Vilken hundras ?
Hej, nu är det då min tur att göra ett sånt här jobbigt inlägg. 😉 Men det är bara för att jag (delvis min familj) har hakat upp sig på rasval. Det kommer bli min första egna hund, men vi i familjen har tillsammans också en Boxer på 9 ½ år. Jag uppfostrade inte boxern eftersom att jag bara var runt 8 år då, men jag har tränat & tävlat med den från att jag var 11 år.
Nåväl, jag söker en ras som har mod, fart och will to please. Den ska älska att arbeta och inte sluta fokusera sig på en uppgift bara för att något annat åker förbi. Det ingår träning i det där, det är jag väl medveten om, men vissa hundar är mer otåliga än andra. Jag vill tävla Lydnad på elitnivå och även tävla i Spår, Rapport. Kan hända att vi också provar på Agility lite smått, men det är ingen gren som jag har krav i att vi ska tävla.
Jag kan erbjuda hunden promenader på runt 7-10 km varje dag och på helger oftast längre om vi inte tar en tur med cykel istället. Vi kommer träna tyngre och mer avancerade pass minst 4 gånger i veckan, så det ligger oftast på 5-6 gånger i veckan. Jag är inte intresserad av pälsvård ett dugg, så jag uppskattar om det bara är någon genomborstning av pälsen en gång i veckan eller så.
Jag vill även ha en frisk ras utan en drös sjukdomar, så frisk som möjligt helt enkelt. Hunden kommer bo med mig i en lägenhet, så inget överdrivet skällande ras. Träning ingår där med, men ni förstår vad jag menar hoppas jag. 🙂
Tack i förväg för svar och om ni undrar över något är det bara att fråga! 🙂
Kelpie!
-
#1 Det är faktiskt en ras jag har varit inne på massor! Har dock bara mött några Kelpies under hela mitt liv så det är lite synd. Men ska kika in mer på rasen och försöka hitta några ägare till rasen! 🙂
Collie? Dock kanske snäppet "vekare" än boxer och kelpie(som du funderat på/haft).
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Jag säger kelpie jag med.
#5 Sitter som bäst och tittar igenom olika MH på kelpies, ser bra ut hittills! 😉
Om du kikar på collie så är Springmist en riktigt, riktigt bra kennel på långhår. Inte samma pälsmonster som utställningstypen heller. Annars sägs korthåren vara bättre mentalt och även lite mer "go" i. Är man van vid boxer så är ju dock steget till collie rätt stort då det är en helt annan typ av hund. Kelpie är en riktigt bra brukshund men de kan också vara ganska jobbiga, framförallt är de flesta väldigt intensiva. De gör inget "lagom" utan går så att säga alltid till 110% på gott och ont. Se upp med hundaggressivitet och även social osäkerhet som hos kelpie ofta tar sig uttryck som överdrivet fjäskande vilket många tolkar som att de är väldigt tillgänglig. Och, med alla bruksraser (eller arbetande raser överhuvudtaget, utom möjligen bc och en del jakthundsraser), kolla vad kennlarna verkligen står för! Många SÄGER SIG föda upp för bruks/vall/arbete men när man tittar på resultaten så är det i princip bara utställningar som gäller och några mediokra MHn. Gå heller inte på det som många (utställnings)uppfödare säger, att deras hundar är lika bra på arbete som de bruksavlade "om man bara tränar med dem"! Fina utställningsmeriter säger heller inte ett dugg om hundens mentalitet. Så - var kräsen både vid val av ras och uppfödare/linjer!
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
#7 Jo, collien är en lite större skillnad från boxern, men ska kika in mer på rasen. Tack för tipset på kennel! 🙂
Har faktiskt kommit upp mycket om att Kelpien ofta kan vara aggressiv, inte kommer överrens med andra hundar m.m. Det är lite synd, men det är ju, som du säger, att vara superviktig med val av kennel. Och det kommer jag vara, det kan jag lova, för jag ska ha den perfekta hunden för mig. 😉
Kelpie eller aussie :)
🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂
😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓
#9 Aussie har jag också varit inne på, men har mest fått höra att den är ' så mycket skarpare än en Kelpie'', så jag blir lite osäker. Är det någon som kan berätta lite mer om Aussie ? Eller berätta lite och jämföra de båda raserna ? 🙂
#10 Finns en ifokus-sajt för enbart aussies, australianshepherd.ifokus.se, det finns jättemånga inlägg där och jättemycket info! :)
-
#11 Oj, den hade jag totalt missat, tack! 😃
Australian cattledog kan också vara något. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Finns ju korthåriga collies också:)