Vaccination på er
Vaccinerar ni er själva mot fästingburen sjukdom (TBE verkar det vara)? Jag har aldrig gjort det tror jag.
Jag har gjort det, men det beror på att det är mycket TBE smittning där jag bor. (Det är väldigt olika stor risk för TBE beroende på var man bor.) Men jag tror jag hade gjort det ändå, varför inte liksom.

-Ja absolut.
>>>Malum domesticum<<<
Skulle aldrig gjort det efter att ha kollat upp vaccinet. Går man I skogen/högt gräs får man ha långa jeans. Min hund är inte heller skyddad på något sätt utan jag tar hellre bort fästingar för hand än sprutar in gifter I hunden.
Vad är det med vaccinet som inte är bra? Berätta!
Långa byxor hjälper inte. Inte att knäppa skjortan i halsen heller. De tar sig in ändå.
Jag har vaccinerat mig. Jag lider redan av sviterna av sjukdom av den arten, så det skrämmer mig lite extra.
Ja, jag är vaccinerad.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Hur ofta vaccinerar ni er, inför varje säsong? Jag har bara fått en fästing i mitt liv och det var nog förra året. själv har man inte vetat om att man kan vaccinera sig förrän nu.
Bör man vaccinera sig tycker ni om man knappt rör sig i skogsområden?
Antagligen behöver du inte det. Skillnad om är ute mycket i skog och mark. Man tar två sprutor ganska tätt första året, sen räcker det med en spruta var femte år för yngre och var tredje om är över 60. Kostar runt 300 per spruta.
Fast odjuren finns inte bara i skogen. Parker, ängar, gräsmattor, växtlighet intill ständer…
#6 Som sagt så finns fästingar lite överallt. Men kolla på denna karta http://fasting.nu/wp-content/uploads/2014/01/TBE_Endem_karta_2014_orange.pdf
Om du bor någonstans där det är mycket orangeat betyder det att många där blivit smittade. Då kanske det är värt att överväga.
nepp, såg info om det hos vårdcentralen men tja närmaste orange:a området är väl närmare 70 mil bort, inom sverige då.
https://www.instagram.com/aros_yoda/
Nej, men vi har funderat på det.
Nope aldrig vaccinerat mig. Jag bor ju dock i Luleå men jag spenderar större delen av sommaren i Uppsala där det finns endel fästingar^^
Intressant karta #8, tack för den! Funderar på det, men har inte orkat ta tag i det. Blir kanske till nästa år i så fall. Inga utbrott precis här i närheten men i Göteborg och det är inte helt omöjligt att vi kommer gå där omkring om vi hälsar på familj och släkt. Blev förvånad att se mest utbrott i Stockholm, man får alltså se upp även i storstan om man är i den något begränsade naturen där!
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Jag har aldrig i hela mitt liv fått en fästing, trots mycket utevistelse i fästingrika miljöer. Tror inte de gillar mig särskilt, men varför vet jag inte. Plockar ibland fästingar på hunden, och när vi var yngre kunde lillbrorsorna ha 15 stycken vardera medan jag inte hade en enda trots att vi lekte tillsammans. Så nej, jag är inte vaccinerad.
Jo bor i Stockholm, kartan förvånade mig lite. Då blir det nog vaccination nästa år.
#13 Nyfiken bara. Varför kan du inte vaccinera dig? Är det något du inte tål i vaccinet?
Nej. Aldrig fått någon fästing och bor inte i något riskområde. Du har fått/kommer få svar om att vaccinet är livsfarligt och skadar mer än det hjälper. Det är inte sant! Det är ofta misslyckade forskare som inte får publicera för att de inte använder vetenskapliga metoder så de startar en blogg där de skrämmer upp folk. Gå inte på det. Vaccinera dig om smittan är utspridd där du bor!
Jag är inte vaccinerad och hunden har inte heller något skydd. Jag har aldrig haft en fästing och hittills har inte hon haft fästingar på sig heller trots att vi mest rör oss i skog och mark. :)
Nej finns inte hos oss. Reser sällan dit det finns smitta
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Vaccinerade hela familjen hundarna tabletter
#16 Jag går på mediciner (cellgifter) som gör att jag inte får vaccinera mig så jag är inte heller fullvaccinerad för exempelvis mässlingen och röda hund. Mycket tacksam för att andra vaccinerar sig så jag är väl skyddad ändå i Sverige. :) Men mot TBE vore det skönt att ha ett skydd…
#21 Tack, då förstår jag. Blev orolig att det var något skumt med själva vaccinet. Och lycka till med behandlingen. 🙂