ICA hundfoder?
Jag satt och läste igenom SKKs exempel över vad en hund kostar. I deras exempel skriver de "Hundfoder – ett foder av bra kvalité, exempel ICA 15 säckar à 99 kr (10 kg/säck) 1 485:-"
Men i alla diskussioner jag läst här så är min tolkning att ett så pass biligt foder, och dessutom en butiks egna märke, skulle anses väldigt dåligt.
Vad tänker ni? Nu är väl kanske den där listan alldeles nyskriven, men vad anser ni om att SKK rekommenderar ett sådant foder? Har de rätt i att det fodret är fullgott eller är de ute och cyklar?
OBS!! Jag vill gärna undvika ännu en diskussion om huruvida man ska ge torrfoder, barf, blötmat, färskmat osv.. Så jag vänder mig ENDAST till de som ger torrfoder, eftersom det är exemplet som gavs.
http://www.testfakta.se/sites/default/files/hundfoder2014.pdf
Där finns icas foder med och får inte så bra betyg (sämst i testet faktiskt).
Men visst, på pappret är det säkert så att det uppfyller behoven. Sen kommer det säkert att fungera för vissa hundar trots att det är mestadels spannmål. Men jag skulle välja ett annat foder som troligen inte blir dyrare per portion även om påsen är dyrare.
Att SKK rekommenderar det har jag ingen åsikt om.
Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se
Jag kollar alltid spannmål/kötthalt I torrfoder. Billiga torrfoder är just billiga eftersom de innehåller otroligt mycket spannmål och knappt något kött. Tror Doggy hade 10% kött I sitt foder.
#1 Jag har sett den, men brukar i regel vara skeptisk till undersökningar om det inte står vem som har beställt undersökningen.
Läste även detta:
http://blogg.agria.se/fredriksteen/2012/01/26/kunde-bara-inte-lata-bli/
"En innehållsförteckning säger typ ingenting om ett foders näringsvärde.
Det finns gott om billiga animaliska råvaror som man kan använda sig av om ens enda mål är att få upp “kött” längst upp på ingredienslistan."
Hittade även den här artikeln, angående att forskare har hittat gener hos tamhundar som inte finns hos varg, som gör att hundar kan bryta ner stärkelse och fungerar som allätare, till skillnad från vargar som är rent köttätare.
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/starkelse-gjorde-vargen-till-hund/
#4 Många hundar blir sjuka pga av vanligt foder, tycker färskfoder har fungerat bäst. Men funkar din hund bra på ICAs och du känner dig nöjd så kör på, En högpresterande hund behöver något bättre än ICAs hundfoder I alla fall.
#5 Jag ger inte ICAs torrfoder till min hund, det var helt enkelt en intressant observation jag gjorde när jag läste, som fick mig att fundera över om dessa dyra torrfoder verkligen är så mycket bättre som många säger.
#6 Dyrt torrfoder är inte alls alltid bättre. Det bästa är att inte ge torrfoder över huvud taget utifrån mina erfarenheter.
Fast nu ville jag ha jämförelser mellan olika torrfoder, inte mellan torrfoder och något annat.
Själv ger jag torrfoder, men oftast toppat med något annat (matrester eller lite kattmat) för att det ska bli lite mer spännande.
#8 Det bästa torrfodret tycker jag är applaws. Fritt från spannmål och innehåller 75% kött. Kostar 460kr för 7.5kg på zooplus. Kilopriset är samma som mush barf foder.
#1 - den typen av testfakta säger absolut ingenting mer än om vitamin, proteininnehåll mm överensstämmer med innehållsförteckningen. Det säger ingenting om kvalitén på t ex proteiner (man får ut protein även ur läderskor).
Till TS: Många gånger får man det man betalar för. Vete t ex är billigt i Sverige och eftersom ICA:s hundfoder till stor del består av vete, så är det billigt att tillverka. Kötthalten är låg.
Jag hade inte gett de fodret. Min hund åt pedigree förut och när jag bytte till acana var det så stor skillnad på henne. Den enda fördelen är att de blir billigare för ägaren
Har inte läst på innehållsförteckningen eller något på ICA foder, men är väldigt skeptisk. Jag köper fodret från veterinären och tänker fortsätta med det. Det är värt att det kostar mer om min hund mår bra av det!
Nej skulle aldrig någonsin ge icas torrfoder till mina hundar. De bästa torrfodrerna enligt mig är: Orijen Acana Standardt Ziwi peak Taste of the wild James wellbelowed Några av de torrfoder som jag aldrig skulle ge mina hundar är: Icas Pedigree Doggy Royal canin Frolic Hills Friskies Beneful
ICA tillverkar ju inget eget hundfoder, och vi byter leverantörer ganska ofta. Därmed ändras sammansättningen.
Jag tycker inte ICAs hundfoder utmärker sig varken till det bättre eller det sämre om man jämför med foder i den prisklassen. Du får inte likvärdig sammansättning med Orijen, Acana, Ziwi Peaks högklassfoder. Men jämför du med Eukanuba, Royal Canine och andra foder som gemene hundägare använder sig av med ICAs, så kan jag inte påstå att det är skamligt dåligt.
#14 - det är väl samma tillverkare till ICA:s foder som till Doggy. Alltså dom görs i samma fabrik.