Sund hundmat eller voh?
Vilket är det bästa färskfodret? Har hört att sund hundmat ska vara gjort efter barf? Har jag fel? Om jag ger VoH, ska jag ge exklusiv eller hundemat m laks? Ger jag exklusiv kan jag ju ge kycklingvinge m.m. På sidan medans hundemat m laks innehåller ju mest kyckling så då vet jag att jag ska ge rött kött istället. Eller är sund hundemat bättre? Skriv gärna för och nackdelar med båda fodren. :-) och vad för ben jag borde komplettera med. Vill så småningom barfa men måste ha mer erfarenhet. Får bli färskfoder med köttiga ben på sida så länge tills jag har kunskap att övergå helt till barf :-)
Rätta mig om jag har fel, men sund hundemat är väl inte ett helfoder?
Kikade lite snabbt igenom sidan och den blandning som väl angav källa till kalcium innehöll kalcium från alger, frågan är hur väl en hund kan tillgodose sig den källan och om det är tillräckligt, annars måste det kompletteras med ben eller annan kalciumkälla, överlag så såg mineralmängden låg ut.
VoH är helfoder, och många tycker att det bör kompletteras med rött kött iom att vitt är järnfattigt.
≧◔◡◔≦
#1 Har rätt, sund hundemat är inget helfoder.
Instämmer även med resten som #1 skriver =)
Jag har hört att det är ett helfoder och hittar ingenting på deras hemsida om att man ska ge annat än det fodret.
Det är helfoder. Hittade detta på hemsidan. Dom har två helfoder. "Lammblandningen är utsökt som helfoder, men den kan även användas som variation till Oxblandningen - och vise versa naturligtvis!" http://www.sundhundmat.se/faerskfoder/lammblandning/
#4 Det innehåller inte allt hunden behöver och de har redan varit snack i massa grupper om att de inte borde få lov att marknadsföra det som ett helfoder.
Som tidigare skribenter påpekat, det är inte helfoder annat än om man följer deras schema, tyvärr vet inte deras återförsäljare detta, o andra sidan är det sällan djurbutikspersonal kan något om foder. Dom har intressanta detaljer men är alldeles för dyrt.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Exklusiven är ett helfoder, men som alla andra av VoHs foder så skulle inte hunden må dåligt om den även fick rött muskelkött utöver det… Skulle jag välja mellan sund hundemat och VoH så skulle jag välja VoH.
Okej tack. Tråkigt att det står på hemsidan att sund hundmat är ett helfoder. Det borde inte få stå det om det inte innehåller allt hunder behöver. Jag som just håller på att lära mig skulle inte kunna veta det. Tack så jätte mycket allihopa. Då fortsätter vi med VoH. :)
Hej på er allihop! 🙂 Påståendena om att våra produkter inte är helfoder är felaktiga. Vi har i princip bara helfoder, men säljer även några köttben och ett kompletteringsfoder som är frivilligt. Uppgiften om särskilt schema osv härstammar från tidigare information på vår hemsida som tyvärr varit missvisande. Våra helfoder innehåller alla näringsämnen hunden behöver - ni kan alltså med gott samvete ge era hundar våra helfoder precis som vilket annat helfoder som helst.
Vi har dessutom en uttalad hållbarhetspolicy, avseende allt ifrån djurhållning och miljö till fodersammansättning. Vi använder oss enbart av ingredienser från djurslag från områden där djuren har tillgång till utevistelse varje dag året om, och tar tydligt avstånd från intensivuppfödda djur såsom exempelvis kyckling, kalkon och gris. Vi värnar om att endast arbeta med närodlade råvaror, och det får inte vara mer än några timmars resväg från gård till lager. Vår produktionsanläggning drivs dessutom till 100% av solenergi via ca 8000 kvm solceller som försörjer inte bara vår produktion utan även kringliggande gårdar och verksamheter.
Ha en fin dag och ta hand om er!
Det som gör mig förvirrad med sund hundmat efter en närmare titt är alla konstigheter de innehåller: torkade alger och örter (kalcium, jäst, maltgroddar, vindruvskärneextrakt, björklöv, maskrosrötter (Taraxum officinale), mariatistel (Silybum marianum), brännässla (Urtica dioica)).
vad finns det för mening med att ha I detta? När jag ser en massa konstigheter som inte är grönsaker blir jag försiktig. Sen skriver de inte ens hur mycket kött det är I produkten. Ta detta och jämför med vad Mush har I förutom kött. broccoli, sallad, äpple, morot, kallpressad solrosolja, camelinaolja
När man jämför så här väljer man direkt bort sund hundmat.