthund vilket märks på båda. Fidel larmar när något konstigt kommer nära och Ecma börjar hitta sin röst också. Fördelar är ju att det är en ordentlig arbetshund. De är robusta och lätta att ha att göra med. De gillar folk men är inte klängiga och många av mina vänner som egentligen ogillar hundar tycker mycket om mina. Nackdelen är väl envisheten och problemlösningsförmågan. När en annan hund ser ett staket och tänker "tusan jag är instängd" ser aussien bara en utmaning. Fidel är också en ganska skarp hund. Om han blir det minsta osäker går han hellre på än backar vilket kräver mycket av min som förare.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

FjantYoda
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Just nu har jag en blandning: Papillon/Chinese Crested/ Toy Pudel 
Han är väldigt känslig för allt man gör, osäker och samtidigt som han verkligen försöker få slippa undan om man ber han göra något, hemma är han lugn och myser helst i sängen eller soffan under täcket, men ute har han energi så det räcker och blir över, tror aldrig jag sett han trött av att bara springa. 

Så har jag en 10 veckors Russkiy Toy, han är hittills tuff, orädd, social, en drama queen om han gör sig illa och blir skitsur när man gör något som han inte gillar, största bråket är huruvida man ska ha något på sig eller inte, han berättar sin mening högt och tydligt! 

under uppväxten har jag haft Foxterrier/tax (som bebis så inget minne av), Briard, Eng springer spaniel x 2 och Gråhund

https://www.instagram.com/aros_yoda/

[.Victoria.]
0

Om du ska ha en stor hund rekommenderar jag flatte. Har bara haft små hundar själv men är dagmatte åt en flatte och det är fina och lugna hundar. Jag har också träffat på new foundlands som haft väldigt fint temperament, skulle kunna tänka mig en sådan om jag köpt stor hund. Dock äter de nog en hel del…

Ambrose
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Jag har en Rottweiler tik på snart 15 månader.

Hon är en otroligt härlig tjej som har förmågan att göra det mesta. Hon är extremt social, ibland lite väl då hon t.ex. är helt galen i barn, men.. det hade ju varit värre med en socialt osäker hund. Hon är väldigt självständig. "Kan bäst själv" och tycker inte att hon har någon anledning till att lyssna på mig. Håller tummarna för att det bara är tonårsfasoner ;)

Fördelen med en Rottweiler tycker jag är att de är allsidiga. Man kan göra nästan vilken hundgren som helst med dem. Dessutom är de väldigt kärvänliga och riktiga myshundar. Det har oftast en tydligt av/på knapp. Så länge som man ser till att aktivera dem ordentligt. För de är smarta, och hjärnan behöver jobba!

Nackdelen är ju det att det är så självständiga. Då får ingenting gratis i träningen, förutom kanske spår och liknande där hunden faktiskt SKA jobba själv. Om du vill ha en förarvek hund så är en Rottis inte rätt ras för det.

Min tjej är som sagt otroligt social. Fullkomligt älskar allt och alla, och kommer även överens med allt och alla. Hon är ganska så lugn, och ibland kan jag tycka att hon är lite för seg. Helt enkelt en väldigt glad och trevlig hund. Inte alls den där jobbiga "brukshunden" som man ofta hör talas om.

Vad det gäller aktivitetsnivå så anpassar hon den efter vad jag vill. Om vi inte gör någonting på en dag, så går det bra(även om hon tycker att det är tråkigt/deppigt), och om vi ska iväg och träna så gör hon det. Vi håller på med skydd, spår, lydnad, uppletande, lite sök, simning, jogging, agility… etc.

En Rottweiler är inget monster som behöver aktiveras 24/7 som många tror. De är oftast väldigt trevliga "lagom" hundar, men de förtjänar mycket mer än så, och jag skulle inte rekommendera dem som enbart sällskapshundar, för även om de skulle fixa det, så skulle de oftast inte må helt 100.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

drika
0

- vad har ni för ras/raser? 

Leonberger & Shetland Sheepdog
- för o nackdelar? 

Underbara,  den stora är mer hund och lite stark men världens snällaste
- temperament? 

energifulla, lekfulla (stora är lite svårare han är mer envis)
- aktiveringsnivå?

Sheltisarna kräver nästan mer och är piggare me nkan bero på att den stora har kortison varje dag:) men röstar för leonberger av dina val:)

Hälsningar

Fredrika