Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 1518 ggr
[Blue_Lugia]
1

Ha hunden lös?

Funkar det att era hundar springer lösa ibland? Min älskar det och han verkligen far i väg som en raket! Jag håller till på en närliggande fotbollsplan och han håller alltid koll på mig, går jag åt ett håll kommer han springandes och har alltid varit så (Förrutom under slyngelåldern då han gick vart det behagade) Inkallning funkar om han inte sniffat upp något gott, men jag vågar i princip lita på att han kommer när jag förflyttar mig .(ingen trafik och nästan aldrig folk så jag behöver i alla fall inte passa honom på så vis.)

Emouse
1

Vi släpper våra hundar varje dag! Förutom Lipton, som inte tycker det nödvändigt att lyssna ute:P

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

zakkris
2

Jag har min lös när jag är i skogen, detta för att jag vet att hon inte lyssnar om de kommer hundar eller katter. Men utöver det litar jag på henne, jag vet att hon inte sticker för långt, jag är för viktig för henne.

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Fridaaaa
1

Har dem lösa där det passar 🙂 Annars långlina.
Nu får de inte springa hur de vill i skogen så då är långlinan ett måste oavsett så, men annan tid på året är de mycket lösa när vi är i skogen :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Annamaja27]
3

Målet för mig har alltid varit att jag ska kunna ha mina hundar lösa överallt. 

Min förra var klockren. Inga problem någonstans. Min nuvarande kan bli blockerad om det är för mycket kaninlukt. Jag kan i och för sig fortfarande ha henne lös men då får jag verkligen vara alert se till att hon hela tiden är väldigt nära.

För det mesta har jag bara hunden kopplad där den måste vara kopplad - bussar, naturreservat o vissa stränder exempelvis.

För mig är det viktigt att mina hundar ska få vara lösa i princip hela tiden. Därför tränar jag/har tränat mycket på det

fridarebecka
3

Min får vara lös när vi är hos husses pappa på landet, här i stan finns det så mycket rådjur som han gärna vill jaga och hundar som ska hälsas på. Hos husses pappa är det en bit till skogen och en bit till storvägen och rådjuren brukar aldrig vara vid gården, så där sticker han ingenstans :)

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Signizen
0

Vi har rätt så många hundar, så dem har nästan aldrig koppel. Vi brukar åka med sem i bilen till ett speciellt ställe i skogen (det tar bara 5-10 min att åka dit) och så springer dem som galningar där. Det är havanaiser och ingen av dem har ansolut någon jaktinstinkt. Dem springer aldrig så långt så att dem inte kan se oss.

Vickiw
2

Min är lös i princip hela tiden, kopplar vid trafikerade vägar och möten med hundar/människor. Men skulle kunna ha henne lös där med, men respekterar att alla inte vill möta en lös hund. Hon vet inte vad fart är utan lunkar på i sin takt. Håller sig alltid 1-2 meter ifrån mig. Litar på henne till 110%, hon skulle aldrig springa ifrån mig utan går då hellre framför mina fötter.

Fialialej
0

Lös oftast. Men jag kopplar när jag inte orkar hålla koll på min omgivning, eller om vi ska vara inne i stan/bland mycket folk/djur. Men ibland är hon lös i fotgående för att träna, även i brötiga miljöer.

"På natten är alla katter svarta"

Lon@
0

Labbarna är lösa på lämpliga ställen, dock brukar jag släppa 1-2 åt gången och inte alla sex på en gång… Skroffan är lös på tomten, givetvis, men sista halvåret har hon mestadels fått gå i flexi eftersom hon varit skadad. Annars så får hon vara lös men inte när jag har alla hundarna och inte när det är mycket vilt - med andra ord, inte såhär års.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Sugar Mist
0

Lös på ställen det inte finns mycket orädd vilt då hunden är livrädd för det och sticker åt andra hållet, han går bra löst, håller sig i nära och lyssnar bra, kopplar i hund och människomöten av respekt. I brötiga miljöer, stan och liknande är han kopplad för egen säkerhet.

-

[[Narwayn]]
0

Våra hundar är alltid lösa och har tillgång till många hektar hemma på gården, så de behöver faktiskt koppeltränas då och då :P
Men de kommer alltid på inkallning.

Hogwarts
0

Brukar gå till skolgården som ligger 5 minuter bort och släppa honom där, det finns en fotbollsplan och en stor gräsplan. Han älskar att springa runt i cirklar (om jag jagar honom blir det extra roligt) och så tränar vi stanna och inkallning där också. Vågar inte släppa honom i skogen för är rädd att han ska bli ormbiten.

TjockaBerta
1

Oftast lös. Jagar inte. Kommer på inkallning utom om det ligger bajs i skogen. Kopplar av hänsyn till fotgängare och cyklister.

>>>Malum domesticum<<<

[Forest]
1

Dagligen släpps dom för få sträcka ut sig om dom vill springa med mer fart än trädgården ger dom tillgång till (inte så stor) Kopplas alltid om andra kommer då jag vet att vissa kan vara hundrädda, våra jagar inte lyssnar fint på inkallning mycket lite som stör inkallningen möjligen en god hare-bajs som lockar att ätas 😉

[Torpedtass]
0

Aldrig lös här.

nadilda
0

Valpen går nästan alltid lös. Den stora gör det i skogen om det passar, är det lite tveksamt får hon ha en lina släpande efter sig. Hon skull aldrig springa fram till någon eller sticka men ibland är "ta mig om du kan"-leken fruktansvärt rolig.

Vizzla
0

Vi har bara våra lösa på vissa platser där vi har koll. De jagar vilt och kan dra iväg annars. De får springa lösa minst en gång varje dag. Finns en park och en fotbollsplan nära som är inhägnad och i stugan får dom vara lösa, där jagar dom inte ens grannkatten :-)

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Misarn
1

Kaila har vi lös på platser där vi har bra uppsikt och chansen att möta andra hundar, människor, och djur är liten. Hon är snäll men ingen uppskattar att en Leonberger på 41 kilo kommer fram springandes och vill kolla vem du är. Istället har vi henne på långlina som är fastsatt i ett midjebälte eller släpandes i marken och fungerar jättebra, som en extra lång arm. Hon är lyhörd och lydig när hon vill och att leka "Ta mig om du kan" tycker hon är riktigt rolig. Vilda har vi lös så mycket som det går för att träna henne så hon ska kunna vara det när hon blir äldre =)

[LoveUnite]1
0

Min hund får endast vara lös i skogen, hon lyssnar inte ett skvatt om det är roliga djur, katter, hundar som kommer, nja inte sant men är en 50/50 chans att hon lyssnar och jag vill inte ta risken.

Springer hon iväg i skogen vet jag att hon alltid kommer tillbaka, hon är 10 år nu och vi är alltid i samma skogsområde, samt med åldern orkar hon inte lika mkt.

Hon får vara lös nere längst vattnet under sommar tiden här hemma, full med trafik, människor och hundar, men, hon är nere i vattnet och simmar, har ingen syn upp mot vägen, så simmar hon där nere medans jag går längst vägen och håller kolla på henne där nere. När hon kommer upp blir det kopplet med detsamma =)

Aldrig haft något hända där, cyklister brukar komma och titta när hon badar, ibland kommer något äldre par och ska titta. Badande hundar är söta antar jag hihi.

[vattenhunden]
0

Brukar ha hundarna lös på gården, min ena hund brukar jag ha lös när vi går på ängar eller i skogen, samt på badstranden om det inte är folk där. Hon lyssnar bra & kommer oftast alltid direkt, hittar hon en intressant pinne/stock så lägger hon "dövörat" till :-)

Maja2
0

3 av mina 4 hundar går lösa varje dag, då de inte ens springer iväg när man släper dem och säger att det är fritt fram. Den fjärde, som förvisso håller sig nära här på gården, och promenadstråken nära där vi bor … han kan snabbt dra iväg om han får nys på ett viltspår.

Cahira
1
[Blue_Lugia]
0

#22 Tycker att hunden behöver få motion och röra på sig emellanåt.

Haku
0

Min hund har STARK jaktinstinkt, och drar direkt om hon vittrar något trots träning så hon kan ej vara lös.

Däremot släpper jag henne i en hundrastgård i närheten, och med långlina utanför hundrastgården.

nowalee
2

Lös hela tiden. Ingen skillnad om jag har på honom koppel, han är inte intresserad av varken andra djur eller människor. Finns väl gånger jag använder mig av koppel givetvis.

Cahira
1

#23 Cykling, simning, jogging, inhägnat område, det finns gott om sätt att låta hunden röra sig på. Lagar är lagar och väljer man att skaffa bil eller hund så får man följa lagar som kommer därtill.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Fridaaaa
1

#23 Motion kan de få utan att springa lösa i skog & mark.

[Blue_Lugia]
0

Jag har aldrig sagt att min hund springer löst i skog och mark. Vi håller till på en fotbollsplan.

fridarebecka
0

#23 Min hund får gott av motion trots att han sällan får vara lös. Drag i alla former tex är superbra motion.

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Fridaaaa
0

#28 Sa du till mig? Inte sagt att du sagt det heller,  Men är ofta det folk har att tillgå.