Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 7415 ggr
mejamylove
0

Ringorm, smittar från människa till hund?

Har lite smått panik just nu efter att grannen och jag satt och pratade. grannen klappade på meja och inget var konstigt, men sen kommer hon in på att hon precis avlivat sin katt pga ringorm. En vecka sen, och här sitter hon och klappar min hund. Jag frågade om hon trodde att hon hade det och hon sa "nä det tror jag inte". 

Behöver inte ännu ett problem just nu, eftersom mycket gått åt skogen det här året. Kan man köra henne till vet? hon har inga utslag eftersom det bara var några minuter sen grannen rörde henne. 

hur och när vet man om det är ringorm?

Maria
2

Är det inte väldigt ovanligt att avliva en katt på grund av ringorm?

/Maria

mejamylove
0

#1 hon sa att hon gjorde det för hans skull för att han blev galen av att vara instängd + alla schamponeringar varannan dag. Men jo i vanliga fall så avlivar man inte katten

[[Boris Sager]]
0

Jo, det tänkte jag också. Man kan ju behandla med svampmedel. Ännu ovanligare att människor och hundar drabbas.

mejamylove
0

#3 förstår inte riktigt, kan jag behandla min hund med svampmedel? eller vad menar du

[[Boris Sager]]
1

Oj, jag skrev mitt inlägg när bara #1 hade postat. Förlåt! Vad jag menade var att man kan ju behandla katten med svampmedel. Ringorm är sällsynt hos både människa och hund, så jag anser risken liten att en människa får ringorm och dessutom överför svampinfektionen till en hund.

mejamylove
0

#5 det hjälpte inte mycket, men tack ändå

mejamylove
0

#6 Jag hoppas verkligen du har rätt, tack

Haztparken
0

http://marsvin.ifokus.se/discussions/550aaaeace12c40f2900751c-ringorm-helt-uppgiven?discussions-3 Vill inte skrämma upp dig TS men kom å tänka på denna tråden när jag läste att någon skrev att det var ovanligt hos människor. Men bara håll koll på din hund och dig själv :)

[[Boris Sager]]
0

Mitt ena marsvin fick ringorm när jag var liten. Iofs lättare att barn får ringorm, samt människor med torr hud och eksemhud. Men det är ju helt klart behandlingsbart. Även mitt marsvin blev friskt- och jag blev inte smittad.

[[Boris Sager]]
0
Vildarnas_Värld
0

Jag fick ringorm för ungefär ett år sedan. I 3 månader gick jag runt och trodde att det var ett ovanligt envist utslag tills jag gick iväg och kollade upp det och fick konstaterat att det var ringorm. Sedan tog det ytligare ca 3 månader att bli av med det eftersom jag slarvade lite med krämen, vilket gjorde att det kom DIREKT tillbaka 😡

Under hela den tiden hade jag min hund som vanligt och han blev inte smittad. Inte någon annan person/hund/djur som jag hade kontakt med under den tiden heller. Och det var på ovansidan av min hand. 

Så jag hade inte fått panik, och får hunden ringorm så är det bara att inte slarva med krämen 🤐 så borde det försvinna inom 2-3 veckor.  Så är det iaf för människor 🙂

Karolina-H
0

Men ringorm är ju inget man behöver avliva ett djur för. Har aft häst i många år och där fick vi ringorm och det var ju bara att smörja in så försvann det på några veckor. Sedan hade jag med hund där och varesig jag eller hunden fick någonsin ringorm, pratade då med en veterinär som sa att det kan smitta men att om jag skulle se några utslag på hunden eller mig så var det bara att använda samma salva även till det.

Jag tror inte du behöver vara rädd för att din hund fått ringorm om kvinnan som klappade ifråga inte hade utslag redan på handen och skulle din hund få hudutslag så är det bara att åka till veterinären och få en svampsalva som man smörjer in med inget värre än så. Så var inte orolig för det!

Codeavalone.blogg.se

russin
0

Tror inte du behöver vara orolig. Jag nämna att jag själv för många, många år sedan fick ringorm från marsvin och jag smittade inte min egen hund , som jag hade då 🙂

[Juel70]
0

Nu har jag inte läst alla inlägg, men ringorm smittar ju människa-hund, hund-människa, men inte så väldigt lätt. Man måste nog både klappa och klia och komma i kontakt med ringormsutslagen.

mejamylove
1

Tack för alla svar, varken jag eller hund har fått några utslag än så jag är inte så orolig längre. Men jag håller fortfarande koll :)

Cahira
0

När vi fått inslag av ringorm hos korna så försvinner det av sig själv när det blir soligt och varmare. Vet inte varför men sett det bara försvinna hux flux för att solen var tillbaka. Önskar jag förstod vad det berodde på.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[[Boris Sager]]
0

Jag är tveksam till om det försvinner. Tror bara att det bleks sommar tid. Kan ju också vara ngn annan typ av svampinfektion?

Frida B
0

Får människor ringorm så syns det, det går lixom inte att undgå. Det kan ligga latent hos till exempel marsvin,  men inte på människor. Så nej, har inte kattägaren märkt någonting på en vecka så är din hund inte smittad :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Cahira
0

#18 Nej definitivt ringorm och pälsen kom tillbaka och inget återfall vid senare säsongsskifte. Jag var helt inne på att vi behövde behandla alla i princip men solen skötte det åt oss. 🤔

[[Boris Sager]]
0

Ok, vad bra! Men det är mycket sällsynt att ringorm försvinner av sig självt.

Cahira
1

Enligt Mike är det hur de alltid skött det så länge han levt så jadu.