Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 17687 ggr
Fransu
0

Darrande bakben på äldre hund

Har upptäckt att vår 10-åriga shih-tzu hane darrar lite lätt på bakbenen när vi är ute på promenad och han står still. Inte hela tiden, men jag ser det några gånger varje dag i alla fall. Han verkar må bra i övrigt. Han är glad, äter bra osv. Någon som vet vad detta kan bero på? Ofarligt ålderstecken, eller kan det vara något värre? För ca 5 månader sedan var vi hos veterinären med honom eftersom han plötsligt fick något anfall då han vrålade av vad vi tror var av smärta och till slut tuppade av en stund. Det togs massor av prover, röntgades och klämdes (veterinären gick igenom leder och muskler). Inga som helst fel hittades. Hans värden var alldeles perfekta. Vi fick aldrig någon förklaring till anfallet och det hände bara en gång. Tanken har ändå slagit mig om darrningarna i benen kan ha något samband.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Bjornberg
2

Hunden jag ibland har hos mig gör likadant, ägarna hävdar att det bara är åldern då han är väldigt gammal. Han är 12 år och en blandning mellan BC labb och golden. Undrar dock om det finns nån annan anledning än bara åldern.

[[Boris Sager]]
3

Låter som om han är svag I benet av någon anledning. Kan sitta I själva benet, muskulatur eller led- benstruktur eller I ryggraden med nervutstrålning i benet. Jag skulle kolla med veterinär igen och kolla upp att han inte hoppar eller går längre promenader innan det kollats upp. Inga symptom med kisseriet eller svaghetstecken f.ö. ?

russin
0

Muskler förtvinar på äldre hundar, så troligtvis därför - den har helt enkelt inte samma muskelmassa som förut och det blir jobbigare för dom muskler som finns.

Lon@
1

Jag kommer med min vanliga käpphäst; gå till en duktig sjukgymnast / hundfysioterapeut! Kan vara bra att ta en koll hos veterinären först men en bra fysio kan bedöma om veterinär behöver konsulteras. En 10-årig shih tzu är inte särskilt gammal egentligen så jag tycker att ni ska satsa på att få honom att stärka sina muskler mm, förutsatt att det inte har en direkt fysisk orsak förutom ålder, givetvis. En duktig rehabperson kan göra underverk även med lite äldre hundar, min förra hund blev mer eller mindre i toppform som 13-åring efter ett tags sjukgymnastik, träning och behandling. Om inte annat så kan du förmodligen bromsa utförskurvan, jag tycker absolut att man borde kolla sin hund någon gång då och då för att ge dem de bästa förutsättningarna.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Fransu
1

Tack snälla för era svar! Låter vettigt med en fysioterapeut. Har själv haft tankar på att börja simträna honom regelbundet för att det ska vara skonsamt och för att stärka/hålla igång muskulaturen på ett bra sätt. Men en fysioterapeut lär ju ha bättre koll på vad som är bäst att göra faktiskt. Bra om han blir ordentligt genomgången. Vill ju att han ska hänga med oss och må bra i många år till. 10 år är som sagt inte lastgammalt för en liten hund.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."