FÄSTINGMEDEL AKUT
Hejsan, har nu hittat över 5 fästingar på min hund på bara 24timmar. Börjar få panik, hon brukar aldrig få fästingar så har inte ens haft en tanke på fästingmedel.
Finns det något som funkar som INTE är giftigt? Finns det något öht? Hörde förut något om en bricka som gav ifrån sig minimala stötar i hundens päls som fick alla insekter att vika undan, finns det något sådant?
Du tänker nog på 'shootag' den omger ett magnetfält runt hunden, kan man säga som gör att fästingarna inte tycket om att vara där. Funkar bättre på vissa hundar, sämre på andra. Förövrigt finns det jättemånga alternativ till fästingmedel. Själv är jag jättenöjd med pet wise örthalssband! Haft det dom senaste två åren och även detta året.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Jag använder bravecto på min hund. Det är en tablett som skrivs ut på recept, så man lär ringa veterinären, men man behöver inte åka dit. Kostar ca 300kr och hämtas ut på apotek. Man ger en tablett som håller 12 veckor. Och jag har inte hört någon som haft några biverkningar på den.
Min hund älskar att gå i högt gräs, och har inte fått en enda fästing sen han fick tabletten.
Jag rekommenderar Bravecto.
Jag använder Bravecto i år och det funkar jätte bra! Han har inte fått någon fästing mer än någon som krypit i pälsen men ingen som satt sig.
Förra året hade jag denna :
https://animail.se/fastingavvisare-skudo-pet.html
Kan det vara något sådant du tänker på? Det tråkiga med dem är att de inte tål att badas med och att de är lite svåra att veta när de gått sönder. (Min valp rullade sig massor och va inte direkt snäll mot den lilla manicken som hängde på halsbandet.) Tror olika hundar får olika resultat med denna men den funkade bra fram tills den gick sönder för oss.
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
Fast det står i FASS om Bravecto att efekten kommer först 8 timmar efter att fästingen/lusen satt sig fast. Så det hindrar alltså inte att fästingarna biter. Det dödar dem när de redan gjort det.
#5 Länka gärna tillvar det står. Jag hittar inte något om att fästingen måste sitta 8h
Jag hittade den informationen. Men jag hittade även information om att smittämnen från fästingen överförs efter 1-2 dygn, vilket betyder efter att bravecton gjort sitt jobb.
#6 http://www.fass.se/LIF/product?8&userType=1&nplId=20130105000019&docType=32
Kolla under rubriken INDIKATIONER. Där står det. Men som jag skrev i #7 så bör det inte spela någon roll eftersom de inte hunnit överföra några smittämnen då.
#7 Som sagt, länka gärna till den infon. Angående tid.
#9 Se inlägg #8 =)
#6 Sorry, jag trodde jag hade klistrat in länken. Men nu gjorde ju Lexie82 det, tack. 😉
Anledningen till jag postade det där var att folk sa att deras hundar inte får fästingar om de får Bravecto. Och enligt FASS så funkar det ju inte så, så det är nog slump.
Usch. De är säkert fästingår i år så blött som det varit. Minns hur jäkligt det var den blöta sommarn 2012. Fick 3 stycken och jag har haft 2 i hela mitt liv förut. Men nu är ivf jag vaccinerad mot TBE i alla fall.
Det finns ärligt inget "giftfritt" om man verkligen vill vara mer säker på att hålla fästingarna väck. Själv har jag Bravecto och är supernöjd och visst är det ett gift, men ett gift för fästingar och inte för hundar🙂
Mina är fästingmagneter, men med Bravecto så är det enbart några pytte (sådana små som man inte ens ser bland pälsen) som satt sig och ramlat bort själva (döda). Väldigt lite krypande jämfört med utan medlet.
#8 Tack för länken. Det står dock inom 12 timmar när detgällerfästingar.
Själv hade jag hellre använt något som hindrar dom från att sätta sig alls.
#13 Fortfarande mindre än ett dygn. Men det blir nog svårt att hitta något som får dem att inte sätta sig alls. Kanske bärnstenshalsband?

Jag upplever att de ogärna sätter sig med Bravecto utan mest kryper runt i pälsen och sen över på mig. Några torra skrumpna har jag hittat. En del har legat lösa i pälsen.
>>>Malum domesticum<<<
"Bär fästingen på TBE-virus överförs smittan däremot redan efter kort tid."
Från fästingsidan.
#16 Vart står det? För jag hittar bara att det tar 1-2 dygn.
#17 Under "Om du blir fästingbiten"
"Fästingar som biter sig fast i huden bör tas bort så snart som möjligt eftersom smittämnen som borrelia och anaplasmabakterier överförs efter 1–2 dygn. Bär fästingen på TBE-virus överförs smittan däremot redan efter kort tid."
Det var det jag hade för mig, att det inte behöver gå så lång tid. Står samma i Vårdguiden. Har dock tidigare läst att det tar lite tid, minns inte, men typ någon timme, men inte så länge som de tider som nämnts här.
"Viruset finns i fästingens spottkörtlar och kan snabbt överföras av ett bett. Därför kan man smittas av TBE även om man snabbt tar bort fästingen."
http://www.1177.se/Skane/Fakta-och-rad/Sjukdomar/TBE/.
#4 Ja är det något som går sönder lätt är det ju ingen idé, har en hund som rullar, går ner i diken och gör allt för att jäklas med sånt där, mitt blinkande halsband för 300spänn gick sönder på 2dygn i vintras.. Var inte så kul.
Och jag tar självklart emot alla tips som folk har på fästingmedel, verkar som många rekommenderar bravecto, ni som använder det, har ni fortfarande hittat fästingar på era hundar? Och kan man ta upp det med veterinären samtidigt som man ska vaccinera hunden kanske, eller måste man boka en speciell tid/är det tester som måste göras?
#20 Fast bravectro skyddar som sagt inte alls mot TBE
#21 - inget fästingmedel skyddar mot TBE eller andra fästingsjukdomar, men alla gör risken mindre🙂
Och borrelia kan man ju numera vaccinera mot, så egentligen verkar ju fästingmedel rätt värdelöst då.
Är det inte märkligt förrestena att vi kan vaccinera oss mot TBE med inte borrelia och för hundar är det tvärtom?
#23 - även om man vaccinerar hunden mot borrelia, så är anaplasma precis lika vanligt som borrelia och än mer farligt.
#22 Syftar på att folk skrivit att man inte blir smittad förens efter först ett dygn, vilket ju inte stämmer. Däremot finns det medel som brukar hindra fästingar från att sätta sig.
Fast personligen är jag helt nöjd med Bravecto. Har haft fästingmedel som även ska avskräcka fästingar från att sätta sig, men dom har fått fästingar ändå. Braveto har inte den egenskapen, men av någon anledning så verkar den fungera så ändå.
Vi har otroligt mycket fästing här och i år många fler än vanligt, men sedan dom fick Bravecto i mitten av april så har jag inte plockat en endaste fästing som suttit fast. petat väck några få krypande och tror det är två pyttisar som satt sig och ramlat av döda, men dom skulle jag inte sett om inte hundarna själva markerat dom (så otroligt pyttesmå).
Jag har Bravecto till min buse och måste säga att jag är nöjd. Trots att det inte står något om att medlet skulle ha en avstötande effekt så upplever jag att det har det. Vi har mycket fästingar och jag plockade de första i mars. Då var det tre stycken på två dagar och dagen efter fick han sin Bravecto. Efter det hade han bara en torkad liten rackare på nio veckor så för våran del verkar det definitivt avstötande (utöver att fästingarna dör ifall de sätter sig förstås).
Baserat på nedanstående utdrag är jag inte nämnvärt orolig för TBE utan det är främst anaplasma och borrelia jag vill skydda min hund ifrån🙂
"_TBE (efter engelskans Tick-borne encephilitis), på svenska också kallad fästingburen hjärninflammation, är en sjukdom som framförallt drabbar människor. I Sverige förefaller symtom på TBE hos hund vara ovanligt förekommande.
_
Att även svenska hundar infekteras med TBE-viruset har setts med hjälp av blodprovsundersökningar men man anser, utgående från olika europeiska undersökningar, att de flesta hundar som infekteras med TBE-virus aldrig utvecklar TBE-sjukdom"
källa: http://www.sva.se/djurhalsa/hund/infektionssjukdomar/tbe
Så trots att TBE smittar direkt vid bett är jag villig att ta den risken då en femåring ofta delar säng med hunden här hemma. Dessutom är det fritt fram för hunden att bada som han vill🙂
#27, ja, jag har faktiskt aldrig ens hört talas om att en hund fått TBE, däremot har jag flera bekanta vars hundar har blivit så dåliga av Anaplasma att de har fått somna in samt ett par vars hundar fått pensioneras på grund av borrelia. Skitfästingar!
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Oj, visste inte att anaplasmos var så farligt för hundar! Fy vad jobbigt. Jag kommer att noja som sjutton över sånt här (när jag väl fått min nya hund alltså).
#28 Min första erfarenhet av att fästingar kan vara läskiga var faktiskt just det, även om diagnosen var väldigt osäker. Det måste ha varit runt 1970, kanske något år tidigare. Jag var i nedre tonåren ivf och mina kompisars halvvuxna airdale blev sjuk. Mest märktes det på att hunden var blev knäpp, totalt personlighetsförändrad, aggresiv och närmast farlig. Veterinären gissade på hjärninflammation orsakad av fästing. På den tiden pratade man om "den baltiska fästingen". På andra sidan pölen bar odjuren tydligen på smittan och det hände att enstaka sådana tog sig över. Kompisarna hade sommarställe i Stockholms skärgård så… Hunden avlivades tyvärr.
Jag rekommenderar 1 liter vatten, timjan, citron och vitlök kokat i 10 minuter, spraya över pälsen när de svalnat och förvaras i kylskåpet, inte sett en enda fästing och min hund är som värsta fästing magneten och vandrar i högt gräs och buskar.
Läst att b-vitamin ska fungera också.
Nu hittade jag en till tuggtablett med samma verksamma substans som Bravecto. Nexgard heter den. Men för den står det i FASS att den dödar fästingar inom 48 timmar. Hä?
https://www.fass.se/LIF/product?userType=1&nplId=20121204000017&docType=4
Jag har Nexgard och är så himla nöjd! Förr och innan jag provade det så fick dom fästingar titt som tätt men nu efter jag börjat använda Nexgard så har inte en endaste fästing synts till på dom eller omkring! Och då går vi ändå runt i fästingrika områden med högt gräs m.m :)
#31 - det är inte samma verksamma substans i Nexgard (afoxolaner) som i Bravecto (fluralaner)
Ah! Min hjärna klickade där. Då förstår jag.
#28 Det är inte speciellt vanligt, men det förekommer.
Således hade jag inte valt något sådant medel.