Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1109 ggr
tm-l
0

Rastips!

Jag har länge funderat på att skaffa en hund till och behöver lite tips på vilka raser som skulle kunna passa mig. Mina krav/förväntningar: - Stor/medel - Lite vaktinstingt - Lagom med energi - Päls spelar ingen roll - Jag vill träna lydnad, brukshundsklubb mm - Jag tycker det är kul att cykla - En frisk ras som inte är "avelsspridd" Min nuvarande hund har inte så mycket hund i sig, så han är för mig väldig tråkig men ändå min lilla bebis. Jag har funderat och tittat mycket på Cane Corso, men även Dobermann då vi haft en tidigare. Skriv gärna varför ni tycker denna ras! :) Tacksam för hjälper!

Candy123
1

Pudel, sheltie?

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

tm-l
0

Varför renommerat du dom? Är där vaktinstingt hos dom? :)

ipopuma
1

Hur långt vill du satsa. Vill du tävla? Vad är lagom med energi? Hur mkt kommer hunden aktiveras? Pälsvård? Några fler önskemål om mentaliteten? Om du vill tävla hur långt vill du nå?

tm-l
0

Som det ser ut nu är jag inte så intresserad av tävla men jag tror jag kan bli om hunden blir duktig och vi blir ett bra par. Jag vill inte lägga all min tid på att aktivera hunden fysiskt så alltså inte för mycket energi men det får man ju se på individen också, kan vara olika från hund till hund även om det är samma ras. Jag vill ha en lärovillig hund som kräver mer mentalt än fysiskt och som gärna har lite vakt i sig. Pälsvården spelar ingen roll. Min nuvarande hund en papillon/chihuahua på 8,5kg aktiverar jag med promenader, cykling och på sommaren badar vi mycket ihop där det finns plats. Jag åker även inlines. Han behöver inte så mycket mentalt, men vi tränar mycket trix och så men han tycker inte det är så roligt. Där är inte så mycket hund i honom. Hoppas detta hjälpte lite :)

tm-l
0

Oj glömde. Hur mycket hunden kommer aktiveras är ju beroende på hur mycket den behöver..

ipopuma
0

Jag tänker på collie faktiskt. Det jag har hört och träffat verkar de stämma in. Vet dock inte hur de.Är med vakt.

Dentaku
1

Dobermann dras tyvärr med en del sjukdomar och den kan knappast sägas ha "lagom" energinivå heller. 😃

Vad menar du med vakt? Vill du ha en hund som skäller för att varna funkar många raser. Ska hunden ha vaktinstinkt utöver det så måste man tänka på att det även kan ställa till en del problem.

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

ipopuma
1

En riesenschnauzer av brukstyp och inte utställningstyp, alltså en sådan som jag har. Kräver minst lika mkt som en bruksmalle fast på köpet får du attityd. En utställningsriesenschnauzer är mer lugna och lätthanterliga. Är envisa raser som.Är.svåra att trötta ut och älskar att jobba och måste få jobba. Både mentalt och fysiskt . Tänkte på motionen. Men det är en vän för livet. Det kommer bli din bästis och din själsfrände och den kommer aldrig lämna dig. Finner du vägen till en riesenschnauzers hjärta släpper den inte in ngn annan och den släpper inte ut dig (älskar sin familj)

aajjeee
0

Pudel, labradoodle kanske? :)

Ni får gärna kolla in min och Isas blogg: http://isathedog.weebly.com
Vi ses kanske där? ;)

tm-l
0

Det blir en Cane corso! 😌