Snabbt svar - fästing
Dra ut den rakt!
Ta ett stadigt tag så långt in du kan med en pincett. Dra sedan rakt ut, d.v.s. inga konstiga vridningar eller nåt.
Hoppas du fått bort fästingen! Den bästa fästingborttagaren enligt mig är "snarorna". Det är som en penna med en ögla längst ut. Man trär öglan runt fästingen och drar åt, sen är det bara att dra loss fästingen. Vi får alltid bort hela fästingen med den. Enda nackdelen är att den är svår att använda på dom riktigt små fästingarna.
"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."
Kör också med den med öglan, sen har jag en kofot som sitter i nyckelknippan så jag alltid har med mig en :) dock har jag tur för min hund får aldrig fästingar, har haft 1 fästing i år
Majken har fästinghalsband. Dör fästingen då när den bitit sig fast?
#6 - inte alltid tyvärr
Bra att du fick ut den! Det kan vara lite knepigt med en pincett eftersom man lätt knipsar av fästingen på mitten, det gäller att hålla fast precis lagom hårt. En "penna med ögla" eller "fästingkofot" kan vara en bra investering för trots fästingmedel kan det hända att en och annan fästing biter sig fast ändå. Kostar inte särskilt mycket, finns i princip alla hund/djuraffärer. Om det var din första fästing så kan jag lika gärna förvarna att det ofta blir en liten bula/knöl där fästingen har suttit. Det är inget farligt och försvinner efter ett litet tag. Skulle du däremot se att hon blir väldigt röd eller inflammerad runt bettet (svårt att se genom pälsen men hon är ju ljus i alla fall, lite lättare då) så kontakta veterinär. OM hon skulle bli hängig, få hög feber eller liknande så kontakta också vetten och säg då att hon haft en fästing. Fästingburna sjukdomar är luriga men trots att många hundar smittas så får de flesta många fästingar UTAN att bli sjuka så jag tycker inte att du ska oroa dig, bara hålla i bakhuvudet att hon haft en fästing om något tillstöter.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
#4 Vad smart att ha med en fästingplockare i nyckelknippan. Att jag inte tänkt på det. Ska införskaffa en så fort som möjligt.
"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."
Glöm inte att elda upp fästingen, kan ha ägg som inte dör även om fästingen gör det och massa små fästingar klarar man sig utan
#6 Ja den ska dö om allt är som vanligt iallafall enligt det fästinghalsbandet min hund har.
#10 vart skulle äggen vara? Jag virade in den i papper och spolade ner den i toaletten.
#11 Den såg död ut. Jag märkte den imorse innan morgonrundan då hon måste fått den igår kväll och den var liten och tom. Blodet innehåller väl medel som är giftig för fästingar som gör att de dör av första slurken?
#13 Medlet är giftigt för fästingarna och dem ska dö av det ja, men vet inte hur snabbt
läste på FB där någon endast använde sig av tops och varmvatten och fästingen bara släppte taget, själv vill jag testa men har inte haft en ända fästing i år
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Använd ingenting som får fästingen att släppa självmant som man ser lite här och där, då fästingens instinkt är att kräkas maginnehåll i såret innan den släpper vilket kan öka risk för smitta om den bär på något.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.