Träffa hundar innan 12 veckors vaccination
Hej! Nu är det bara några dagar kvar tills vi ska hämta upp vår lilla tjej och nu nyss kom jag på en ganska viktig grej jag glömt kolla upp! Vi har ju Sasha, en Irländks setter på sju år på halvtid hemma hos oss. Hon är helt vaccinerad och frisk(vetrinärkollad för inte jättelänge sedan och de hittade inget). Måste man vänta tills valpen har fått 12 veckors-sprutan innan de kan träffas? Tack!
Hälsningar Sasha, Zally och mig!
Nej, låt dem du träffas!
Det är väl mest att man ska undvika främmande hundar som man inte riktigt vet vad de kan bära på för smittor - jag skulle å andra sidan vara väldigt restriktiv i vilket fall med att låta min valp träffa hundar som jag inte känner.
Det är viktigt att de får träffa andra hundar av alla möjliga sorter men minst lika viktigt att de bara får positiva erfarenheter.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Jag skulle undvika att låta dem träffas tills valpen är vaccinerad för även om den vuxna hunden är vaccinerad och frisk så kan den vara smittbärare.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Ssk kennelhosta, eftersom det är ett samlingsnamn för olika infektioner, kan din äldre hund teoretiskt bära på, liksom att den kan bära på smitta med inkubationstid. Teoretiskt! Risken anser jag dock mycket liten.
Ni får gärna kolla in min och Isas blogg: http://isathedog.weebly.com
Vi ses kanske där? ;)
Är hunden frisk är det inga problem, jag satte ihop min valp med två hundar när den var 8 veckor, så länge de är friska och vaccinerade är det inga problem!
Roxy fick träffa de allra närmsta hundar innan 12 veckorssprutan, dvs vår hund och mina föräldrars hund.
Har man hund sedan tidigare så får ju valpen träffa den, vad skulle vara skillnaden mot enstaka andra hundar som är vaccinerade, snälla mm?
Vaccinerade Roxy vid 11 veckor, de sa att det gick bra en vecka tidigare, så var det gjort :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tack för alla era svar!
Hälsningar Sasha, Zally och mig!