Slickar på kissfläckar
Detta är kanske helt normalt och de kanske inte "slickar" som att de liksom "äter" kisset och tycker det är gott. Men är det normalt att hanhundar slickar i kiss ute? Har bara tänkt på det nu på vintern då det är kiss överallt man går, men får han bara stå ett tag vid en kissfläck är det ganska ofta han först nosar ordentligt och sedan liksom slickar försiktigt. Då brukar jag dra honom därifrån.
Men ja, ses detta som OK eller är det ett dåligt/äckligt beteende? Gäller det samma oavsett kön på hunden, kan det vara så att det varit just en tik som kissat och att det är mer intressant då? Har det att göra med att min terrier bara är 1,5 år, okastrerad och tycker det är "extra intressant"?
Efter han har nosat sådär ordentligt och slickat lite och man börjar dra honom därifrån vill han absolut kissa på fläcken han med innan vi går. Då kan han vara riktigt bångstyrig om han inte får kissa där han har "slickat".
Detta är inte alls något jätteproblem och det är ju inte vid varje fläck, kanske fick det att låta lite nog äckligt! Haha. Men jag bör ju inte vara den enda med hund, eller hanhund för den delen, som gör så :) Har ingen ANING vad det har att göra med. Helt okunnig just på detta.
dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium 
Fräscht tycker vi inte att det är, men hundar gör så (och med bajs) då det är kallt ute för lukten blir svagare när det fryser på. Då slickar de för att känna bättre vem som varit där före. 😛
Gör han det året runt, så vet jag inte.
#1 Okeeej, då förstår jag! Tänkte inte på att det kan vara för att de helt enkelt inte känner lukt. Bor rätt högt upp i landet och här är det som normalast just nu -15 ofta, och då kan jag förstå att han behöver "slicka" för att känna vem som varit där :P
Nej han gör det bara på vintern, inte någonsin tänkt på det på sommarn i alla fall!
Hundar har (de flesta däggdjur har det) vad som kalls för jacobsonska organet eller vomeronasalorganet. Det används för att fånga upp dofter och just slickandet på t ex kiss gör att doften från urinet förs in dit detta luktorgan sitter.
Inte alltid så trevligt, men naturligt🙂
Min hund gör också det, enbart på kiss men det gör han även om det inte är snö ute, även om det är kiss från löptik då det luktar extra gott ;)
_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_
Våran hane slickar bara i tikpiss när de löper. Jag har läst att de kan bli än mer stressade om de tillåts göra detta pga de hormoner de får i sig. SÅ vi tillåter inte att han slickar. Han får nosa på kiss men börjar han slicka så går vi vidare.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Äh så länge dom inte blir stressade så ser jag ingen mening med att de inte får göra det, det är ju en naturlig grej. Min hund blir inte ett dugg stressad och han är ändå väldigt lättstressad.
_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_
De gör inte detta bara när det är kallt utan året runt, ofta gör iaf hanhundar detta för ta upp lukten av löptik antar de kan "läsa av" när tiken är på G o hur gammal osv hon är :)
Inte bara hanar gör så. Har en tik som slickar pink, men oftast bara när det närmar sig löp och när hon löper. Hon löper just nu och hon gör många stopp för att försöka lista ut vilken hane som verkar bäst…..🤔
8 Nä Enja har oxå börjat med detta (nästan i 2 mån), hur det är vid andras löp har jag ingen aning om hon skulle gå o slicka på det? Jag tror dok att hon är snart på G att börja löpa då hon har blivit helt envis på kissa oftare ute o verkligen drar o stretar till varje liten intresant fläck…. Phu 🥵 Är det så så vet jag att hon har utsett ett par hanar ena kastrerad Pudel.. Andra nån lurvigare blandras som faller henne i smaken, annars brukar inte hanhundar locka så där mycekt men dessa ska man tillomed tjuta/pippla lite till för locka deras till sig deras uppmärkamhet 🤪
Det är helt normalt, våran förra hane gjorde så, inte så fräscht men men…
#5 Det kanske är smart att gå vidare så fort han börjar slicka… Just nu vill han slicka i var och varannan pöl, blir mycket drag - men vad ska man göra?
Up