Skällandet
Dexter skäller åt allt verkligen, han kan se någon flera hundra meter från vårt hus o börja morra/skälla. Att säga nej har inte hjälpt, vi har skickat ut honom ur rummet o sagt att han får komma tillbaka när han är lugn. Har heller inte funkat, att belöna så fort han är tyst när man sagt till han hjälper heller inte för då går han igång på det typ som att han tror han är duktig när han morrar eller skäller. Han får motion o har tillgång till trädgården hela dagarna, vi gör en del hjärngympa osv för att han ska vara för trött för att orka morra eller skälla o de har inte hjälpt. För någon dag sen fick hundarna varsin rå kycklingklubba o någon gick utanför vår tomt med hund utan att Dexter sa nånting trots att han kolla på dom, men va för upptagen med att äta benet. Kan man använda det som fördel? Och hur kan vi gå vidare? För nån slags distraktion behöver han men hur ska vi göra? Alltid ha något supergott framme som man kan kasta till han så fort han ser någon gå ute? Har ni några bra tips?
Hemsida: Nivinas kaniner
Vilken ras är Dexter och hur gammal? Att se till att han redan är upptagen med något, när människor och djur går förbi låter som en bra ide. Inte ge honom ngt, som kan uppfattas som belöning, när han börjat skälla. Är han likadan ensam, eller mer tillsammans med din andra hund? Hur gammal är den hunden? Hur länge har ni haft Dexter?
#1 chinese crested 2 1/2 år. Haft honom sen han va 9v. Han har alltid vart sånhär, när dom är ensamma så vet jag inte hur dom är om någon går förbi men antar att de skäller då oxå. Den andra hunden är 1 år o skäller väldigt sällan bara om någon går precis vid vår tomtgräns. Går någon längre bort så bryr han sig inte. Dexter reagerar även på minsta lilla ljud, öppnar min sambo dörren så skäller han, öppnar han dörren igen 2 min senare så skäller han igen. Har vi öppet fönstrena på framsidan o någon går förbi o pratar så skäller han, ibland reagerar han även på bilar..
Troligen behöver han mycket aktivitet. Försök att få honom att intressera sig för annat, som du vill han ska syssla med. inte så lätt, min 2 årige York, skäller också mycket. Envishet, större än din hunds och konsekvens, handla på samma sätt hela tiden.
Känner igen det där…min puff skäller när hon hör ljud. Hon är nojjig. Om det finns en sofa/högt ställe låt honom inte sitta där och skälla. Ryt till ORDENTLIGT.
Håller på att läsa Cesar Millans bok How to Raise the Perfect dog och har precis läst avnittet om skällighet. Han tar upp ett exempel där någon gjorde ungefär som du. Fyade och skickade hunden i korgen. Resultatet blev att hunden fortsatte att skälla, men gick och la sig i korgen självmant efteråt. 😃
Han menar att man ska markera att man ogillar skällandet och få hunden att lugna sig på det ställe det händer. Står jycken framför fönstret och skäller är det där den ska bli lugn också innan den får gå därifrån.
Jag vet inte, man kan ju ha delade meningar om Cesar. Har aldrig läst något av honom förut, men valpboken har inneburit en del ahaupplevelser för mig och jag kommer nog att ta till mig en hel del. Tycker hans grundsyn vad gäller uppfostran verkar vettig även om jag kanske inte håller med om allt (sova i bur t.ex.) och själv inte har självkontroll nog att tillämpa allt fullt ut, t.ex. att alltid ignorera en gnällande och rädd valp, men jag ska ivf försöka. Men metoderna för hur man lär in vardagslydnad tycker jag verkar vettiga och jag kan förstå var jag brustit förut (otydlig, babblat/tjatar för mycket tror jag).
#5 Jag har inte last cesars bok så jag vet inte. Det här är bara någonting som har funerat för mig. Jag har inte skickat min hund till sin korg däremot får hon inte stå I soffan och skälla för då blir det värre.
Skvallerträning?
"På natten är alla katter svarta"
#7 hur går man tillväga med det inomhus? Ska jag klicka så fort han ser någon ute? Innan han börjar morra? Oftast hinner han se dom först tyvärr innan man själv reagerar.
#8 Klicket är belöningen istället för godis tex
I'm out 
Bara en snabb fråga då jag har problem med min ena hund som skäller på alla hundar och en del människor, kan man spruta lite vatten på han om han börjar skälla? med typ en sprayflaska, eller är det dumt? Orkar inte göra en egen tråd om detta.
I'm out 
Jag tycker att ett bestämt NEJ i det ögonblick hunden ska till att skälla är bättre.
Up
#9 De allra flesta tränar med klicker genom att använda klickern för att markera precis rätt beteende, och lova en belöning så fort man får fram den, inte att byta ut belöningen :)