Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1901 ggr
Näbbmusen
0

Agility hund

Jag söker efter en bra hundras inom agility, jag är 12 så jag vill ha en lätt skött hund. Jag vill inte att den ska skälla men jag vill att den ska vara liten! Jag gillar rasen japanese chin men typ ingen annan i min familj gör p.g.a att den har platt näsa! Finns det någon ras lik japanese chin som är bra inom agility? Tacksam för svar! ;D

BettaSplendens
0

Papillion/phalène?

Whippet
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Dvärgschnauzer ❤️Här är min lille :) Första bilden är han klippt, andra inte, som du kanske ser. Det finns både strävhårig och ja inte strävhårig. Min Elvis är inte strävhårig, tror inte det går att ställa ut dom om dom inte är strävhåriga men whatever, du ville syssla med agility. Kanske en shetland sheepdog eller dvärgschnauzer?

I'm out Vilar huvudet i handen

[Kaoskaos]
0

Dvärgpudel , sheltie ! Ska fu köra agility bör du inte satsa på plastborste hundar då dom oftast andas sämre

Bello_O
0

Pudel, papillon eller sheltie skulle kanske passa?

Medarbetare på Sheltie Ifokus.

Dumpuck
0

Tänk på att hunden kan prestera bättre om den har en normal nos, detta då den får i sig syre bättre. En kortnosad får inte det, därmed inte sagt att den inte fungerar för sporten men den kanske inte fungerar i samma grad som ex. en sheltie! =)
Många kortnosade får också problem med ögonen.

Ha i åtanke också att många hundar skäller i agility, detta för att de tycker det är roligt. Vet ett par som inte skäller annars men som skäller vid träning/tävling då de blir så uppspelt och glad, så bli inte brydd.

Jag tänker sheltie eller dvärgschnauzer, kanske dvärg/mellanpudel? Pudel är dock mer krävande än vad många tror, men om jag inte misstar mig så är de mindre varianterna mindre krävande.

Lon@
1

Om du inte satsar på SM utan mest vill träna och tävla på hobbynivå så skulle jag rekommendera någon av bichonraserna. Trevliga, snälla och bussiga hundar som inte brukar vara några större problem med. Hänger med på det du vill, gillar säkert agility men är samtidigt inte jättekrävande när det gäller aktivering. (En av de första absoluta agilitystjärnorna i landet var för övrigt bichon frise'n Ida även om det är många år sedan nu.) Tycker du att pälsen verkar jobbig så går den att klippa ner. Bichonerna brukar dessutom vara friska och långlivade.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Cahira
0

Tror du skulle ha kul med en löwchen. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

aajjeee
1

Säger som #6 Bichon raserna är lättlärda och trevliga familjehundat, jag är också 12 och tänker börja träna agility med min Havanais när blir äldre :)

Ni får gärna kolla in min och Isas blogg: http://isathedog.weebly.com
Vi ses kanske där? ;)