Klappa hunden
Något som gör mig riktigt irriterad är när människor kommer fram och klappar mina hundar. Som det vore en självklarhet och rättighet att få röra andras djur Hur tänker människor egentligen? En person som går fram och rör vid andras barn, kan säkert bli anmäld Det är heller inte lönt att någon går fram och rör vid någon annans motorcykel eller bil Varför tycker människor det är okey att pilla på andras hundar? Det gör mig riktigt irriterad Om någon går fram och börja klappa, säger jag att - NEJ, Hunden får inte hälsa! Grrrr
Eller hur! Min hund är osäker och rädd för dom han inte känner, speciellt barn. För ett tag sen skulle jag gå förbi 2 barn som stod och sparkade boll med sin pappa, och jag kortade kopplet så sheldon inte skulle hoppa upp och skälla på dom, men ungarna ställde sig jättenära och glodde så jag var tvungen att gå ut i det höga gräset för att komma förbi dom…
Redigerat av mod pga ovårdat & otrevligt språk.
Jag tycker inte det är OK att skriva "ungjävlarna"
Som hundägare så måste man nog acceptera att det alltid kommer att finnas människor som inte har en aning om hur man egentligen ska bete sig.
/Maria
Fast det är väl bara att gå iväg ? Människan lär ju knappt springa efter om ni säger och går iväg ! Inget att reta upp sig på ! Och ja jag har haft en rädd hund men då har jag bara ställt mig i vägen och sakt nej en gång till om vi tex suttit på bussen !
Jag tycker också detta är frustrerande, många människor saknar helt respekt för ens djur.
Men tänk på att hålla en god ton & vårdat språk.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Jag säger alltid: "Fråga först om du får hälsa annars är det väldigt respektlöst. Min hund är inte allmän egendom om du tror det." Sen går jag därifrån…
Sist det hände satt vi på en bänk i solen och åt glass, kort koppel på hundarna Det kom förbi ett par och kvinnan böjde sig ner mot min york klappade och sa -Ja vill du hälsa… Jag sa nej hundarna får inte hälsa, då ska dom fram och hälsa på alla vi möter Kvinnan blev så sur jag blev irriterad på mig själv, för att jag inte sa till på skarpen, folk borde verligen lära sig att så gör man absolut inte Dessutom hade hon ingen anledning att bli sur för att jag väljer vem/när som får pilla på MINA hundar Nästa gång då säger jag ifrån ordentligt! Då banne mig….!
Kommer ingen och klappar min hund, väldigt sällan folk ens vill det, vilket är skönt. Men frågar folk brukar hon göra utfall, vilket vi tränat och tränar mycket på.
Visst kan det vara irriterande, främst med folk som bara helt slumpmässigt börjar klappa hunden, man kan ju åtminstone fråga först. skulle jag vilja hälsa på en hund på stan så frågar jag alltid, alla hundar är ju inte världens människoläkare heller & precis som vi människor är alla olika & det får man ha i åtanke.
Min sambo mötte en ny jobbarkompis på kvällsrundan, som sa "Åh vilken fin hund, får man kela med den?" Sambon sa, "Nej, hon tycker inte om okända människor", varpå tjejen säger "jooodåååå", och kastar sig fram och ska tafsa, då sa Julie till själv. Ordentligt. Inte så att hon bet, men hon kan visa tänder och låta rejält. Den tjejen kommer alltid att respektera ett nej hädanefter.
Det, som är dystert är att om någon människa skulle skadas av hunden, trots att man sagt ifrån, så är det alltid hundägarens fel, som inte haft kontroll över hunden.
Ja det värsta är just att om hunden blir rädd och nyper till i handen, då är det hundägaren som har ansvaret Sen har jag också mött dom som verkligen lägger band på sig för att inte störa hundarna vid ett möte En tjej och kille vi mötte, tjejen tittade längtande på vår valp och säger Åhhh, Åhh, Åhhhh :) se men inte röra
#3 Inte så bara, här har vi både gått iväg efter att ha fått sagt ifrån och de har gått ikapp med någon löjlig ursäkt. Och vi har till och med tagit vår i famn och gått iväg (då han var valp) och de springer ikapp och ska klappa/ge godis.
Har inte folk respekt så har de tyvärr inte det, men man vill ju tro gott och att de fattar hinten när man vänder - om de nu inte fattat "Nej" innan.
Tillslut sa vi ifrån rejält med både svordomar och höjd röst så efter det räckte det med en blick för att de skulle fatta att de inte får gå fram. Ibland måste man vara otrevlig, tyvärr. Men anser att människorna får skylla sig själva då.
Måste tillägga, men det är ju självklart, att ibland kan man ha en hund, som är "klappbar" och då bra, som en social träning, att folk får klappa.
Nästan alla frågar mig innan, speciellt barn är duktiga på att fråga :) och de få gånger folk inte frågar gör mig ingenting. Men när man blir stoppad när man springer till bussen och folk inte fattar att man har bråttom, då är det lite irriterande. Men för det mesta är det bara kul, speciellt när jag möter någon ägare av samma ras.
Jag säjer nej direkt för min hund biter alla utom mej.
Min hund är osäker med människor, ingen får i onödan hälsa på min hund, med det menar jag främlingar, med nya vänner, pojkvän, familjemedlemmar osv är det en inlärningsperiod med henne innan hunden känner sig säker bland dem.
Jag har haft vuxna som slänger ner handen och börjar prata med henne, nu för tiden bryr hon sig inte om människor, bara blänger på dem haha, men jag säger alltid nej ni får tyvärr inte hälsa på hunden, på ett sätt tycker jag besvikelsen i deras ansikte är lika roligt och sorgligt varje gång.
Men tyvärr.
De flesta barn är duktiga här jag bor och runt om, de frågar faktiskt först och får alltid nej till svar MEN det jag inte gillar är hur barn (och vuxna) springer rakt fram till oss, spring ALDRIG mot en hund, oavsett storlek eller snäll/osäker osv.
Det är det enda min hund kan reagera på nu, om någon springer mot henne eller börjar springa precis vid henne. Annars bryr hon sig inte längre om människor.
Andra hundar är en annan femma, hehe.
Är bara att säga nej, sticker de ner händerna utan att fråga så är det bara säga nej o säga "du måste alltid fråga först!".
Håller med om att det är väldigt irriterande! Har en del grannar som frågarmt någon gång om de fått hälsa, varpå jag sagt ja vid något tillfälle och sedan dess så bara dem kastar sig ut efter hunden sen… Härom dagen pratade jag i telefon påväg till sophuset med bajspåsar där en granne fullständigt ignorerade mig och började både prata med och gå fram för att kela med Helix. Nog för att han är glad i folk men sjukt störande när han tror att han får hälsa på alla :(
Pin är och har alltid varit väldigt osäker kring människor. Han är myyyycket bättre nu men han behöver tid och respekt innan han "accepterar" någon. Han skäller ut folk ifall de går emot honom eller ens tittar på honom intensivt, då brukar folk fatta att hålla sig borta. Skulle dom pressa honom och försöka klappa honom ändå så kan han garanterat bita i försvar.
Sansa gillar att hälsa på folk men hon går typ fram nosar/slickar lite och låter personen klappa lite på henne sen är hon nöjd, sen kan hon bli väldigt ettrig och säga ifrån när de är närgångna.
Jag tycker inte att det händer ofta att folk kommer fram och börjar klappa dock så jag upplever det inte direkt som ett problem. Men det är helt klart fel och respektlöst, och de kan leda till skador på både hund och den "oönskade-hälsaren"
Det är väldigt irriterande när folk tar för givet att det är okej att klappa någon annans hund.
Minns så väl för 2 år sedan när jag var inne i stan med 3 av våra 8 hundar då det kommer 3 barn framspringandes mot oss och ropar "mamma, titta hundarna". Inser direkt att de komma vilja klappa så innan de kommer fram så säger jag vänligt, men bestämt att de inte får klappa hundarna. Ändå försöker 2 av dem att klappa dem, så jag säger igen att hundarna blir rädda om de gör så där.
De förföljer oss och försöker i omgångar att försöka klappa hundarna så jag behöver säga till flera gånger. Och när mamman äntligen sliter ögonen från sin mobil så kommer hon fram så jag kunde förklara för henne om risken att klappa andras hundar. Då fnyser hon åt mig och säger: "skyll dig själv för att du gå runt med levande gosedjur".
Sen dess brukar jag alltid ta med någon av våra andra hundar då är det få till nästintill ingen som vågar fråga om de får komma fram och klappa = tragiskt, men sant.
Det lustiga i kråksången är att de allra flesta av de som gnäller över att folk klappar deras hundar, själva klappar andras djur i hagarna.
Vill någon klappa mina hundar, får de skylla sig själva över de tassavtryck de kommer få på sina kläder av det. 😎
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#20 Vad menar du med i hagarna?
Jag vill inte att någon främling ska klappa min hund utan lov, och jag frågar alltid först innan jag klappar någon annans hund och jag frågar alltid om min hund får hälsa på en annan hund. Det ENDA undantaget är i hundrastgården, där är det helt okej för mig att min hund springer fram till andra personer och blir klappad. Men man går ju liksom dit för att sin hund ska få träffa andra hundar och människor.
Jag tycker personligen att det är jätteobehagligt om folk hälsar på min hund utan att fråga om lov först. Han är min bebis och jag vill ju skydda honom från folk som kanske vill honom illa eller inte vet hur han ska hanteras. Jag resonerar lite som om min hund vore ett människobarn. Det är inte många som skulle acceptera att en total främling kommer fram och börjar gulla med ens barn utan att fråga.
Lite så jag tänker…
#21 Vilka djur brukar stå i hagarna? Kor, hästar, får, lamor, osv.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#22 Okej, jag förstår. Jag trodde att du använde dig av ett bildligt uttryck eller något liknande. Vad fel jag hade :) Vet inte varför jag tänkte i de banorna
Men ja, man ska inte heller klappa djur i hagar utan att fråga om lov.
Men då får väl de klappande knappast tassavtryck på sina kläder av kor, hästar, får och lamor. Vilken studie hänvisar du till ang. att de som inte vill tillåta klappning av sina djur klappar andras djur i hagar, # 20?
Jag håller med dig, blir galen!
Igår natt kunde jag inte sova så tog ut min hund på en promenad, (jag fick han i veckan så jag känner ju inte honom helt), vi han gå 5 minuter innan de kommer fram en äldre man på cykel, stinkte alkohol långa vägar. Oj vilken fick schäfer du har säger han, promenerar lite med oss, Helt plötsligt stannar han cykeln å nästan slänger sig på hunden för att gosa… OJ så arg jag blev, min kille är bara 14 månader, så jag ställer mig i vägen och frågar vafan han gör. "han verkar så snäll jag ville bara hälsa" Ja men då får du inte sa jag och gick iväg…. USCH!
Jag har aldrig haft det problemet, kanske för att jag har liten hund och det är jobbigt att böja sig ned? Jag vet inte.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#24 Nej, oh nej. Det är ju aldrig så att folk som ska klappa stångas eller blir nedtrampade i hagarna. *ironi* Vi korkade bönder sätter ju upp varningsskyltarna bara för att retas.
Jag hänvisar till mina iakttagelser av alla hundägare jag mött och sedan sett klappa lantbruksdjur, utan att fråga ägaren.
Jag blir väldigt förvånad över hur många som verkar ha hundar som plötsligt kan bita främlingar😮
/Maria
#27 jag har hästar och jag har satt upp lappar vid hagen, jag vill inte att någon rör mina hästar. Småtjejer har varit vid hagen och lockat på hästarna Det är naturligtvis helt oacceptabelt Lite lustig generalisering du gör där :)
#25 när vi va hos vet sist för vaccination, kom det in en en sån ursnygg schäfer! Att se den hunden och hans husse gjorde mig glad. Han va en riktig bjässe, vilken hund, jag tappade hakan, kunde inte slita blicken från honom Jag brukar inte reagera så på andras hundar, men då va det svårt att låta bli att röra vid den hunden :)
"Det lustiga i kråksången är att de allra flesta av de som gnäller över att folk klappar deras hundar, själva klappar andras djur i hagarna."
# 27, vet du då att dessa hundägare inte tillåtit att deras hundar inte klappades?
Jag har ingen uppfattning i frågan, utöver att vissa hundar vill bli klappade, andra inte.
Mina småhundar är olika, somliga gillar att leka med barnen, även toddlers. En av mina Yorkar sprang och gömde sig under rosbusken när de kom.
En del kor som jag "träffat" kommer fram och slickar på mig och mina hundar.
Jag hänger på detta forum för att jag är intresserad av hundar men äger ingen själv, och vi har aldrig haft hund i familjen.
Bekanta har haft hund som man klappat flitigt, har klappat främlingars hundar också.
Ingen jag har mött har sagt att man inte får hälsa
och jag har inte blivit lärd att man ska fråga innan man klappar. men har haft vett nog att göra det
En gång var jag på studentfest och en gäst hade en Chihuahua som sprang lös, den tog jag för givet att den va klappbar men den högg efter mina fingrar. Sen sa ägaren att hon vaktar mycket och gillar inte främlingar.
Såg på hundar på jobb på tv i lördags då de tog med en hund till ett dagis och lärde barnen hur det ska hälsa på hunden och fråga innan de hälsar.
Så de kanske borde ha mer sånt i skolan kanske?
Det är en självklarhet att folk ska fråga om de får klappa först, det gör alltid jag. Många kommer fram till min lilla hund utan att fråga först men mig gör det inget för det är bara kul att se glädjen i människorna som kommer fram och hur glad min hund blir :) för er som har hundar som "inte gillar okända människor" så tycker jag att ni ska från början låta så många människor som möjligt få hälsa på era hundar!! En hund ska inte vara rädd för människor. Genom att undvika att folk klappar osv får du en osäker hund. Min hund har från början fått hälsa på alla som vill klappa och bland annat på så sätt har jag fått en trevlig och trygg hund. Man SKA utsätta dom för möten med andra människor och andra hundar. TIDIGT.
Sen tycker jag inte att man ska flippa ur och vara tyken mot barn som kommer fram utan att fråga först. För de är barn och förstår inte bättre, för föräldrarna har inte lärt dom att man ska fråga först. Då är det ju inte barnens fel. Och din hund ska du utsätta för massa klappningar av okända människor så den vänjer sig och blir en trevlig hund mot omgivningen
#33 34 Det är ju faktiskt upp till ägaren att bestämma vem som klappar ens hund och om man vill det öht Jag tycker inte jag har någon skyldighet i samhället att ställa min hund till allmän klappförfogande till kreti och pleti Mina hundar är varke rädda eller arga på främmande
Tänk, vilket intressant ämne! Jag håller med dig, #33 och 34 generellt. Så mycket av hundens beteende speglas i hur ägaren/ handlern uppträder. Om ägaren är positiv till kontakt, blir ofta hunden det också. Jag anser att en hund och den som hälsar , liksom ägaren mår bra av ett positivt möte. Sen finns det hundar, som av ngn anledning inte vill bli hälsade på och det måste givetvis respekteras. Men jag gillar inte att se andra människor som potentiella faror, inte för mina hundar och inte i övrigt heller.
#35 Det är givetvis upp till dig vem som får klappa din hund. Men jag ser ingen anledning till att snälla trevliga människor som gillar hundar inte skulle få klappa hunden. Det är ju en positiv upplevelse för både ägare och hund och klappare :) Speciellt om det är ett litet barn eller en äldre person tycker jag. Att se deras ansikten skina upp :)
#36 Precis, du har så rätt så :)
#37 det kan leda till problem om hundarna sen alltid vill fram och hälsa på alla Jag vill kunna ha mina hundar lösa, när jag är på stranden, golfbanan, skogen etc utan att hundarna ska fram och bli klappade av dom vi möter Det kan vara hundrädda eller människor som inte tycker om hundar Som sagt var mina hundar älskar alla, men jag vill ändå inte att främmande rör vid dom, Lika lite som att jag vill att främmande skulle röra vid mina ev småbarn.

#33, 34
Om man har en hund som är extremt reserverad och man lägger ner enormt med jobb på att få hunden att fungera i vardagen är det inte så roligt när folk slänger ut sina händer över hundens huvud och man får backa träningen och börja om igen.
Om barn kommer springande och ska klappa och deras föräldrar inte lärt dem bättre är det upp till mig som hundägare att tydligt säga ifrån. Då det är ganska ont om tid att få barnets uppmärksamhet blir det ofta en kort och lite brysk tillsägelse.
Jag vill inte stå där med en hund i kort koppel och en unge som blivit biten för att den trängt min hund. Har han inte varit aggressiv tidigare så kan han bli det av en sån situation.
Respektera att en del hundar har grejer med sig i bagaget.
Jag går bla annat på en problemhundsutredning för närvarande och det är inte tal om att det skulle vara bra för min hund att ha kreti och pleti kladdandes på honom. Tvärtom betonas att jag ska gå emellan eller undan och väldigt tydlig klargöra att de ska låta oss vara ifred. Även den instruktören som vi vanligtvis går på kurs med berömer våra framsteg och även hon betonar hur viktigt det är att hunden litar på att jag inte utsätter honom för obehagliga situationer.
När tilliten väl finns där får jag en lugn och harmonisk hund. Det uppnår jag aldrig genom att utsätta honom för främmande människor ute på stan.
Jag är så trött på folk som vet att man ska klappa och att allt är ägarens fel och såna som släpper flexit när man närmar sig för att hundar SKA hälsa.
>>>Malum domesticum<<<
#39 när du förklarar så, då förstår jag varför du inte vill att folk hälsar på dina hundar :) #40 Jag menade att man ska utsätta sina hundar som VALPAR för massa olika människor av olika åldrar och etniciteter osv samt andra hundar. Då får man en bra hund från början. Likandant med miljöträning. Om man håller sin hund undan sådana situationer från valpåldern får man en rädd och osäker hund. Och en osäker hund blir ofta en aggressiv hund och det vill vi inte ha i samhället. Jag stör mig så otroligt mycket på hundägare som säger att man inte får hälsa på den, eller tar en omväg när man kommer med sin hund för att hunden "inte gillar andra hundar". Jag blir så förbannad! För de har skapat såna hundar just för att de inte lärt valparna från början att de ska fungera ihop med andra hundar och människor! De är flockdjur och de är menade att funka ihop med andra hundar. :S
Och efter att ha läst alla era kommentarer låter det som att folk inte får klappa era hundar "bara för att" -.- att det är oacceptabelt att småbarn inte kan hejda sig när de ser en söt hund eller en fin häst? De är barn! Om hunden är trevlig så gör det väl ingenting om man kan glädja ett litet barn och låta det klappa? Ibland måste man bara "get over yourself" och se hur man kan glädja andra istället. Om inte hunden är otrevlig då vill säga.
#42 Vissa hundar som får hälsa på barn, människor, folk som valpar gillar ändå inte dom som äldre. Min hund fick hälsa på främlingar som valp, hon accepterar dom INTE nu, det är inte för att något har hänt henne, det är för att hon uppenbarligen bara inte gillar situationerna. Min hund väger 27-29kg, är 60cm i mankhöjd och hon hoppar när hon hälsar hon kollar läget i ansiktet efter att hon gjort ett rejält utfall (även emot folk hon känner), Hon ger dubbla signaler och det skulle INTE gjädja ett barn som sprang fram om min hund skulle göra utfall för att sedan hoppa upp och hälsa (kan också tillägga att utfallet aldrig lett till ett bett eller dylikt det är bara en osäker signal hon sänder ut). Så därför är det lite bättre att barn faktiskt frågar, vilket dom faktiskt haft vett att göra emot mig och min hund.
Jag tycker barn är det minsta problemet, de brukar i regel fråga snällt och acceptera ett nej. Jag upplever att det är de vuxna som prompt ska hoppa på min hund och som dessutom har svårt att ta ett nej.
Jag låter väldigt sällan folk hälsa på min hund och jag ser det inte som en "positiv upplevelse" för varken hunden eller mig själv. Min hund är inte osäker på människor (labbe, glad i folk) men jag vill att hon ska ignorera andra hundar och människor och tränar därefter. Min hund är inte ett gosedjur, ingen leksak och definitivt inte allmän egendom. Känns väldigt märkligt att bli provocerad av det.
Tycker bara inte man har rätt att bli arg på folk som tydligen älskar hundar. Hundar gör folk glada och det tar fram något i oss som gör att vi vill klappa den. Bli irriterad på djurhatare istället. Hade vart en annan sak om folket kastade sten på din hund. De flesta människor är faktiskt snälla mot hundarna och det är väl liksom inte världens undergång när en person gillar din hund. Ta åt dig istället! Så tycker jag.
#45 "Bli irriterad på djurhatare istället" - måste det ena utesluta det andra? Jag blir irriterad på respektlösa människor som ska fram till hunden trots att jag har nekat. Kan barn, som ju är relativt impulsiva, låta bli att klappa min hund så borde vuxna klara av det. Det är inte svårt, det här med att "det tar fram något i oss som gör att vi vill klappa den" är ju knappast en okontrollerbar drift. Låt min hund vara, punkt slut. Tränger du dig ändå på kommer jag skälla ut dig, så är det bara.
Dessutom kan det för en del hundar ge stora bakslag i den sociala träningen när folk ska tränga sig på i okontrollerade situationer. Det handlar om respekt.
#42 Barn behöver lära sig självkontroll, att kontrollera sina impulser, att respektera andra och även att hantera besvikelser. Det är ett ypperligt tillfälle för barnet/barnen att få öva på det om man säger ifrån när dom springer fram till ens hund utan att fråga, inte sant? Allt behöver inte vara negativt. Naturligtvis är det inte mitt jobb, min plats eller mitt ansvar att uppfostra andras barn, men om föräldern inte ens gör en ansats till att stoppa sitt barn från att springa fram till mig och min hund så gör jag det och förklarar varför man inte kan göra så. Tar föräldern illa upp, så borde hen ha stoppat sitt barn själv och det talar jag gärna om också. 🙂
Även många vuxna behöver bli påminda om ovansagda saker också. Vissa kan inte kontrollera sig själva, andra har sämre impulskontroll, en del är totalt respektlösa mot sin omgivning och det finns dom som inte kan hantera besvikelser och blir frustrerade/arga istället. Naturligtvis är det inte mitt jobb, min plats eller mitt ansvar att uppfostra andra vuxna, men jag och min hund gör allt för att respektera vår omgivning så mycket vi kan och det enda vi begär av omgivningen är lite respekt tillbaka i form av att ta kontakt med mig och även fråga innan man närmar sig min hund. Vi vill bara ha vårt lilla utrymme oinkränkt och… ja, vårt, helt enkelt och det talar jag gärna om för folk som går fram till mig och min hund för att klappa utan att fråga. 
Huvudanledningen till att jag inte vill att främmande barn ska springa fram till min hund utan att prata med mig och fråga först är, konstigt nog, att jag vill att min hund ska fungera med och omkring barn.
Jag känner inte barnet som springer fram till min hund. Jag vet inte hur hundvan barnet är. Jag vet inte om barnet/barnen kommer sakta in, närma sig på ett bra sätt (eller ännu bättre, låta min hund gå fram till det/dom) och sedan klappa respektfullt eller om barnet/barnen kommer slänga sig runt halsen på min hund (han är rätt stor) eller över honom, gripa och hänga i pälsen eller öronen, peta i ögonen, peta i nosen, dra eller slita i svansen och så vidare. Än värre om barnet skriker för full hals i glädje när det springer mot min hund eller när det hänger runt hans hals.
Oavsett hur van min hund är med barn kan det där vara skrämmande och traumatiserande för vilken hund som helst, hur trygg den än är i vanliga fall. Jag kan introducera min hund för 100 olika barn och det kan gå hur bra som helst och han är kolugn, snäll och trevlig. Sen kommer det 101:a barnet och beter sig som jag beskrev ovan och det är allt som krävs. En sådan upplevelse kan vara tillräckligt för att förstöra allt och göra hunden osäker kring barn och det kan även skada hundens tillit till sin ägare (eftersom ägaren inte höll det skrämmande på avstånd kan hunden känna att den behöver ta mer ansvar och skydda sig själv från potentiellt skrämmande saker) och skapa osäkerhet överlag. Att reparera en sån skada kan ta allt från månader till år och i vissa fall återhämtar sig hunden aldrig och klarar inte av att vara runt barn längre.
Det kan bli samma resultat om en vuxen person går fram på ett, för min hund, obehagligt sätt eller vid fel tillfälle och kanske skrämmer min hund. Till exempel om han står och sniffar på något och plötsligt rör någon vid honom och en vilt främmande person har dykt upp vid hans sida och börjat klappa honom. Eller en främling plötsligt ger ifrån sig ett glädjetjut när min hund inte är beredd och rusar/skyndar sig fram emot min hund och försöker klappa. Eller av misstag "smyger på" min hund när han inte är beredd eller ens märker av personen. Det skulle skrämma min hund och det kan räcka med att det händer en gång, om ens hund blir tillräckligt rädd. Därefter kan man få en hund som uppvisar osäkerhet, blir stirrig och orolig ute på promenader och eventuellt även börjar göra utfall mot personer som kommer för nära för att vara säker på att den får sitt utrymme.
Jag kan inte läsa personers tankar, jag vet inte hur den här främmande personen kommer närma sig min hund eller vad hen kommer göra. Om hen kommer göra något som min hund finner obehagligt eller skrämma min hund av misstag eller om personen vet precis hur man ska bete sig för att min hund ska reagera posititvt och det blir ett fantastiskt möte. Jag vill helt enkelt inte ta den risken och därför vill jag inte att personer går fram till min hund och klappar honom utan att fråga, barn såväl som vuxna. 🙂
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot
Fast djurhatare är inte de, som rusar fram och vill klappa. De är respektlösa.
En liten fråga till er som anser att man ska låta alla klappa hunden medan den är liten, har ni i åtanke att det kan ge motsatt effekt till vad man är ute efter?
Många tänker, jag låter alla klappa min hund, då kommer hunden gilla människor och den kommer bete sig bra som vuxen.
Någonsin haft en hund som gasar själv? Sådana hundar blir mer stjälpt än hjälpt av att bli hälsad på.
Anser inte att en hund måste hälsa på alla, man vill ha olika saker ifrån sin hund och att anta att alla hundar ska älska alla människor tycker jag är dumt, sen är hundar individer och en hund blir inte folkkär per automatik bara för att den får hälsa på alla. Jag hade önskat att vår var mer reserverad mot människor, för han fullkomligt slänger sig över dom och ska pussa.
När vi diskuterar har jag en känsla av att en del av oss går till ytterligheter för att motivera sin egen åsikt. Naturligtvis måste ens hund inte hälsa på alla och inte heller motsatsen. Det beror, som jag ser det hur man har förmåga att läsa av människor och det har jag erfarenhet av att man oftast kan göra ganska snabbt. Det hela beror på hur man är som människa hur man vill att ens hund ska vara. En del människor- och hundar misstror andra människor mer än vad andra gör, ok det går inte att ändra, verkar det som, åt något håll. Bra att alla har olika ideer och hundar.
Kan nog flika in att det är stor skillnad på raser också.. Min mammas griniga dvärgpudel kan folk hälsa på, min glada tik kan ingen hälsa på. Jag tycker inte man är en dålig hundägare för man inte låter valpen hälsa på folk t.ex, för man kanske inte har en sällskapsras, man kanske har något annat som t.ex inte är så inne i främlingar och gillar att kela med allt och alla. Alla gör sina val, raser är väldigt olika i personligheter oavsett vad, man kan inte fokusera allt på att folk ska kunna bara kliva fram och hälsa. Folk måste ha respekt för djur också.
#31 Det har jag redan skrivit, genom att iaktta dom.
Frågade du ägaren till korna innan?
Jaha? Om korna fick komma fram och slicka?
#54 Det var inte ett svar på min fråga.
Nej, jag svarade inte på din fråga. Det var korna som kom fram till mig I detta fallet. Inte jag och hundarna till dem. De hade vandrat ut från sin hage. Ägaren var inte synlig just då, men vi ringde denne, så hen kunde ta in sina kor. Ärligt tycker jag din och min diskussion är lite fånig och hör inte ihop med trådens ämne.
Jag måste bara fråga , det ni säger att anledningen till att ni inte vill att era hundar ska få hälsa på främlingar är för att hunden då ska dra fram till alla människor ! Hur tänker ni där ? Mina hundar får hälsa på alla som vill , och mina hundar älskar det . Men för det det springer dom inte vilt omkring fram till alla ! Hundarna frågar om lov först och då spelar det ingen roll vem som lockar, hur mkt hundarna än vill så är jag alltid nummer ett . Likadant med hundar bara för att dom får hälsa på många hundar så har dom fortfarande lärt sig att man inte springer fram till allt och alla utan att fråga om lov ! Sen blir jag helt bestört över hur många osäkra hundar det finns här inne ? Är det aveln , eller är det överbeskyddande ägare ? Eller är det helt enkelt så att många med osäkra hundar drar sig hit för att få hjälp ?
#56 Så då är du precis som dom jag tidigare skrev om. En till att sätta in i statistiken.
För du kanske inte vet det, men kossorna själva håller inte reda på vilken smittskyddsnivå som råder i området, utan det gör ägaren.
#58 du sätter mig i vilken statistik, som det behagar dig. Jag vet i vilken statistik jag sätter mig själv, om jag nu skulle sätta mig i någon statistik alls i detta ämne.
En nackdel med en hund som inte kan hälsa är veterinären, när Elsa skulle visa tänderna fick veterinären stå borta vid väggen och hon väger 4,7 kilo.
#57 Ge en en enda rimlig anledning till att någon människa ska tycka sig ha rätt att hälsa på min hund utan att fråga mig först. det är den totala respektlösheten mot djuret, att bara oombedd gå fram och börja kladda. Djuret har väl rätt att få vara ifred precis som människor, när man är ute. Jag vill inte att främmande kommer och kladdar på mig.
#61 Tja, jag vill att mina hundar ska lita på okända människor i den händelsen att de kommit lös och är på rymmen samt att de ska veta hur man beter sig runt dessa människor. Det är inte bara rimliga anledning utan väldigt goda.
Kan du låta bli att kalla det "kladda" & andra ord som gör att en klappning låter negativt? :S man kan inte jämföra med människor i detta sammmanhanget. Jag tycker att dom flesta hundar ska tycka om människor och inte ha något emot att bli klappade. Det kommer alltid finnas folk som kommer fram och klappar som vill kela lite med vovven. Big deal. Om det nu är så störande att människor "kladdar" på din hund så flytta ut i skogen där ingen människa bor och lev där med din hund bara du och han. Eller lär dig acceptera att folk alltid kommer vilja klappa hunden
Håller med #57. Så många här som har osäkra hundar som inte gillar att bli klappade. Ni skulle utsatt dom för så mycket kel som möjligt som valpar av främmande människor. Det gjorde jag med min valp när hon bara var veckor gammal och nu har jag en riktigt trevlig lycklig vovve som älskar alla människor :)
Min hund tål inte människor som inte hör till familjen (speciellt barn) som klänger på honom och klappar och ska kramas, han säger till direkt och slutar de inte tvekar han inte att bita. Därför är vi väldigt tydliga med att säga åt alla som kommer att INTE KLAPPA HUNDEN, både åt barn och föräldrar, men de måste ändå klappa, och de slutar inte hur mycket han än morrar. De pressar honom tills enda utvägen är att bita, hur många gånger man än säger och om vi är hemma hos oss och sätter hunden i ett annat rum, det hjälper inte, de smyger ändå dit.
Det är inte barnen det är synd om, det är hunden. Han ska inte utsättas för sånt för att folk inte kan acceptera ett nej. Skulle folk lyssna skulle han inte vara den han är idag. Ju fler gånger han måste bita, kommer han inse att det är effektivare att bita direkt än att varna före, och det är då det blir farligt. Han älskar sin familj och är jättegosig med oss, vi vill inte tvingas göra oss av med honom för att oansvariga människor tror sig veta bättre än hundägaren själv. Ifrågasätt aldrig varför en hundägare inte vill låta människor klappa hunden, acceptera det för det finns alltid en orsak.
24 weeks
170 days
4094 hours
245654 minutes
14739279 seconds 
#61, du får ursäkta, men ordet "kladda" visar så tydligt din syn på hur du ser på det hela. Du gör handlingen väldigt negativ, mer än den kanske är? Jag vet att du inte bad om min åsikt, men jag tycker att det är sådana uttalanden, som späder på människors negativa inställningar till något jag uppfattar, som självklart: att kunna intressera sig för andra, inte enbart för sig själva och ens djur. Självklart med respekt. Men ärligt, hur många är det som kastar sig fram och "kladdar" med ens hund?
#65, det du beskriver låter hemskt! Det har jag aldrig varit med om i hela mitt liv, med någon av våra hundar.
#66 Helt ärligt så skulle jag aldrig i livet få för mig att gå fram till en främmande hund och klappa den Jag menar bara gå fram luta mig över den och börja klappa….eller säga till barnen att det är okey att göra så Vad ÄR det för ett beteende egentligen? Om du tänker efter, så är det ju väldigt konstigt att göra så. Det är respektlöst Skulle du gör så?
# 68 jag har inte fattat att det är konstigt alls. Men ofta är det inte så att jag går fram och lutar mig över den och börjar klappa. Tror inte jag har gjort så någonsin. Istället får jag blickkontakt med ägaren, som jag tycker säger mycket. Pratar hund, hälsar på hunden om den vill hälsa, sätter mig ner I hundens nivå för att prata. Då ser jag om den vill komma fram, ansiktsuttryck, öronställning, kroppsställning… Men jag är vuxen och har ett annat rörelsemönster än småbarn. Jag tycker att de, som inte gillar att människor vill hälsa på deras hundar lägger till en massa negationer, som jag personligen aldrig upplevt att någon utsatt mina hundar för och jag aldrig utsatt någon annan hund för heller.
Men alltså HALLÅ vars har jag skrivit att ni ska acceptera att alla ska gå klappa era hundar ????? Nu blir jag lite less ! JAG SKREV ATT MINA HUNDAR FÅR HÄLSA ! Men sen ifrågasatte jag varför hunden skulle springa fram till allt och alla bara för att främlingar fick hälsa ! Om man få lär hur man beter sig dvs fråga om lov innan ! Läs inläggen innan ni skriver svar !
Jag förstår inte hur man kan ha kvar en hund som kan bita någon som klappar den. Det känns inte som ett friskt beteende.
/Maria
Fast va? Min hund litar på alla människor, älskar alla människor, tar inte skada av att hälsa eller bli kladdad på (avsiktligt ordval). Men jag vill inte att någon ska röra henne och det måste ju folk respektera utan att gå i taket? Ingen ska behöva flytta ut i skogen för att slippa det - det är ingen rättighet att antasta andras hundar.
Det finns en mycket enkel lösning på detta: att fråga innan. Om ja: klappa och var glad. Om nej: klappa inte och var glad. Respektera hundägarens val. Är det svårare än så, verkligen?
Och en sak till: alla kommentarer om hur folk borde uppfostra sina hundar. Lägg ner. Om man har en osäker hund finns det inget som säger att det är rätt väg att gå att släppa fram vem som helst till hunden utan det kanske är bättre att hunden får socialiseras med ett fåtal personer i en kontrollerad situation. Och framför allt: det är upp till hundägaren att avgöra detta.
#69 jag lägger inte till några negationer Dom gångerna jag har mött människor som bara ha gått fram och klappat mina hundar (och som sen har blivit sura när jag säger att hundarna inte får hälsa) Behöver jag inte lägga till något alls Jag tycker beteendet är illa nog Att säga att det är bra för hundarna att bli tränade socialt genom att låta sig klappas av vem sim helst Är i mina öron yngefär lika korkat som att säga att små barn ska lära sig att bli klappade av främmande (och gilla det) Mina hundar klappas inte av några främmande vi möter ute, jag har aldrig haft några problem hos verinär eller annan hantering av hundarna
#67: Och där har vi nog anledningen till att de två grupperingarna inte förstår varandra. Du har aldrig upplevt det negativa med människor som utan att fråga (eller frågar men inte accepterar ett nej).
#72 okej om din hund ändå tycker det är roligt att hälsa, då tar ju ingen skada om nån springer fram och hälsar? Jag tycker inte heller man ska klappa när ägaren sagt nej. Absolut inte. Det låter bara så osannolikt att nån inte skulle respektera det, har aldrig hört talas om. Men varför inte bara ta hunden och springa därifrån då eller gå på en buss eller nåt o komma ifrån folk som skulle jaga er? Jag menar att man behöver inte bli sur för att nån kommer fram och glömmer av att fråga. Behöver inte bli sur för att nån rör din hund liksom. Det äcklar mig hur ni kan se det som att någon "kladdar" på din hund.
#73 har du tänkt på att du kanske låtit otrevlig de gångerna du sagt nej och att det kanske är därför folk blivit sura? Man kan som sagt inte jämföra sin hund med sitt eget barn eftersom det är en helt annan sak. Hundar hälsar man på genom att klappa på, barn pratar man med. Föreställ dig att du sitter på en buss med ditt småbarn i en kärra och det sitter en äldre dam på sätet framför vagnen och hon säger "Hej lilla vän. Vilken fin nalle du har" t.ex. blir du sur då för att hon tagit kontakt utan att fråga dig först? Det hade varit konstigt. Samma sak med hunden egentligen - om du tänker efter. Min poäng är att det är inte en stor sak att bli upprörd över om någon inte tänker på att fråga innan. Om du sagt nej bestämt men snällt och de fortfarande inte lyssnar DÅ är det respektlöst. I alla fall enligt mig
#75: Vad bra att du aldrig behövt uppleva det eller hört talas om det, men eftersom det finns människor som upplevt det händer det ju bevisligen.
Personligen har jag inga problem om människor inte frågar förutsatt att det sker i något slags samförstånd, alltså de tar kontakt med mig och hunden genom ögonkontakt/kroppsspråk och hunden inbjuder till att bli klappad. Men när människor går förbi, kastar ut en hand och klappar i förbifarten, eller förföljer hunden när jag sagt att hunden inte vill hälsa, eller helt plötsligt kastar sig fram för att klappa min hund på rumpan utan att hunden ens sett människan ifråga, eller stoppar in handen i min hunds mun bara för att, eller skrämmer hunden (även om det är med goda avsikter) eller rusar efter hunden för att klappa den på baken när jag sagt att hunden inte vill hälsa och vänt mig om för att gå därifrån. Då förbehåller jag mig att tycka att det är ett idiotiskt beteende.
#75 Jo, vår träning tar skada. Jag vill behålla min hund som hon är nu - oprogrammerad till att hälsa på andra hundar och människor. Så kommer det idioter och kladdar på hunden så påverkas vår träning. Jag ska inte behöva ta min hund och fly, jag ska inte behöva bli jagad. Varför försvara rätten att kladda på andras hundar hur som helst istället för att respektera ett nej? Jag börjar nästan tro att du är ett troll.
Och ja, jag tycker också att det är osannolikt att vuxna människor inte förstår ett nej men det har ju uppenbarligen hänt och då är det ju ett problem. Eller?
Nej, en osäker hund innebär inte att den inte blivit socialiserad som valp. Att påstå sådant visar bara på okunskap. Jag håller helt med om att det är ett problem med folk som vill klappa min hund. Jag kan inte ens hålla räkningen på hur många gånger jag tjafsat med folk som vill klappa men som jag säger nej till. Varför jag säger nej? För att min hund är osäker och vår träning tar skada av att folk försöker klappa. Man ska aldrig klappa en hund som inte har förtroende för en, enligt min åsikt. Jag jobbar med klicker och kan omöjligt ta upp den vid varje möte med en ny människa som vill klappa. Då skulle varje promenad ta fem timmar, minst.
Vi bor väldigt centralt, och mååånga vill klappa Navi. Barn frågar ALLTID innan, och ju äldre människorna blir desto mindre frågar dem. Jag har inget emot att folk hälsar och vill kela lite, jag älskar att se den glädje som Navi skänker folk genom lite kel. Visst, om vi tränar så är det ett nej och det förstår folk. Dem ser oftast på oss om vi tränar också, då äre godisväska, klicker och kontakt mellan oss och då respekterar de flesta det. Jag ser det som bra miljöträning för Navi och som sagt blir jag lycklig av att se glädjen hon skänker andra, bara genom lite hundkärlek. Det är väl upp till var och en, tycker inte att folk ska bli så till sig i ett forum. Alla tycker vi olika :)
@adventuresofnavi | instagram
#81 Jag håller med dig om att folk brukar respektera när man tränar ute. Det blir bra störningsmoment med lite publik (och bra för social träning för mig med rädd hund) :)

#76, du har uppenbarligen aldrig levt med en osäker hund, en hund som blir otroligt osäker om inte husse eller matte styr situationer? Anledningen? Att folk när hon var liten inte klarade av att hälsa på ett bra sätt eller skickar fram barn som skriker och springer mot henne. Hade jag varit konsekvent och inte låtit folk hälsa och gå fram hade jag antagligen haft bra mycket mindre skit under hennes uppväxt. Detsamma gäller folk som menar att alla hundar ska hälsa och är snälla. Har man en så vek och harig hund som jag har funkat inte strategin att låta folk och hundar springa fram och hälsa. Det som funkar är att jag visar för min hund att hon inte behöver oroa sig om andra eftersom jag inte utsätter henne för situationer där hon blir trängd.en hund ska inte tåla att främlingar dyker ner och tar på dem,man kan inte kräva att den ska älska alla hundar och att gå fram till en främmande hund och börja hälsa kan i värsta fall förstöra massor! En hund är inte allmän egendom! Det spelar ingen roll hur glada folk blir av hundar! Känner dom inte mig och min hund har dom ingen aning om vad jag har i kopplet, dom har ingen aning om hur mycket tid jag fått lägga för att lära henne strunta i främlingar. Nu har inte min hund problem med folk så länge som dom inte kastar sig på henne, och det är så jag vill ha henne. Jag vill att hon ska skita i främlingar, inte bry sig om folk och vara ointresserad om folk ska hälsa. Alla vill inte ha människor hängandes på sin hund, och jag vill inte att min hund ska bry sig om folk. Problemet med folk som glömmer att fråga om dom får hälsa är att dom sätter mig och min hund i en jävla sits om min oroliga hund skulle bli skrämd och hon skulle bita. Lagen tar ingen hänsyn till omständigheterna kring bettet, det är alltid hunden som gjort fel. Det är kanon om det finns folk som älskar att andra hälsar på sin hund och hunden älskar att bli hälsad på, men för oss som lever med andra typer av hundar är det inte så lattjo.och innan jag får skit för hur jag socialisera och miljötränat. Jag har lagt määäängder med tid på det, just för att min hund är osäker och behöver lära sig att jag har koll och hon inte behöver bry sig. Människor som tror att alla kan dyka på min jacka hur som helst förstör mängder av träning, främst barn som hon varit rädd för just efter att hon i princip blivit attackerad som valp.
Om någon frågar om de får klappa min hund så får de givetvis det. Men kommer det fram någon som bara 'tar för sig' utan att fråga så blir jag sjukt irriterad. Så respektlöst. Man ska alltid fråga innan det är ju bara sunt förnuft enligt mig.
Min hund gillar inte att bli tagen i av folk han inte känner, han vill ha personligt space helt enkelt! Ska man inte respektera att alla hundar inte gillar att folk rör dem? Varför ska hunden stå ut med att bli klappad, när den kanske inte alls gillar det, för att göra människor glada? Jag tror inte det är förödande för folk som får ett "nej" eller en tillsägelse om de frågar om de får klappa eller klappar utan lov.
Jag älskar kramar, det gör mig superglad att krama folk! Ska jag gå omkring och tvinga mig på folk och krama dem, för det gör ju mig glad? Skit i att de kanske tycker det är obehagligt eller konstigt, JAG gillar det ju?
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Vill tillägga att min hund "går i skolan" och träffar människor dagligen och har "gått i skolan" från 4 månaders ålder. Gillar han att folk tar på honom för det? Nej. Ska man då inte acceptera att han inte tycker om det?
Emmaomajken, dina uttalanden tyder endast på okunskap och ingen erfarenhet. Ingen tvingar dig att älska något du inte tycker är trevligt så varför ska vi tvinga hundar att älska människor när vissa inte har något intresse i att vara allmänhetens gosedjur?
Ååh så tröttsamt! Jag säger ju att jag helt enkelt inte tycker det är okej att flippa ur på folk bara för att de hälsar på vovven! xD om hunden är osäker är det tydligen ett problem och jag menar att det är inte naturligt för en hund att vara rädd för andra hundar och människor, för att de är flockdjur och har varit domesticerade hur länge som helst. Det blir ju inte bättre av att undvika sådana situationer då, utan utsätta dom för nåt som är jobbigt för att komma över det :) Jag må vara oerfaren, men jag kan mycket om hundar :) Jag tänker inte stanna på denna tråden mer för det är ett oändligt tjötande. Totalt hopplöst att ens säga vad man tycker för då blir man attackerad -.- Så nä, nu räcker det för min del. Alla har olika åsikter. Var och en har väl rätt i det vi säger antar jag.
Det hände jätte ofta för oss förut! visst hundarna tycker att det är riktigt kul med folk, men dom blir så uppstissade så JAG vill inte att dom ska hälsa på alla vi möter, så jag testade knyta fast en kul Bajspåse på kopplet till mina hundar (Eftersom det egentligen ska betyda att hunden behöver avstånd), men det funkade ju inte, så jag har biffast upp ena hunden och han har fått en Sjal som säger "Bad to the bones" Och nu får folk långa omvägar om hundarna och dom ser Sjalen på hunden x3
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Jag tycker det känns genant att vi inte kan diskutera utan att lägga in överdrifter Jag tror definitivt inte att någon av oss blivit utsatt för att "alla vi möter" kastar sig över våra hundar och "kladdar" på dem utan att fråga. Så otroligt intressanta är varken vi eller våra hundar. Alla är vi olika, liksom våra hundar. Respekt är viktigt, både vid hundmöten och I våra diskussioner. Om vi inte visar respekt här hur kan vi då förvänta oss att andra ska visa respekt för oss och våra hundar vid möten? Jag tror att vi egentligen tycker ganska lika, fast en del av oss överreagerar. (Olika åldrar på oss, våra hundar, olika erfarenheter av våra medmänniskor). Tänk hur viktigt det är för er hund hur NI reagerar vid möten. Att visa respekt är ömsesidigt.
Min drömbild för mina hundar är att de bara ska lalla omkring till någon person visar att hen vill hälsa. Jag kommer aldrig få sådana hundar om folk springer fram och hälsar och ställer världens cirkus (falsettröst och godis och intensiva/"hårdhänta" klappar etc) för då kommer hundarna att få en enorm förväntan på att hälsa på alla de ser.
När vi får besök ber jag dem att inte hälsa på hundarna förrän hundarna är helt lugna och inte längre bryr sig om att vi fått besök. Då får vårt besök bjuda in till hälsning. Vi har även nekat folk som försöka klappa/ge godis/hälsat när vi varit ute. Resultatet har blivit att vår fyramånadersvalp inte hoppar, inte skäller och är hur lugn och trygg som helst när han får hälsa.
Men det verkar vara en fantastiskt svår regel att följa för vissa. Något lite komiskt hände när vi fick besök av en person som opererat knät och absolut inte ville att hundar hoppade på henne då hon var rädd att ramla omkull. Hon hälsade, klappade, tjollrade, gav godis, puttade ner min valp och nennes egen och ju längre tiden gick ju mer hoppade vår valp som aldrig annars hoppar på folk. Vi skapar våra egna problem. Under tiden de var här hoppade hennes valp två gånger på mig och min egen hund en gång på mig då han tydligen ville kolla om det fungerade att få uppmärksamhet om man hoppade på mig också.
Vår vuxna hund var osäker som valp och jag är övertygad om att han vuxit ifrån det om folk bara struntat i honom som valp istället för att försöka locka till sig honom. Istället kände han mer och mer press på att agera när vi träffade folk så tillslut blev det morrningar. Hade han fått vara ifred en stund, lugnat ner sig och studerat besöket i lugn och ro hade han förmodligen inte känt att det blivit jobbigt.
Genom att sätta hundar i centrum hela tiden ger vi dem en enorm förväntan om att saker alltid handlar om dem. Det är de som får besök, de är de som tar initiativ till att hälsa osv. Sedan blir valparna vuxna och det är inte längre så mysigt att trettio kilo hund kommer som en kanonkula och hoppar på folk, eller drar mot folk på promenader, eller skäller när de inte får hälsa, eller springer fram till folk när de är lösa t.ex. Då får vi träna bort problem som inte behövt finnas från första början.
Jag var på en kurs där de berättade om deras svärson som varit till Tyskland. Han hade sett en liten valp gå lös bredvid en dam på gatan. Han lockade till sig valpen och började hälsa, och damen gick vidare. Tillslut började killen bli lite nervös då damen gick allt längre bort så han "släppte" hunden och valpen sprang ifatt sin ägare. När valpen kommit ifatt gjorde hon en u-sväng och gick tillbaka till killen och skällde ut honom och frågade vad han hade för rätt att förstöra hennes valp.
Här tycker jag det känns som att Sverige har mycket att lära av andra länder. Vi är alldeles för hundfixerade. Det är definitivt vi som ställt till med problem som att hundar hoppar, skäller, morrar, vaktar, hälsar hårdhänt och blir uppstressade när man till exempel får besök eller kommer på besök hos någon, eller säger hej till någon man träffar på gatan. Detta genom att få hunden att tro att det är hunden allt handlar om.
Edit: vi skapar våra egna OCH andras problem.
Som en jämförelse Ett par kompisar va utomlands, med sig hade dom sin 5 åriga dotter. Flickan har långt blont hår och blå ögon. Varje gång dom gick utanför hotellrummet kom det fram någon person och tog i flickan, tog på hennes hår, ansikte. Dom tyckte ju hon va så söt att dom bara måste känna på henne och dom blev så glada av den lilla söta flickan. Det gick så långt att flicka till slut gallskrek varje gång någon tjock tant tog sikte på henne, skulle fram och känna på hennes hår. Mamman försökte hålla folk på avstånd så gott hon kunde I det landet va det helt naturligt för främmande människor att gå fram och ta på andras barn, barnen skulle bara finna sig i behandlingen.
#92 Vilket land?
När ska folk sluta att mista hundar för människobarn? De är ju inte samma art, dessutom inte ens samma ordning.
#92 Men du, då kan jag dra en historia. Jag jobbade i Afrika för en del år sedan och där började småbarn skrika om vita människor tittade på dom. Skulle jag:
A Titta i backen vart jag än gick
B Inse att orsaken till att barnet skrek var att det inte var vant att se vita?
Vem vet, du kanske kan dra en parallell någonstans där med din väns barn?
#94 Du menar alltså att flickan skulle vänja sig vid att främmande tog i henne? Självklart kan man inte gå runt och blunda Barnen i Afrika kanske hade blivit klappade av vita, därav reaktionen? Det är skillnad på att titta och på att kränka någons integritet (Stirra däremot är ju också respektlöst,men det förstår du säkert) Parallellen jag drog va att Det finns barn som skriker för att dom inte vill bli klappade och Det finns hundar som skriker för att dom inte vill bli klappade
#95 Hade hon varit van vid det från början så hade det inte varit något konstigt alls, för barn med afrikanskt ursprung här i Sverige skriker ju inte heller varje gång de ser en blekfis. Och nej, de hade inte blivit "klappade", vi vita gick ju lätt att räkna på en hand. Faktiskt så skrek syrrans pojke när han såg en av mina afrikanska kompisar första gången också.
Kränka? Ojojoj, här tar vi till med storsläggan. Beröring (utan sexuellt uppsåt eller liknande) är inte kränkande. Man måste nog ha en riktigt lustig människosyn för att se beröring som det.
#92 Gick det bättre om någon smal tant tog sikte på henne?😉
Om vi återgår till hundar så var det som sagt längesedan jag hade hund men vad jag kommer ihåg så tränade både jag och mina hundvänner hunden till att vara bekväm med främlingar.
En hund som hugger när någon försöker klappa är ju en opålitlig hund.
/Maria
#96 om någon tar på en utan att fråga eller när man inte vill bli rörd, ÄR integritetskränkande
#97 tjocka tanter är värst :) Om hunden biter, när någon går fram och klappar utan att fråga hund och matte/husse Tycker jag att det är den som ska klappar som gör fel (Självklart vill man ha en trygg och pålitlig hund)
#99 OK, då har vi helt skilda åsikter.
Skulle min hund bita någon bara för att personen ville klappa den så hade jag allvarligt funderat på om jag kunde ha kvar hunden.
/Maria
#98 Jag ska komma ihåg det nästa gång du svimmar, eller när någon står i vägen. Ve och fasa att behöva ta i någon annan människa. *ironi*
Kan du ens åka tunnelbana i rusningstrafik? Eller är du en av de där stoppklossarna i rulltrappan som inte släpper förbi någon?
Och nej, det ÄR inte det. Du TYCKER det, men nu är vi väldigt många människor på denna planet som gillar andra människor.
#101 Menar du att den enda integriteten människor har är av sexuell natur? #100 om jag hade gått fram utan att fråga hund eller husse och klappat schäfern hos Vetrinären och hunden hade blivit rädd/känt sig trängd/hotad och bitit mig i förvar i handen. Då hade jag fått skylla mig själv
#102 Det blir ju ganska fånigt att blanda in veterinären. En hund som är hos en veterinär kan man ju anta är både rädd och kanske har ont så den situationen är knappast jämförbar med en hund på promenad med matte eller husse.
/Maria
Vår vuxna hund är lite osäker kring främmande människor. Så länge de ignorerar henne går det bra, men går de fram och hälsar vet hon inte hur hon ska hantera det. Människor som frågar har ändå alltid fått ett ja, med tillläget "vi får se om hon vill" och instruktioner på hur de ska göra. Oftast går det jätte bra och är super bra träning för Dolly, i andra fall vill hon helt enkelt inte gå fram och då brukar det accepteras. Vårt problem är alla de som ska ruffsa hennes huvud utan att fråga, då markera hon skarp. Hon skulle inte bitas, men skrämms ordentligt. Tycker det är väldigt oartigt av folk, en fråga skadar ju inte.
// Nadja
#102 Okey Om jag hade mött schäfern och husse på promenad, inte frågat utan vara gått fram och klappat hunden Hunden hade bitit= Jag få skylla mig själv. Om en hund biter så finns alltid en anledning, oavsett vad den anledningen är Så får jag skylla mig själv, jag har ingen rätt alls att gå fram och röra vid någon annans djur Självklart är situationen helt annorlunda om jag går förbi en hund på bussen och råkar stryka benet mot hunden. Dom flesta ser nog skillnaden där., även hundar.
#105 Även om man har sin hund kopplad och exempelvis ett barn klappar hunden och den biter så är det oansvarigt att ha en såpass opålitlig hund.
Det finns människor som inte har hundvana alls och som hundägare så är det alltid mitt ansvar att se till att min hund inte skadar andra.
/Maria
#106 En RÄDD hund som blir TRÄNGD av en människa är inte alltid pålitlig i den situationen. Det handlar inte om att man har en hund som biter allt och alla utan om en hund som är rädd och känner behovet av att försvara sig själv.
#106 ja, sen kan man ju fråga sig hur mycket en hund ska tåla Tidigare hade jag en jrt, hon va ganska skarp Vi va på stranden, min sambos kompis rusade fram till henne bakifrån, tog tag runt midjan och lyfte henne högt Hon lät..mycket, hon blev vettskrämd. Killen sa -Hon högg mig Jag frågade. -Var, blöder det? Killen - Ehhh Jag - Bet hon dig? Killen - Nä, men hon försökte… Jag sa att om hon hade velat bita dig, så hade hon gjort det Hur mycket ska hundar tåla?
#107 Om en hund blir rädd och trängd bara för att en människa försöker klappa den så är det något fel.
En "frisk" hund ska inte vara rädd eller trängd bland människor i normala situationer.
/Maria
Jag tror det är dags att säga "Vi tycker olika" och släppa en diskussion som inte leder någonvart då åsikter skiljer och det känns som att det bara går i cirklar.
Och jag tror vi alla är överrens om att folk borde helt klart fråga före de klappar en hund, ungefär som man knackar och väntar på tillstånd att få gå in i någons hem.
#109 Och det kanske är därför som folk med hundar som varit med om hemska saker eller fötts reserverade/rädda vill träna på människomöten i hundens takt? Jag tvivlar på att det finns någon här som har en rädd hund för att man strävar efter det. Självklart är det mer optimalt att ha en ointresserad hund som går att klappa när matte eller husse tillåter det. Men nu är det inte så, alla är olika, och det får man lov att acceptera utan att kalla de hundarna sjuka eller sänka dem på andra sätt.
Jag är ju bara 12 och alltså brukar bag ibland vilja klappa andras hundar men jag frågar ALLTID, en hund är ingen allmän egendom utan en levande varelse och eftersom familjen/samt jag nu har skaffat hund skulle jag absolut vilja att folk frågar eftersom det är MIN hund och inte deras!
Ni får gärna kolla in min och Isas blogg: http://isathedog.weebly.com
Vi ses kanske där? ;)
#112 Håller helt med att hundar är inte allmän egendom. 🌺
#87 hunden behöver inte vara osäker eller rädd. Den kanske bara inte tycker det är trevligt om någon tar på den? Ska man inte respektera dens personliga space och acceptera att den inte vill bli klappad på?
#89: Ingen har väl sagt att alla beter sig på detta sättet, de flesta människor vi möter går såklart bara förbi utan att bry sig om varken mig eller hundarna. Men de scenarion jag beskrev i #77 är sånt som verkligen hänt oss, utan överdrifter.
Det kvittar om hunden klarar av eller vill hälsa egentligen, beslutet ligger helt hos ägaren när de frågar om lov. Om matte inte vill lära hunden att det är okej att hälsa på vemsomhelst så är det upp till matte. Eller husse för den delen.
Till exempel så är jag i en fb grupp för servicehundar och även om de klarar av sociala sammanhang toppen så ska de inte klappas under arbete men folk gör det ändå precis som det beskrivs i tråden. Det förstör inte hunden och hunden kommer troligen inte bita men de stör hunden under arbete.
Så det återkommer till vad jag sa ovan, det borde vara självklart hyfs att fråga om lov först.
Jag blir sjukt glad om någon frågar, men säger ändå nej. Men jag brukar alltid berömma och tacka personen för att den frågade och sen förklara att min hund inte tycker om att folk han inte känner rör honom :) Så cred till alla som frågar!
Kommer hit igen för att skriva att min hund som lös reagerar INTE som min hund i koppel, hon är två olika hundar om hon kommit lös/är lös än om hon har koppel. Hon hoppar inte upp och skäller emot folk när hon är lös, hon är faktiskt mycket snällare som lös. Men i koppel gör hon utfall och ännu en gång är min tik inte aggressiv för hon har inte bitit någon, hon tycker bara det är en obehaglig situation.
Så skulle min hund komma lös och sticka så skulle jag inte oroa mig att någon blev biten, hon skulle förmodligen "fråga människor om hjälp" om hon inte hittade hem, hon skulle alltså inte göra utfall som i koppel. Vilket kan tyda på mycket saker, kanske t.ex att hon försöker "skydda" mig när hon är kopplad och känner av en viss osäkerhet av mig, eller så är hon kanske bara kaxigare i koppel för hon vet att jag ärmed. Vem vet, men tycker som andra här, alla har olika åsikter, detgör ingen till en dålig hundägare. Man behöver inte låta sin hund hälsa på alla bara för att alla vill det, kan garantera att folk med kelgoda hundar också sagt nej i flertal situationer för att hinna med bussen eller bara för att tiden inte finns för allasom vill kela med hundar.
Nej, när hon är bunden till ditt koppel får hon ditt stöd, vilket hon inte får på samma sätt utan koppel, #118. Jag tror alltså på att hon känner sig kaxigare med ditt "stöd/ kopplet".
Det blir ett väldans tjaffsande fram och tillbaka. Otroligt tråkigt, för en åsikt är inte rätt. Vi uppfostrar hundarna olika, jag tillåter vissa att klappandet i vissa situationer - andra inte. Här finns de ägare som inte vill att någon "okänd" ska röra ens hund - det får jag acceptera.
Säg vad du som ägare gör - gnata inte på någon annan för att denne gör annorlunda. För er som vill ta lite avstånd, här finns en länk på skyltar att köpa som man kan spänna på kopplet - förhoppningsvis kanske det underlättar på promenad/träning :) http://www.helpingdogs.se/ovrigt/stop-skylt-till-koppel.html
@adventuresofnavi | instagram

hundar har dagsform, påverkas av arv och miljö. min hund är för det mesta fantastisk, men hon är reserverad mot män och gillar inte barn. inget ovanligt bland hundar över lag. i vårt fall beror det på miljö. grannens barn hade för vana att skrikande springa mot henne mellan 9-13 veckor, hur mycket vi sa till. en annan granne tyckte det var hans ettåriga sons rättighet att förfölja min valp. jag sa alltid till, men ett par gånger hann man varken se eller aggera och resultatet är en hund som tycker att barn är obehagliga. det är lika naturligt som att ett barn som blir hundbiten som barn kan vara hundrädd livet ut. min hund är inte sjuk eller något fel på som vissa verkar antyda. möter hon barn, eller om vi är hemma hos människor med barn går det alldeles utmärkt. hon är lugn så länge som hon lämnas ifred. barn hon känner leker hon gärna med. springer det däremot fram främmande barn backar hon, raggar och morrar och visar TYDLIGT att det är obehagligt. en i mina ögon helt berättigad och önskvärd reaktion eftersom det ger mig möjligheten att ingripa och be barnen låta bli hunden. vuxna får gärna hälsa, men dom får inte dyka ner över min hund. hon är en osäker hund! fantastisk, rolig, lätt att träna med älskvärd och underbar, men hon tycker det är otroligt obehagligt när folk böjer sig över henne, ska klappa på huvuder, skrattar högt och börjar "busa runt". hon vill hälsa lugnt och sedan kan man ignorera henne.
eftersom jag har en hund som kanske inte funkar i alla sammanhang är det upp till mig som ägare att se till att hon inte hamnar där, och det är enkelt om folk frågar innan dom hälsar. jag har henne därför också kopplad i antingen kort koppel eller lina, tränar i mängder på att ignorera passerande människor och bara nöjd och avslappnad där det är mycket stoj och rörelse. frågar en person om dom får klappa svarar jag vänligt nej och förklarar läget.
man kan inte beära av en hund att den ska älska alla. det är inte heller meningen. alla hundar är inte födda människoälskare, dom ska inte inte vara det heller. olika raser har olika intresse för främlingar och vissa hundar är naturligt reserverade. det är inget konstigt. alla hundar är heller inte avlade för att älska alla hundar. visst är hundar flockdjur, men en främmande hund tillhör inte flocken. ordet flockdjur innebär inte att ett djur villkorslöst ska älska alla andra djur av samma art.
det är inget fel på en reserverad hund, det är däremot upp till ägaren att se till att känna sin hund och förstå hundens gränser. det är också upp till främlingar att förstå att en hund inte är lika med en människoälskande hårtuss som bara läääängtar efter att bli klappad, utan fråga ägaren om lov och respektera ett svar. det är inte svårare än så! jag pratar gärna om min hund och om hundar i allmänhet, men det är inte säkert att du får hälsa.
Jag har aldrig varit med om att någon inte frågar om de får klappa hunden ,brukar berömma barnen när de frågar. Min hund får alla klappa de är hon van sen valp så jag behöver inte vara rädd om någon rusar fram utan att fråga, hon viftar på svansen hej hej. Vi bjuder gärna på en klapp.
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
Jag tycker att andra ska fråga om lov först och de är varjegång de möter hundar, även varje gång de möter samma hund. Jag har haft 4 hundar som jag tagit hand om och alla har varit olika vid möte av människor och hur de reagerar mot dem.
Vår Golden retriver älskar alla och vill gärna bli klappad o vara social konstant så henne får ju alla gärna hälsa på, hon skulle aldrig skada någon, men folk ska fortfarande fråga även om de är hon som går mot o vill hälsa. Med våran rottweilervalp vi har nu har de gått bra och alla förutom en person har frågat om de får hälsa och klappa och då har de oftast varit okej. Jag vet att min valp är snäll o blir glad att någon vill leka lite, men personen som började klappa honom utan lov smög upp bakom mig mitt på stan o börja klappa. De var min pojkvän som såg att det stod någon bakom mig och klappa hunden när vi pratade, då blev jag riktigt upprörd och skällde ut mannen. Våran valp låg nämligen och vilade, han tycker inte om när folk kommer och bökar med honom( han är en större ras o folk har en tendens att klappa lite hårdare och rycka i skinnet på honom vilket inte är så uppskattat) när han vilar så började han morra och hade säkert kunnat hugga personen om denna fortsatte. Men de visste inte denna person att hunden inte gillade detoch blev arg på mig för att jag skällde ut någon som inte visste . Så gör man inte, jag tycker absolut inte man smyger bakom någon för att klappa en okänd hund och sen blir sur när hunden och ägare ogillade det.
Våran tidigare rottweiler o schäffer blandning liknade precis den hund som #121 beskriver och avskydde barn utanför familjen. Vår kusin hade som barn stått och slagit honom i ansiktet med pinnar när han sprang i lina på gården. Detta gick ut över alla barn senare. Mamma tog med honom när hon hämtade oss från skolan och hade alltid gjort det, men senare när han blivit mer osäker på barn och främlingar så fick ingen klappa honom, hon sa varje gång till samma barn och fröknar att nej de får inte komma och klappa men många lyssnade inte, särskillt de vuxna av någon anledning o försökte klappa ändå och man såg direkt när han blev stel och var berädd på göra utfall, då fick mamma gå iväg en stund och sen komma tilbaka och samma sak hände igen. De många sa var " men vadå vi fick ju förut, inte är han farlig ala hundar älskar mig" Senare när han flyttade hem till min bror så fick han ha munkorg på sig när man gick ut bara för att folk inte skulle komma och taffsa på honom eftersom han blivit osäker kring främmande som inte respekterade honom och kunde göra utfall. Därför tycker jag de är viktigt att man faktis frågar varje gång för de kan ha hänt något sen sist, de behöver inte vara så traumatiskt de kan ju hända att hunden har ont och därför inte vill bli klappad och då tycker jag man ska fråga hundägaren INNAN man går fram och klappar om de är okej. Vi hade exempelvis en blandras som under en period fick öroninflamation och då fick man inte röra eller klappa på huvet för då bev han arg och kunde säga ifrån, men de hade grannen missat och fick ett hugg i handen.
De är så mycket dolt som kan göra att de går snett o tycker aldrig de ska vara självklart att man får gå och klappa någon annans hund.
Ursäkta att de blev långt och aningen rörigt.
#121 Så bra skrivet! 👍
Jag själv låter inte folk få klappa på min valp längre då han har blivit alldeles för människoglad nu. Han vill hälsa på ALLT och ALLA, han kan till och med hoppa mot folk som cyklar för att han vill hälsa, vilket kan sluta i katastrof ifall att jag är ouppmärksam. Men folk som inte frågar innan dom hälsar på min hund får vara beredda på att han kommer att nafsa/bita då det är så han hälsar. Blev otroligt arg härom veckan när jag fick höra att ett grannbarn inte bara gick in i vår "trädgård", utan även satte sig och gosade med min hund utan lov. Såklart så "nafsade han till", då det är så han gör, och detta det barnet gör då är att ta händerna och skjuta bort honom och skäller på honom. Helt oacceptabelt beteende, även för att vara ett äldre barn. Nu ignorerar jag alla barn när jag hör som säga "Heeeeej Kenzo" och bara går rätt emot vår dörr och struntar i om dom går efter.
Men snälla #33! Nu orkade jag inte läsa resten av tråden, någon annan kanske redan svarat dig på ett en del av oss inte haft våra hundar sedan valptiden, utan att de kanske redan råkat ut för en del när vi fick dem? Sedan behöver också hundar personligt utrymme, du hade säkert inte tyckt att det var ok att vem somhelst gick och tog på ditt barn för att det ska lära sig att umgås?