Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 812 ggr
Jaxination
0

Hund/valp och jobb..?

Hur löser ni de med hundarna när ni jobbar?

Skaffa valp när man jobbar heltid, funkar de?

/ Hanna Andersson
Värd för Jack Russell Terrier
 / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |

[.Victoria.]
2

Jag var/är hemma första året med min andra hund. Jobbar hemifrån. Om man inte har möjlighet till det måste man dela ansvaret med någon/skaffa dagmatte när valpen blivit äldre. Jag skulle I alla fall varit hemma med valpen de första 3 månaderna, tills den blir 5 månader alltså. Bor man I en familj/har en partner kan man alltid hjälpas åt och ta semester/ledighet halva tiden. Annars tycker jag inte det är läge att skaffa hund.

Flower29
0

Jag studerar på distans nu i några månader medan jag har min valp. Så är alltså hemma hela tiden. När han blir 6 månader så blir det dagmatte o sen hunddagis när jag jobbar.

RosaMoln
0

Jag och min sambo jobbar olika tider han natt och jag dag och de få gånger vi krockar så är min mamma guld värd :) Vi passar deras hundar varannan tisdag när dem krockar och dem hjälper oss när vi krockar ^^,

pälli
0

Sambon arbetar skift, är ledig vissa vardagar eller börjar på eftermiddagen. När vi båda jobbar dag så åker jag hem på lunchen. Funkar bra för oss. Valp skulle jag aldrig kunna skaffa medan vi båda jobbar heltid.

Medarbetare på Chinese Crested ifokus.

Misarn
0

Vi har haft tur med båda våra tidigare tjejer men när vi fick hem Vilda tog jag "semester" för att vara hemma med henne en månad. Det var lite trixigare då jag var mellan två jobb men hade tur att vi hade backup om det skulle köra ihop sig och förstående jobb. Men planering och planering är A & O, att ligga steget före. Hon fick lära sig väldigt fort att kunna vara ensam en kortare tid och fördelen vi hade var att vi hade Kaila som är helt perfekt och var en bra förebild.  Vi hade inte kunnat gå så fort fram om hon hade varit ensam.

Roxie
0

Skriver samma sak som jag skrev i en annan tråd: Vi skaffade valp när jag studerade på universitet. Hämtade valpen när hon var 10v (idag 2,5 år) och vid 12v ålder fick hon börja vara hos dagmatte någon dag i veckan när jag behövde vara i skolan. Hon trivdes superbra där och hittade två eviga hundkompisar. Att få umgås med hundar från tidig ålder har gjort henne otroligt duktig på hundspråk och har lätt att vistas i miljöer med mycket hundar. Tiden för att skaffa hund kommer aldrig vara perfekt utan man får helt enkelt försöka lösa allt eftersom. Finns nog ingen "normal" människa som kan vara ledig i typ 2 månader för att ha hand om en valp? :) Att ha våran vovve hos dagmatte var det bästa beslut jag tagit.

// Sofia