Vad använder du din hund till ?
Blev nyfiken på vad allihopa använder sin hund till :) Skriv vilken ras det är också.
Har en sheltie jag först tänkte träna agillity med. Det gick väl sådär så nu är han bara sällskap.
Familjen har en 50% Borboel (stavning) 25% Collie 25% Schäfer hemma om vi mest myser med och går promenader c:
Hello It's Me... :3
Sällskap, men vi sysslar med lite olika saker som vi båda tycker är kul, bla drag och nosework. Dock var inte planen från början att han skulle användas till annat än sällskap :) Han är en mudimix.
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
En Bichon Frisé som främst jag främst tränar lite trix och lydnad med, på sommaren blir det agility på gräsmattan. 🙂 (sällskapshund)
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
Sällskap. Men vi kör en hel del vattenapportering, agility och lite andra aktiviteter.
Jag har ju 3 valpar med några månader emellan. Min egna är Keera, American Wolfdog x Engelsk Springer Spaniel kommer användas till bla. Lydnad, spår, sök, vatten apportering. Sen massa sido aktiviteter såklart beroende på vad hon gillar! Familjens hundar: Oskar, Puli och Lipton, Cocker spaniel är sällskapshundar. Men massa nosework, simning och massa ativiteter kommer ju såklart erbjudas endå om dom gillar det.
Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤
Sheltie 1,5 år, tävlar rallylydnad och kommer förhoppningsvis tävla i lydnad också :) Golden 13 veckor, kommer tävla lydnad och jag är även nyfiken på att testa jaktapportering och personsök. Vi får se vad det blir!
Lotus, cocker spaniel är en aktiv sällskaps och träningshund, förhoppningsvis tävlingshund i framtiden. Vi träna rallylydnad, lydnad och bruks. 😊
Tass Josephine
Yorkshire Terrier utställning, sällskap Malteser utställning, sällskap Lhasa apso utställning, sällskap Dandie Dinmont Terrier utställning, sällskap Schipperke utställning, sällskap Schäfer: den ena räddningshund, den andra lydnad ffa . Båda sällskap. Sorry för den krassa uppräkningen. Hundarna tillhör hela familjen.
Bichon Havanais till sällskap och utställning, jag ska också börja träna agility i höst med min äldsta.
Jämthund som används för jakt och sällskap.
Labrador som mest är för sällskap och utställning men även tränas för att apportera.
Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se
Sällskap. Men vi är aktiva och tränar varje dag och hon är med överallt. Vi vallar och viltspårar.
"På natten är alla katter svarta"
Amerikansk cocker spaniel, sällskap. Hon är alltid med till stallet och håller oss aktiva. Tänkte ta en spårkurs snart då hon har en otrolig nos :)
Schäfer, mitt sällskap men också tävlingshund i spår, sök och lydnad.
Cavalier som är sjukpensionerad från agility och numera är sällskapshund.
Pumi som än så länge bara är framgångsrik sällskapshund men när åldern är inne ska han bli agilityhund.
Sheltie 2 år, sällskapshund som tränas i bl.a agility, viltspår, lydnad, rally och tävlas i rally & viltspår just nu. Han får hänga med på det mesta som vi hittar på.
www.josefinejjms.weebly.com - En blogg om våra hundäventyr
#16 Menar såklart sällskap till oss, inte att han är en sällskapshund. ;)
www.josefinejjms.weebly.com - En blogg om våra hundäventyr
Sällskap, med mycket promenader tricks och annat. Hade funderat både på agility och utställning men inget som passar just min hund! (jack russell terrier)
#17 Räknas inte sheltie i dagsläget mer eller mindre som en vanlig sällskapshund?
Tibetansk terrier/ lapsk vallhund 3år.
Som var tanken skulle bli min tävlingsmaskin, men tyvärr blev det inte så utan hon blev en aktiv sällskapshund som hatar att träna.
Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln
Schäfer/labrador. Jag använder henne till alla mina misstag ;) Första hunden jag äger påriktigt helt själv. Så jag tränar själv med henne, har gått en nybörjarkurs och vill nog fortsätta gå någon kurs till hösten. Hon får köra agility när jag har tillgång till bana (är oftast när jag är på besök hos min mamma där finns det nära till agility bana). Hon kör lydnad när vi är ute och går eller till vardag, sitt, stanna, fot, stanna, vänta, hit. Jag lär henne onödiga tricks och onödiga saker, hon får göra lite allt möjligt. Är vi och badar får hon köra apport, hon är en typisk sällskapshund antar jag. Men eftersom hon är blandras kan jag ändå inte tävla påriktigt med henne, så jag testar på, känner vad jag vill ha i nästa hund, noterar och lär mig av mina misstag med henne, tänker att si och så ska jag inte göra med nästa hund. Hon är helt enkelt min bästa vän och min provhund om man kan säga så.
puff, tränar agility.
Skroffan, cairn, numera sjukpensionär men körde tidigare främst agility och brukssök. För tillfället skrotar hon mest omkring och blir bortskämd, trots att hon varit en väldigt aktiv och arbetsglad hund så är hon fullkomligt nöjd med det livet. Nikka, jaktlabbe, var tänkt till just agility och sök men det har blivit jaktträning och lite tävling för hela slanten. Används även delvis till praktisk jakt då min kompis lånar henne. Posh, jaktlabbe, nybliven sjukpensionär han med men har gått mycket på jakt med sin tidigare husse. Kommer att få fortsätta träna apportering men det är slut på tävling och hårdsatsning. Givetvis är mina hundar älskade familjemedlemmar, kompisar och sällskap som får hänga med på det mesta jag gör, vara i stallet och följa med på ridturer till exempel.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Har en border collie som kommer hjälpa till på gården när vi skaffar ankor, utöver vallningen så är han min sällskapshund och blivande tävlingshund i antingen agility, bruks, lydnad, rallylydnad och nosework, vad som vi än gillar bäst :)
-
Engelsk springer spaniel, inte så gammal ännu men kommer användas främst som sällskap. Tanken är även att vi ska köra spår, rallylydnad och agility när han växt i kroppen ^^,
Dvärgschnauzer, mestadels sällskap men hon älskar att göra lite av varje 😃
Riktig terapi är kvalitetstid med djuren<3
Medarbetare Lantraskaniner
Jag har 2 hundar, Deedee är engelsk springer spaniel / dansk svensk gårdshund och Dixie är cocker spaniel/ cavalier king charles spaniel. Båda 2 har vi som sällskap. Meningen var att jag skulle börjat träna agility med dom för några år sedan när jag var yngre men det blev inte så. Var då 9-10 år gammal. Nu är jag 15 år och båda hundarna är äldre och vågar inte belasta deras leder då Deedee visat att hon har problem ibland att resa sig. Så det har alltså inte blivit av. Men brukar träna lite agility för skojs skull med Dixie då hon tycker det är jättekul och kunde hela banan utantill andra gången vi gjorde det. Förutom den som rör sig den tycker hon inte om. Gör även andra aktiviteter för att dom ska få använda sin nos och hjärna 😃
Sällskap
Alizza, bolognese som bara är valp ännu. Men hon är och kommer vara sällskap till mig främst, och jag kommer nog träna lite "nyttiga" trix, så hon kan hjälpa mig lite som servicehund då jag är kroniskt sjuk. Och lite vanliga trix med då, vi får ju börja nånstans ;) Har dock inte råd eller ork att gå servicehundsutbildning och certifiera henne, även om jag hade velat så jag kunde ha med henne överallt. Just det, hon är avelstik med, så hon ska få ett par kullar innan hon skrivs över på mig. Men det är ju en bisak i helheten ;)
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Schäfer/collie. Pussar och kramar i massor 🙂 Lydnad, sällskap, motion
Sällskap. Vi tränar tricks och går promenader.
#15 #21 Jag gillar era formuleringar 😉 "framgångsrik sällskapshund" och "använder till mina misstag". Jag snor båda! 😄 Sheltie, nu 10 år. Enda riktiga ambitionen jag hade var utställning, det blev tre varav en officiell. Men jag har använt honom till att försöka lära mig hur jag vill träna hund. Vi tränar tricks och enstaka rallylydnadsmoment och tränar hans fysik med cavaletti och skogs- eller snötramp.

Sällskap motion och socialt. I den ordningen.
>>>Malum domesticum<<<
Fotvärmare
Fördiskare
Vaktpost
Hjälper till att uppfostra katterna
Hämtar det jag tappar
Träningskomis
Vallning
Rallylydnad
Freestyle
Viltspår
NoseworkMm, mm….
Har en malamute, ska ha henne som en träningskompis och använda henne till drag.
// Michis
Till sällskap och som tränings/tävlingskompis inom framförallt lydnad och bruks. Sedan så tränar vi lite drag, alltid skoj när det går fort!
// Nadja
I första hand som sällskap, träningskompis och motionsmotiverare ;) han är en jaktlabbe på 2 år. Vi kör mest agility och tänker börja tävla till nästa år. Utöver det älskar vi att vistas i skog och mark där vi aktiverar oss med apportering, jogging, parkour, sök och flamms. han är även en mästare i mys och avslappning villket vi tränar dagligen ;)
Alf, Tax 6 år:
- Sällskap/kompis
- Rallylydnad
- Viltspår
- Harjakt
- Nosework
- Träningskompis på långa promenader/skogspromenader/utflykter
- Dogparkour
- Trickträning
- Simning (hundsim)
Theo, Tax 3 år
- Sällskap
- Viltspår
- Trickkompis
- Nosework
- Dogparkour
- Värmekudde när han ligger nära
- Förhoppningsvis rallylydnad inom en snar framtid. Är ännu för uppspelt och stressad så går inte så bra att få till rallymomenten.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Främst sällskap men tanken är att Yoda iallafall ska prova agility de lilla han provat har han älskat men han är lite för ofokuserad och lättstressad runt andra hundar för att köra seriöst
Aros sällskap, tänkte prova ställa ut om han är korrekt så att säga och så ska han väl få prova på lite allt möjligt, han är en Russkiy Toy :)
https://www.instagram.com/aros_yoda/
Zuki är en familjemedlem i första hand. Trots att hon är en 'arbetande ras' (bruks- och vall-hund) så är ett fungerande vardagsliv otroligt viktigt. Men bara för det så betyder det inte att vi inte tränar. Vi både tränar och tävlar aktivt inom både agility och rallylydnad, och jag lägger ner större delen av min tid på hund, hundträning och tävlingar! Utöver agilityn blir det allt annat möjligt, men det går lite mer i perioder:)
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Framför, ska jag väl ändå tillägga att zuki är min 'terapihund' och ett väldigt stort stöd i min vardag och den som får min värld att gå ihop när inget annat funkar. :) Och hon är en australian Shepherd.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Har en cavalier king charles spaniel och en border collier
Trolla (bc)
- Freestyle
- Vallning
- Agility
- Lydnad
- Tricks
- Dogparkour
- Spår
- Tävlings hund
- Nosework
Ruby (cavalier)
- Spår
- Latja runt med
- Sällskapshund
- Tricks
- Dogparkour
- Sovkudde :P
Jaa terapihund är min med. Hade inte gått utanför dörren om det inte vore för honom.
Dansk-svensk gårdshund. Agility, kommma ut, livskvalité!
Främst som stöttepelare i det vardagliga livet. Han får mig att komma ut, träffa folk, göra saker som jag aldrig skulle vågat annars. Han är min största hjälp mot mina psykiska och sociala problem. Dessutom är han en utomordentlig värmedyna, fotpall, huvudkudde och hjälpreda. Sen tränar vi en lång rad hundsporter och menlösa klickertricks med. Brownie är en blandras mellan papillon och schipperke.
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/
Har två staffordshire bullterrier.
Tanken med hanen var utställning och weight pull, men pga hans klosjukdom och det faktum att han är kemiskt kastrerad gör att han just nu går som sällskap.
Tiken var tänkt till avel (för uppfödaren), utställning och agility. Men hennes höfter satte stopp för både agility och avel och utställning blev det inget av då hon är högre än många av hanarna… Så vi försöker komma igång med rallylydnad, men det går långsamt framåt.
Hector (Schäfer/Dogo Argentino) hjälper mig i vardagen.
Han är en form av terapihund, tanken är dessutom att utbilda honom till det men då han ännu är ung och lite … larvig så får det vänta.
#45 satte orden på mina tankar, det är ungefär densamma för mig :)
Vänliga hälsningar Sanna.
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus 
Har tre hundar! Två är familjens och ena är min egna.
Familjens hundar är en Amerikansk cocker spaniel tik på 8år som enbart är sällskaps hund idag men tidigare spårhund och en Golden retriever hane på 3år som jag tränar och tävlar lydnad och agility med. Sen min alldeles egna hund är en Border Collie tik som idag bara är 10veckor gammal, men ska bli vall, agility och lydnadshund är tanken :D
Har två hundar, båda är såklart till sällskap och en stor del i familjen! Nox - tävlar aktivt i agility, tävlat i rallylydnad. Tränar i viltspår. Diablo - pensionerad tävlingshund, har tävlat i agility och rallylydnad. Utöver tävlingssporterna tränar vi även personspår och freestyle. Med kommande valp blir det även fokus på bruks och en del vallning.
Framförallt sällskap, men tränar agility med ena sheltien, ska ställa ut den andra:)
Hälsningar
Fredrika
Corinne - Whippet
- Kapplöpning
- Agility
- Freestyle
- Rallylydnad
- Lydnad
- Nosework
- Dogparkour
- Bästa vän som följer med överallt
Fenna - Kooikerhondje (hon är bara en bebis men detta är de saker vi planerar)
- Agility
- Lydnad
- Utställning
- Rallylydnad
- Nosework
- Spår
- Freestyle
- Och allt annat vi kommer tycka är kul och såklart till sällskap också. :)
- Nederlandse Kooikerhondje -
#51Oj! Jag som tycker det tar tid att träna en sport :P Alltså typ om man tränar aktivt och så! Jag är imponerad över din lista 🙂😮
Men sen så är vi också ute väldigt mycket I naturen/rastgård så kanske skulle ha mer tid om jag tränade istället 🐶

Bättre fråga vad vi inte gör med våra tjejer haha =)
Båda är aktiva familjemedlemmar, dom följer med på allt vi gör, och vi tränar samma saker med båda men anpassar det till deras nivåer då Kaila är 2 år, Leonberger och Vilda 5 månader, Hovawart =) Spår,sök, nosework, lydnad, Rallylydnad m.m. listan kan göras lång och det är det som jag tycker om med tjejerna att dom är så mångsidiga =)
Vad använder jag min hund till… underlig fråga.
Hon är min hund, en del av familjen.
Jag använder min tv till att titta på filmer på, använder min bil till att köra och använder min telefon till att ringa.
Vad använder jag min hund till… eh… 🤔
Evald - Sällskap (bästa vän), lydnad, spår, lite drag, dogparkour, långa skogspromenader.
Ayko (valp) - Sällskap, lek, mys. Tänkt satsa främst på vallning, bruks & tävlingslydnad.
Mvh Linda! :)
www.valldes.bloggplatsen.se
Jag har en lagotto och han används främst som en aktiv sällskapshund, men det blir mycket freestyle, spår och sök för oss. Och dessutom är han mitt promenadsällskap i skogen. Men främst av allt är han min sociala brygga. Hans närvaro hjälper mig att träffa och prata med människor, något jag har väldigt svårt med eftersom jag har social fobi.
Hälsningar Johanna
Min blogg: teamvinter.blogg.se
Digger 13 bc/collie, sällskap, pensionär.
Ixxi 11 dvärgschnauzer, sällskap, pensionerad trickhund.
Apache 3 bc/corgi, freestyle, dog parkour, nosarbete, modarbete, kroppskontroll, tricks, apportering, och lite prova på ditten och datten. Hoppas att han kan hjälpa mig i hemmet en vacker dag men vi har lång väg kvar.
Frodo 1 chinese crested, sällskap, psykiskt stöd (något Ixxi gjort och lärde upp honom väldigt bra) kaffesök, tricks.
Alla får jobba med nosen och "hänga med" samt cyklas.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Tia - Lite lydnad, Flyball och nu Agility.
Ace - Lydnad mest, ska prova Rally och sen Agility 🙂