Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 9733 ggr
hanna-jo85
0

våtfoder eller färskfoder??

min hund har alltid varit väldigt liten i maten, men det blir bara värre och värre.. har testat lite olika sorters torrfoder men hon gillar ingen.. har pratat med dom i djuraffären och dom tyckte jag skulle testa med med våtfoder eller färskfoder. om jag skulle testa med våtfoder skulle jag blanda med det torrfodret jag hade hemma för dom tyckte inget våtfoder var ett helfoder. trots det står det på förpackningen (bozita). om jag skulle testa färskfodret skulle jag även där blanda med mitt torrfoder för dom tyckte det blev nyttigare så.. stämmer det? nu har jag iaf köpt hem ett paket bozita och bandat med hennes torrfoder och hon slänger i sig maten =) har aldrig sett henne äta med sån aptit, inte ens sitt favoritgodis, men jag vill veta att det jag ger henne är nyttigt också..

vilket utav dessa sorters foder är nyttigast? det är ju en väldigt stor prisskillnad, men självklart vill jag ju ha det bästa för min hund!

russin
0

Våtfoder tycker inte jag är mycket att "hänga i julgranen" om man inte bara ska toppa maten lite.

Däremot så är färskfoder (köpes fruset) ett mycket bra alternativ - och det är hekt okej att ge enbart det.

Jag ger endast färskfoder (Vom och hundemat och Bravo) och bara torrfoder som belöningsgodis och här finns nga matvägrare - för de flesta hundar älskar färskfoderFlört det är även klart mer naturligt för en hund att äta det som finns i färskfoder, än torra kulor av processad mat.

Changrila
0

Våtfoder är det oftast mest spannmål i, dessutom är det socker i en del av dem och tja, kort sagt är det mest bara "skräp".

Färskfoder däremot är mer som krossat kött där man tillsatt de vitaminer som behövs för att få det till ett bra helfoder. Det går utmärkt att blanda i lite färskfoder och köra på resten torrfoder. Det gör jag som har en så stor hund att det skulle bli väldigt dyrt att ge bara färskfoder. Det känns helt enkelt bättre att blanda ut med något bra än något som bara är till för att det ska vara gott (min hund är matvrak, så jag behöver knappast tillsätta något för att hon ska äta torrfodret :p). Dessutom går det som sagt var att ge bara färskfoder också. Hade jag haft råd och det hade varit praktiskt genomförbart så hade jag troligtvis gjort det.

De färskfodertillverkare som jag känner till är Bravo, Vom og Hundemat, Nordic och Fodax.
Själv ger jag Vom og Hundemat eftersom det verkar vara det enda spannmålsfria. Söker du på google efter "färskfoder hund" så får du fram de olika tillverkarnas hemsidor och kan läsa  mer om innehållet och återförsäljare.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

hanna-jo85
0

det va lite så jag också trodde efter att jag kollat runt lite på nätet. men eftersom dom rekommenderade det på djuraffären köpte jag ett paket våtfoder att testa. men det är ju bara bra att färskfoder är nyttigare, det är ju mycket billigare!!! :) och jag har stor frys!

hoppas bara hon kommer gilla det, när hon var yngre fick hon smaka lite av en annans hunds färskfoder och det ville hon inte ha =( ..

och att bara smaksätta av våtfoder skulle inte riktigt funka prismässigt, skulle få slänga så mycket mat som blir dålig och det skulle bli så dyrt.

[shoiie]
0

Att ge bara våtfoder är inget bra val, även fast att Bozita har väldigt mycket kött i deras och mycket mindre spannmål.

Om du ska använda färskfoder så ska du inte blanda upp det med torrfoder för det är inte bra för hundens tarm. Det är stor skillnad på att ta upp ett färskoder och att ta upp torrfoder för tarmen.
Vill du ge lite av varje så är det bästa alternativet att ge dem färskfoder tex på morgonen och torrfoder på kvällen. Alltså inte samtidigt.

Ett bra färkfoder utan en massa extra tillsattser som spannmål osv är Sund hund mat, som Wiktor Sandecki, Leg. veterinär har tagit fram. Det är nytt på marknaden och funder kanon bra.
Du kan läsa lite om det på deras hemsida www.sundhundmat.se

Jag har varit på en föreläsning med Wiktor och måste säga att jag blev djupt imponerad. Han talade bland annat om att vargen och hunden har samma tarmfuktion och därför bör hunden äta endast kött, precis som vargen gör.

Man ser enorm skillnad på hur mycket som kommer ut ur hunden (bajs) när den äter detta om du gämnför med torrfoder. Tarmen tar upp nästan allt.
Och hunden har en mycket kortare tarm än vad vi människor har, dem är inte "byggda" för att äta spannmål.

När man ger färskfoder så är det bra att ge hunden färska ben ibland så dem får arbeta med tänderna, tex färska märgben, ox hals osv..

Man kan även ha en dag i veckan där hunden fastar, så att tarmen får vila lite. Men alla människor klarar inte av det för dem tycker så synd om sin hund då. Så det är upp till var och en.

Nordic som också har färskfoder fast med tillsattser har en variant utan vete. den heter nordic sp+.

vallhund
0

# 4

Vare sig varg eller hund klarar sig på att äta bara kött, de behöver fett o ben oxå, samt inälvsmat o tillskott av oega 3 + 6, från t ex laxolja. Vargar får dessutom i sig en del maginnehåll från sina bytesdjur.

Har du någon källa på att det är skadligt att blanda färsk o torrfoder i samma måltid?

Skulle jag utfodra med köpefoder skulle jag alla ggr välja Vom og Hundemat.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[shoiie]
1

Ja dem behöver även inälvsmat, det är därför som Sund hund mat innehåller även just detta, det är en hel oxe som dem har malt ner (utan tänder och klövar). Därför får hunden i sig allt det dem behöver, just därför att maten är färsk, dvs inte upphättad.
(Upphettning av föda förstör många essentiella näringsämnen, inklusive flera vitaminer. Därför måste dessa tillsättas i efterhand i industriellt bearbetad färdigmat.)

Sund hund mat har även en speciell blandning som bara är: ochjärta,oxnjure och oxlever.

Hundens naturliga kost består i princip av samma element som hunden själv. Eftersom muskelvävnaden hos bytesdjuret och muskelvävnaden hos hunden är i det närmaste identiska, sker ett näringsutbyte mellan djuren effektivt.

Hundar får högst sannolikt sitt näringsbehov täckt om de tillåts konsumera större delen av ett bytesdjurs delar, eller de som innehåller mest näring. Arten får i sig essentiella näringselement genom att konsumera olika organ och ben från sina nedlagda byten.

Dess egen kropp ger i grova drag en indikation på vad den bör äta. Den genomsnittliga konstitutionen hos en hund är som följer (Meyer & Stadtfeld, 1980)

Vatten, 56 % (42 – 67 %)
Protein, 16 % (11 – 20 %)
Fett, 23 % (10 – 41 %)
Mineraler, (3 – 5 %)
Kolhydrater, 1,7 %)

Hundens skelett är utspritt över ovanstående, främst som protein och fett. Hundens skelett utgör ca 5 – 20 % av dess kroppsvikt med ett medel på 12 % (Meyer & Stadtfeld, 1980)

Att man helst inte ska utfodra med blandad färskfoder & torrfoder hörde jag på ett föredrag i danmark. Även Wiktor Sandecki höll med om detta när jag var på hans föredrag och frågade honom.
Men om man läser på lite om hur hundens tarmsystem fungerar så blir det kanske ganska så logiskt tillslut.

Kan rekommendera:
Meyer, H., & Stadtfeld, G. (1980). Investigations on the body and organ structure of dogs Pp 15 - 30. i R. S. Anderson, Nutrion of the dog and cat. Oxford: Pergamon Press.

vallhund
0

# 6

Jag bad inte om en lektion i hundars näringsfysiologi, du är knappast rätt person att undervisa mig om det.

Vad du hört på en föreläsning eller vad en foderkrängare säger om torr/färskfoder gillas inte som källa på huruvida man kan/skall blanda torr o färskfoder i samma måltid.

Sign Russin skrev på AoH

"Det enda är ju att oxblandningen inte är komplett och det är viktigt att återförsäljare informerar om. Läser man kostråden, så ska 15-20% av kosten bestå av köttben och det ska man lägga till + att man även ska ge av deras vitalblandning. Gör man inte detta, så missar man kalcium och andra viktiga vitaminer. Så oxblandningen är alltså inte ett komplett foder."

Så på alla sätt är VoH bättre, eftersom det är ett helfoder. Skall du rekommendera litteratur så återkom gärna med något nyare, mycket vatten under broarna sedan 1980.

Fö är du välkommen att diskutera färsk mat på barf i fokus.

[shoiie]
0

Jag sa inte att man ska ge bara oxblandingen, skrev även att man ska ge oxben eller oxhals osv. Och om man kollar på sund hund mats "mat schema" så står det även där att man ska ge vital och ben. Och det är det man ska följa.
Jag skrev inte exakt dosering utan la fram märket som ett bra foder. Sen om man vill ge det så får man ju följa den doseringen som dem rekommenderar.

Jag ger inte någon lektion i något, skulle jag göra det så skulle de ta vääälidgt lång tid att skriva ner allt.

Men sund hund mat är ett helfoder om du följer deras rekommendationer.
Och eftersom att det har fått sjukhundar att bli friska, och eftersom många vetrinärer i både danmark och Usa rekommenderar rent färsk kött till hundar så tror jag att det kommer att slut ut mer, men Sverige är ju alltid sist på allt, så är det ju..
Och de människorna som vill fortsätta att slänga i sina hundar en massa spannmål för jätte gärna göra det för mig.
Det är ju bara synd att vi människor försvagar hundens immunförsvar.

vallhund
0

# 8

Kött = muskelkött, övrigt är animaliska produkter, knappast några veterinärer som rekommenderar att man skall utfodra sina hundar med kött o inget annat.

Vad klassar du ditt inlägg # 6 som, om inte ett försök till undervisning, som jag inte bett om?

Det är nog fler hundar som blivit friska av BARF än av det fodermärke du rekommenderar.

Varför du skriver till mig om torrfoder begriper jag inte eftersom jag inte använder sådant eller skrivit att jag gör det.

russin
0

Det går alldeles utmärkt att ge både torrfoder blandat med färskfoder om man så vill - det gjorde jag till några hundar under flera år utan problem och vet många andra som gör.

Nuvarande hundar får enbart färskfoder, just för att dom fungerar bäst på det.

Vad gäller "sund hundmat" så tycker jag dom har alldeles för lite info om att deras oxblandning inte är komplett som hundmat - och inte ens affärerna som säljer det vet om det har jag fått höra !!! Kan sluta illa om folk t ex vill ge det från valpåldern, då det saknas viktiga saker såsom kalcium mm.

[shoiie]
0

Säger inte att man enbart ska mata med just kött. Kolla innehållet i oxblandningen, vitalblandningen och deras oxben samt oxhals. och tala om för mig vad som saknas i den utfodringen som är viktigt för hunden.

Jo vetrinärer i både USA och danmark är stora på det.
Annars kan du ju följa med mig dit på nästa runda och kolla själv.
Det utfodras jätte ofta till övergivna hundar som mår jätte dåligt och är sjuka, dem frisknar till jätte fort, och enligt dem fortare än de vetrinär foder dem gav tidigare.

Du bad mig om en källa, verkade som att du ville ha lite fakta, det fick du.

"Det är nog fler hundar som blivit friska av BARF än av det fodermärke du rekommenderar."
Förklara gärna varför? så ska jag ta upp det på nästa möte :)

Skrev jag till dig om torrfoder? var? Mitt senaste inlägg var inte bara till dig, kan inte förstå var någonstans det står att de är enbart riktat mot dig?
Jag skrev "Och de människorna", de är till och med ett plural där, är du plural?

vallhund
1

# 11

Om du inleder ett svar med att rikta dig till mig, även om du inte skriver vilket inlägg du svara på så är det uppenbart att det är mig du skriver till.

Några fakta från dig har jag inte lyckats hitta.

Vilken runda du vill ha sällskap på förstår jag inte, vad du ev skall ta upp på något möte är en gåta, frälsningsmöte, möte för inbördes beundran?

[Forest]
0

Jag rek VoH men oxå har mina gått bra på Nordic special. Jag har gett mina ett mål torrfoder o ett mål färskfoder andvänder mig av att arbeta för maten allså tar jag frukosten i fikan o ger under promenaden avlutar med leta mat i gräset utanför. TS har du testat o se om din hund kanske äter bättre om den får arbeta för sin mat?

Qepta
0

Jag rekomenderar VoH. Min unghund åt tidigare Orijen (torrfoder) och hade inte någon jätte bra aptit. Nu har han ätit VoH i drygt 2 veckor och aptiten är tillbaka.

Dock är min hund bara skinn och ben så jag hoppas att han går upp lite nu av VoH.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Vattnadal
1

Vom & Hundemat är toppen. Fast bozitas tetror är bra att ha om man är ute och campar ed, och inte har tillgång till frys. De innehåller faktiskt varken spannmål eller socker. Det finns tom en som innehåller kalkon, om än bara 4%. Kalkon är tryptofanrikt, och blir lugnande serotonin i kroppen.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[shoiie]
0

Du svarade inte på min fråga?

Förklara gärna varför?
"Det är nog fler hundar som blivit friska av BARF än av det fodermärke du rekommenderar."

Eller du hade kanske ingen förklaring utan skriver ut saker som du inte har någon anning om?
Utfodrar man med sund hund mat på rätt sätt så fungerar det utmärkt, annars skulle inte vetrinärer använda samma metod..

russin
0

#16 jag BARF:ade hundar i flera år, men märkte ingen skillad jämfört med färskfoder. Däremot så har två bekantas hundar dött av ben i halsen tyvärr.

Det finns en risk med BARF och det är kalciumöverskott som i sin tur leder till järnbrist. Personligen ger jag hellre något av de färskfoder som finns och kompletterar med ben ibland.

[shoiie]
0

Men alla som är skeptiska mot Sund hund mat, borde kolla vad det innehåller.

Du har vom, som är ett av de viktigaste, det är det första ett rovdjur tar när de dödar ett byte, de är magen,buken och alla inälvor.
Det har du i oxblandningen.
Du har även brosk, allt ben är också nermalt i maten, där ifrån får du kalcium och du får även ett naturligt glukosamin.

och sen kan du komplettera med vitalblandningen som bara innehåller de fina delarna, oxhjärta,oxnjure och oxlever.

Sen kan du även komplettera med fina färska ben, så som tex oxhals eller oxben.

Det är ett naturligt foder.

Jag gillar det och vissa gör det inte, alla har rätt till en egen åsikt.
Men efter att ha sett det jag har i andra länder så kommer jag aldrig att tvivla på det.

russin
4

Jag är inte skeptisk mot själva konceptet "sund hundmat" - men däremot att dom är så pass dåliga med att informera och tala om för återförsäljarna att det inte är komplett hundfoder i deras köttblandning. Det är det stora felet. även deras hemsida är rörig för många, så det är lätt att missata att oxblandningen inte är komplett som foder.

Jag vet folk som handlat den maten och ingen har upplyst om att det ionte är ett fullgott foder, för det följer inte med några anvisningar när dom handlar - och det motsätter jag mig ordentligt då det kan vara förödande för t ex växande valpar.

Ska man sälja ett foder som inte är komplett, så ska det finns ordentliga anvisningar om vad som behöver tillsättas.

[shoiie]
0

Jag tycker att man ser tydligt på utfodringsvägledningen hur man borde utfodra sin hund med sund hund mat.
Det finns ju två tydliga pdf filer som visar hur man borde utfodra.

Sen är det vissar butiker som informerar dåligt, och det är en annan sak.
I den butiken där jag handlar få man till och med dessa utfodringstabellerna med sig hem och en massa annan information när  man köper fodret första gången. Dem informerar även hur man ska starta med det om man går på toffoder osv, det är information som man även kan hitta på hemsidan.

russin
2

Alla har inte internet och framförallt så läser inte alla om foder på internet om utfodringsanvisningar.

Går man till en butik och köper ett hundfoder, så tror många det är ett helfoder och missar mycket viktiga saker då ej någon form av utfodringsanvisning följer med detta när dom köper - det är ett stort fel.

Verkar tydligen som många återförsäljare inte ens vet om att oxblandningen inte är ett fullgott foder, så hur ska kunderna kunna då veta det ?

[shoiie]
0

Men om det är så att återförsäljarna gör fel, så kan det ju inte drabba leverantören som gör allt för att meddela hur man ska utfodra.

Återförsäljarna ska ha fått ubildning om Sund hund mat och där jag köper mitt foder får man med sig en massa information ang hur man ska utfodra skriftligt, och även muntligt.

Men jag vet att det finns butiker som inte informerar rätt, men isåfall har dem ju inte tagit åt sig den informationen de har fått om fodret, eller så bryr dem sig inte.
Vår Arken zoo butik meddelar det inte heller. Utan kan sälja bara oxblandning och delar inte ut den information dem har fått ifrån Sund hund mat, men det är ju inte leverantörens fel.

Det är ju många djurbutiker som saknar information om många olika foder och ger fel information till kunder, det gäller inte bara hundmat utan all sorts foder.
Man får helt enkelt hitta en butik som man tycker känns seriös :)

Sen är det ju upp till djurägare att kolla upp så man utfodrar sitt djur rätt, kan jag tycka iaf. Det är klart att de som säljer det ska dela ut information men man kan inte alltid lita på att  det dem säger är rätt, utan man ska alltid försöka att skaffa information själv ifrån "säkra" källor.

vallhund
1

# 22

Det är väl ingen nyhet att zoobutikers anställda har 0 koll på foder annat än det de fått lära sig av foderleverantörerna, undras hur det kommer sig att så många missar att ShM inte är ett helfoder?

vad får du för provission av företaget för att racka ner alla andra färskfoder o höja detta märke till skyarna?

[shoiie]
0

Det är fortfarande ett fullfoder om du utfodrar det rätt.
Och sen just detta med att "helfoder", och "detta ska hunden äta", vilket är rätt?
Finns en miljontals olika varianter på vad hunden "behöver äta, och ska äta".
Finns dessa knäppa hundägare som står och lagar mat till hunden, kokar mat och följer recept.Sen när åt Canis lupus lagad mat och behandlad mat?
Men ja många människor säger att det är helt rätt mat.

Fodrar man med Sund hund mat på rätt sätt så får hunden det den behöver och äter det som den är "byggd" för att äta.

Och om man har lite hjärnceller och kan läsa, så ser man på deras hemsida hur man ska fodra hunden. Om man nu kan öppna en pdf fil och läsa dvs.

Får ingen provission av företaget, utfodrar med detta och är nöjd med det helt enkelt, jag började att berätta om det och blir "påhoppad" om att det inte är ett fullfoder.
Antingen av människor som inte har någon som helst lära om Canis lupus utfodring, eller som inte har hjärnceller nog att läsa på en hemsida eller helt enkelt dryga människor.

Jag hade aldrig riktigt varit inne på den hemsida innan utan har fått all information ifrån butiken där jag handlar, men när folk skrev att man inte hittade hur man ska utfodra osv gick jag in och hittade det på 5 sek, vad är problemet? är ni så här dryga på detta forumet? eller är ni så insålda på att det ni utfodrar er hund med är bäst och inget annat får nämnas?

Något fel är det ju helt klart Flört

russin
4

Det är inte ett fullfoder då du inte enbart kan utfodra med det - ett helfoder är komplett som det är.

och jag hoppas du inte kallar mig för dryg för att jag nämner fakta som är viktiga för konsumenter att veta. Står det t ex på varje förpackning oxblandning att det inte är ett fullfoder och inte räcker att ge endast det ? Det ska nämligen stå på en hundmatsförpackning om det är ett komplett foder eller inte…

Om det är så att utfodringsanvisningar står på varke paket, så är det okej - annars inte.

Jämför med t ex Magnussons blanda som är ett sk "halvfoder" (kolhydratbas). Där står det klart och tydligt på förpackningarna att det ska blandas med kött och vitaminer och även riktlinjer om hur mycket man ska ge av varje.

Sund Hundmat
0

Hej på er allihop! Påståendet att våra produkter inte är kompletta helfoder är felaktigt. Vi har i princip bara helfoder, men säljer även några köttben och ett kompletteringsfoder som är frivilligt. Uppgiften om särskilt schema osv härstammar från tidigare information på vår hemsida som tyvärr varit missvisande. Ni kan alltså med gott samvete ge era hundar våra helfoder precis som vilket annat helfoder som helst. 

Vi har dessutom en uttalad hållbarhetspolicy, avseende allt ifrån djurhållning och miljö till fodersammansättning. Vi använder oss enbart av ingredienser från djurslag från områden där djuren har tillgång till utevistelse varje dag året om, och tar tydligt avstånd från intensivuppfödda djur såsom exempelvis kyckling, kalkon och gris. Vi värnar om att endast arbeta med närodlade råvaror, och det får inte vara mer än några timmars resväg från gård till lager. Vår produktionsanläggning drivs dessutom till 100% av solenergi via ca 8000 kvm solceller som försörjer inte bara vår produktion utan även kringliggande gårdar och verksamheter.

Ha det fint!

[.Victoria.]
0

Jag tycker mush vaisto är bra. Det är ett helfoder,  100% barf, allstå Inga vitaminer osv. Min hund älskar det, hon hatar torrfoder som hon fick när hon var valp av uppfödare, men mush slukar hon direkt. Det är som köttbullar så tinar man upp den mängden hunden ska ha, går väldigt snabbt att tina dessa. För en liten hund blir det inte dyrt heller.  Det är enklare än att grejja med korvarna tycker jag.