korsbandsskada framben??
Min hund blev halt idag efter lek på ena frambenet. Hon stödjer mycket lite på det men har lyckats komma upp/ner i soffan när jag inte hunnit stoppa henne. Är det vanligt att hundar sliter av korsbandet på frambenen? Hon pep till när jag klämde på benet. Ska ringa vet imorgon men hoppas verkligen det bara är en stukning!! Vad tror ni, kan det vara korsbandet? För det brukar oftast vara bakbenet det gäller då eller hur? Jag har ingen aning och är jätteorolig men ville inte åka in på akutttid till vet på kvällen..
Skulle du ringa så skulle du säkert fått som svar avvakta tills imorgon för komma in, men håll hunden så stilla som är möjligt och ta kort kopplad promenad för rasta innan vetten kollat benet. Jag har bara hört att det hänt med bakben innan, och kan inte säga något annat. Hoppas det ordnar sig med allt, du får gärna skriva hur detta slutar :)
#1 Tack för svar, hoppas innerligt att det är en stukning. Tanken var att vi skulle börja tävla agility i början av nästa år när hon har åldern inne men nu känns allting hopplöst..det viktigaste är ju att hon blir bra dock! !
En dum fråga men har de verkligen korsband i frambenen? Det finns naturligtvis massa annat som kan gå sönder… Håll henne i strikt koppelvila och se till att hon inte hoppar upp och ner från soffor, sängar eller bilen osv. Sätt för med kompostgaller, vält soffdynorna eller något så att hon inte kan hoppa upp. Lycka till hos vetten
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Ingen dum fråga alls, #3 Hundar har inga korsband fram, bara bak. Tycker dina råd är vettiga
#4 Oj vad bra! Hon är MYCKET bättre idag, haltar bara lite smått! Jag håller henne inlåst nu så hon inte kommer åt soffan för visst skulle hon upp där igen..vi går bara korta prommisar I Koppel.
är så glad just nu att det inte var någon större fara (tror jag), såg riktigt illa utan igår då hon inte kunde stödja alls på benet men hon har repat sig fort! TACK för alla svar :))))
Vad bra TS! Då var det nog bara en lätt stukning :)
#5, Vad bra! Eftersom hon var såpass halt igår så lägg gärna på några dagar extra med strikt vila och ta det lugnt i alla fall veckan ut.
Bättre att vara lite försiktig i ett sådant här läge och låta dem återhämta sig ordentligt istället för att forcera vilket kan komma surt efter. Du kanske till och med skall vara lite försiktig nästa vecka också, till exempel inte träna agility och liknande 🙂.
Skulle hon bli halt igen inom närmsta tiden så är det nog bra att söka veterinär även om hon inte är blockhalt (ja, jag är sjåpig när det gäller hältor, efter att ha varit med om att det slutat illa för både häst och hund. Better safe than sorry!)
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
#7 På tisdag ska hon kastreras så då blir det vila ganska länge efter det också…stackars hund hon har så mycket energy…ska till vet på tisdag som sagt så då får de klämma lite på tassen samtidigt. Men tror faktiskt bara det var en stukning men bättre att kolla lite extra som du sager!