Hundgymnasium?
Hej
En snabb fråga, om man väljer hundgymnasiet, vilka ämnen har man då, eller tränar man bara med hunden och lär sig om hundar som ändamål? Läst att man kan bli polis efter det är det bara hundförare då eller kan man bli ''riktig'' polis?
I'm out 
Jag läser det! Vi har både hundträning, hundkunskap, djursjukvård mm. :)
Jag är färdig hunddagisföreståndare, hundförare mm.
Polis med hund kan du läsa vidare på högskola!
Sajtvärd på Collie
Menar du en gymnasium med endast hundlinjer, eller menar du en skola där man kan gå naturbruk- inriktning hund?
Jag går inriktning hund på naturbrukslinje.
Jag har läst/läser
Svenska 1 & 2 (ska gå 3 i 3:an med)
Matte (Kommer ej ihåg vilken kurs)
Engelska 5 (ska läsa 6 i 3:an med)
Samhällskunskap 1a1 och 1a2
Historia 1a1
Naturkunskap 1a1
Djurens Biologi
Och sen då
Djurvård och andra 'hundämnen', mycket praktiskt!
Sedan kan man ju välja till trim, vet jag.
Haha, jag har inte så bra koll! Utan jag går endast på lektionerna när de börjar.
Har säkert missat något ämne också! ;)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
#1 Vad kul? Jag undrade om man kunde bli ''vanlig'' polis? inte hundförare inom polis.
#2 Endast hundlinjer, Haha nä inte så lätt att komma ihåg alla ämnena alltid 😉
I'm out 
Haha, vill påpeka att jag och #1 Går i samma klass! ;)
Vanlig polis tror jag att du kan blir, på de vanliga ämnena (hundämnena behöv ju inte) Man måste ju ha samma utbildning om man vill bli hundförare inom polis som vanlig polis. :)
/ Cornelia Andersson,
#4 Tror du man har större chanser om man går samhälle linjen (eller vad den heter) att bli polis eller med hundgymnasiet?
I'm out 
Oj, missade det!
Ja Cornelia svarade dig såg jag, går i samma klass ;)
Sajtvärd på Collie
#4 Jag kan då inte tro att man i Sverige skulle kunna bli polis endast med en gymnasieutbildning, det måste ju ändå vara på högskolenivå.
#7 Ja men de tär det jag menar, jag menar om man har större chanser att komma in på högskolan sen
I'm out 
#8 Ja jag har ju inte koll på hur det ser ut i Sverige, men du har nog mycket större chanser kan jag tänka mig om du går en utbildning först som riktar sig in mer mot polisyrket än om du går en hundutbildning.
#9 Ja det låter bättre, tack :)
I'm out 
Jag har en vän som vill bli polis, som också går hund.
Jag har för mig att hon kommer kunna komma in på högskolan med denna utbildningen. Men jag är inte alls säker inom ämnet!
Men kan man bli hundförare på denna utbildningen, så kan man säkert bli vanlig polis också!
Beroende på vilka tillval man gör i 2:an och 3:an.
Kanske får läsa upp något ämne också. Men som sagt inte säker.
/ Cornelia Andersson,
#11 Nä, du kan inte bli färdig polis genom endast en gymnasieutbildning om det är det du menar. Vill man bli polis och inte hundförare inom polis så borde man ju absolut gå en utbildning som har med området att göra för att förbättra sina chanser att kunna studera vidare till polis.
#12 Nej, jag skrev ju att man kunde komma in på högskolan? ;)
/ Cornelia Andersson,
På gymnasiet där jag går (ska börja 3an) har man en del kärnämnen mest i 1an å 2an men sen har man ju en del praktiskt också såklart. I 1an minns jag att vi hade matte, svenska, engelska, biologi och historia som kärnämnen och resten av tiden fick man lära sig om djur och natur i princip. juste, idrott har man ju i ettan å tvåan också!
Efter 1an var jag klar med engelska, svenska å matte så det var super skönt att va klar med det :P dock så kan man välja om man vill läsa högskoleförberedande vilket de flesta gjorde, inte jag då, och då läser man ju svårare matte å sånt som jag kände att jag inte orkade med. nu vet jag inte riktigt hur det är då det ska komma någon ny linje man kan gå som jag inte har fattat så mycket av men aja :)
Jag har valt att gå hundinriktningen men man läser både sällskapsdjur 1 och 2 på min skola så det är inte bara hund man får lära sig om utan väldigt mycket om allt från orm till hamster och höns. det gör ju att man har en bredare utbildning så jag kommer även kunna jobba på typ djuraffär å så. Läsa hund på riktigt började vi med i mitten av tvåan har jag för mig. innan hade vi haft lite lektioner med hund. På min skola läser man träning av hund, hundkunskap 1 2 och 3. än så länge är jag klar med träning av hund. Hoppas på mer hund i trean!
Vad gäller vad man kan bli sen är min koll sådär. men vad jag har hört så måste man vara vanlig polis i minst 5 år eller vad det var innan man kan bli hundförare? inte för att någon frågade men veterinär kan man inte bli utan då måste man plugga vidare. dock tror jag man kan bli djurvårdare. sen kan man ju ha hunddagis, jobba i zoo butik som jag sa, trim å lite mer sånt. Haha nej nu ska jag sluta å förvirra er och mig själv men hoppas jag bidrog med något :P
"If You Can Dream It You Can Do It"
- Walt Disney