Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 3521 ggr
porcus
0

bajsätande, valpbur?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har två problem med min valp som är 19 veckor.

1. hon äter sitt eget bajs, jag har testat att ge henne en tredjedels ananasring just före hon ska äta, men det tycks bara göra bajset godare. hur går det till och vad ska jag göra?

2. jag funderar starkt på att köpa en bur till henne som hon kan vara i när vi ska sova och när jag ska handla etc. är det ett bra inköp? är det dåligt att jag är ute så pass sent att köpa en bur åt henne? (jag har nämligen haft lite fördomar men inser nu att det kanske är en bra investering trots allt).

det jag menar är att: nu har hon varit hos mig i drygt nio veckor, och hon har sprungit runt i mitt hus när jag har sovit (hon har även sovit såklart). blir det en stor chock för henne att spendera natten där? jag förstår att jag gradvis måste vänja henne vid att sova därinne, göra buren till ett lyckligt ställe osv. men är jag för sen för att hon ska ha en bur?

annars är hon en jättefin hund (bortsett på morgnarna när jag är väldigt trött och inte har tagit min medicin plus att hon har skitit och sen ätit upp det och sen är små delar av bajset runt om i huset)  hon skäller endast när vi spelar fotboll, eller klipper gräsmattan (vi har en stenålders gräsklippare som låter som ett jet-plan). träffar vi en hund så sätter hon sig ner och tittar, fast kommer dom för nära så vill hon nafsa och leka med hunden. och jag anser att jag har mer kontroll över nemi (valpen) än vad andra människor har med sina hundar. vi har även ett starkt band, hon litar på mig och ser mig som en ledare (så vitt jag vet).

förlåt om det är förvirrande men jag är rätt förvirrande själv.
skickar med en bild så ni kanske blir intresserade av att hjälpa mig ;)

tacksam för svar!

kerstinjoh
0

Vilken liten skönhet!

Så kallad koprofagi (att äta avföring) är ganska vanligt framför allt hos unga hundar.

Koprofagi kan orsakas av sjukdom.  Men det är framför allt ett ganska vanligt beteende hos köttätare som inte låter något ätligt gå till spillo. 

Det är ingen stor hälsorisk för vare sig hund eller människa, men det är ju precis som du säger inte så kul att få en slick av en hund som luktar bajs. Det är lika bra att försöka stävja beteendet så snart som möjligt.

Lär henne att markera godbitar som du lägger ut själv. Så fort hon nosar på den säger du vänligt NEJ och håller upp en godbit som du ger henne under mycket beröm. Upprepa med olika ätliga saker. Så fort ni kommer till en avföringshög, gör på samma sätt. Låt henne inte springa längre bort än att du ser vad hon gör. Var konsekvent under en tid så kommer du att bli av med problemet. Så kan du få en hundpuss utan att tycka att det är läskigt.

Jag har också haft lite svårt för hundburar nattetid, men har senare förstått att det kan vara en trygghet för hundar nattetid. Så visst ska du pröva. Det kan bli ett mysigt och tryggt ställe att vara på.

Ps. det där med förvirringen, det är något som man smittas av på hif. Skrattande

Zebben
0

1. Bajsätandet kan bero på en mängd olika saker. Sök på ordet koprofagi på nätet så får du upp information om bajsätande. Tuggar hon maten ordentligt? Om inte så känner hon att bajset fortfarande luktar mat.

2. Det är absolut inte försent att lära henne att sova i bur. Var väldigt noga med "inskolningen" i bur bara. Låt det ta tid att vänja henne, det ska vara en trygg plats som hon söker sig till och inte en plats hon blir "inlåst" i.

Lycka till.

porcus
0

jag tror hon tuggar det ganska ordentligt, jag hör henne knapra och jag antar att det är ett gott tecken, och hon glufsar inte i sig utan tar det vääääldigt lugnt med maten.

tack så mycket för hjälpen! ska verkligen prova det där med markeringen och det. plus att buren ska inskaffas! :)

Karmatarerskanise
0

Om du inte vill använda bur kan du använda kompost galler, så bugger du det så hon är bredvid sängen unger natten.

nobsan
0

Jag brukar ha mina valpar i bur bredvid sängen. Normalt gör dom inte ifrån sej i bädden, så när valpen blir nödig börjar den gnälla.Då är det bara att kliva ur sin varma goa säng och ut. Bajsar valpen något ute? Om inte kan du prova med att lägga ut bajset på samma ställe varje gång den gjort inne. I trädgården eller liknande. Sen får du gå omkring den platse hela tiden tills valpen blir nödig och sätter sej. Det har väl något med sin egen doft att göra. Hundar får ju sina favorit platser så att säga. Hoppas att det ordnar sej.

Karmatarerskanise
0

Det brukar räcka med att gå till samma plats var gång man går ut har jag fått höra. Det fungerade för oss.

Millan71
0

Min syster hade en valp en gång som åt sin egen bajs…Var till veterinären och hon hade vitaminbrist!Fick 2 sprutor mot det o så slutade hon äta sin egen och andra hundars bajs…tänk om det fanns en spruta mot att äta kattbajs med;)

porcus
0

hon bajsar och kissar ute ibland, men när kvällens mat inte har "ploppat" (dåligt uttryck) ut när jag ska lägga mig så bajsar hon inne och äter upp det mesta av det, och det innebär att jag inte får en sån trevlig syn på morgonen. plus att hon brukar ta små bajskorvar i sin hundbädd som hon mumsar på..

valpburen ska införskaffas på fredag! :)

Millan71
0

Det e nog bäst att göra det men jag rekomenderar ändå att du går till veterinären och disskuterar vitaminbrist och då vitaminspruta…Hundar äter ju vanligtvis inte sitt eget eller andra hundars bajs..

katay
0

Hej!

Min japanska spets åt också sitt bajs när han var liten. Äckligt! Men han slutade när han blev lite större.

Han var mycket lättlärd - såg att du tidigare skrev om att lämna trädgården, vi gick runt gränserna och lärde honom att han inte fick gå utanför och han kunde sitta och titta på grannens katt och gnälla för att katten var där han inte fick vara, dvs. utanför vår gräsmatta! Inget staket!

Lärde honom också att kissa och bajsa på kommando… funkar fortfarande. När han kissade eller bajsade stod man jämte som ett fån och sade 'kissa, kissa'…

Mjuka fina hundar är de i alla fall!

Christina-Lundberg
0

Hej!

Min collietik hade "bajsätar problem" … inte kul. Men jag fick tipset om att jag skulle ge henne banan… detta hjälpte åtminstone mig.. om det hjälper dig.. tja du får testa:))