Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 1680 ggr
JonnaCecilia
1

Valpar bits (om uppfostran av valpar)

Inget ont om folk här som frågar, det är jättebra att folk gör det när de inte vet, det gör ju jag med och tycker att man ska göra och kunna göra utan att skämmas. Men var nåt program på tv där nån snackade om att avliva en tolvveckors valp om den inte slutade bitas?! Herregud, ge den tid! Sa det till min sambo när vi skaffade vår valp och han tyckte hon bets mycket och det "inte gick" att avleda, att det finns ALLTID en tråd på nåt hundforum där nån skriver "Hjälp min valp bits" och så kommer typ "haft den en vecka", jo men det tar liite mer tid än så att lära den? Gick in här och ba "Titta: 'Min valp är en piraya', finns alltid nån tråd!" Liksom… Valpar bits. Vet inte folk det? Läser folk inte på om valpars beteende innan en skaffar valp? Apropå avledningen var /är det typ såhär: Nej, du kan inte bara -visa- en leksak, du måste göra den mer intressant än dina fingrar. Eller din näsa. Och är hon övertrött så lugna henne. Ryggsäcken! Nej, sjunger du "Kumbaya" och dansar under "ryggsäcken" för att du tycker jag kör hippiemetoder kommer hon inte lugna sig… Såå konstigt att det alltid funkar för mig men aldrig för dig? *facepalm* Men det går bättre och bättre. Lär båda två… Lagom lätt när hans engelska familj ba "Stäng in valpen i köket. Va, sover hon i sovrummet? Vi stängde in vår i köket över natten, han gnällde, sen lärde han sig. Sen lämnade vi honom i köket och gick till jobbet i åtta timmar, han lärde sig." Förstår mycket mer varför den stackars hunden ALLTID gnäller och är så sjukt ouppfostrad… :( Så konstigt att det är så olika i olika länder? Blir helt matt på att folk skaffar valp och tror att den ska vara väluppfostrad från födseln? Eller att man bara kan lämna en liten valp så, får helt ont i magen… :( och tro att den "lär sig". Har de funderat på exakt vad den lär sig? Att ingen bryr sig om den? Ibland funderar jag på om jag är för mjäkig med min valp, men är det verkligen fel att jag vill att hon ska vara trygg och redo för det vi utsätter henne för? Ensamhetsträning, koppelgående, rumsrenhet och sova själv i sinom tid, varför stressa? Det är väl bättre att ta lite grann då och då istället för att med en gång lämna hunden osv? Jag säger inte att de som låter hunden sova i ett annat rum med en gång gör fel, men för MIG känns det fel. Jag skulle bli stressad. Och ännu är ju inte valpen rumsren, hon går ut på nätterna. Gå upp på natten eller städa upp kiss och bajs från köket? Vad säger ni andra här? Angående alla mina funderingar? Det började med att jag läste om programmet, sen kom allt detta ut. ;)

Hogwarts
0

Jag har aldrig stört mig på att min hund bits (han gör det bara när vi leker). Varför gör andra det? 😮

JonnaCecilia
0

Nä du. Valpar nafsar ju, vill gnaga, får tänder så tandköttet kliar. De tar ju ofta första bästa sak att gnaga på, och ofta är väl matte/husse nära och får ett gäng sylvassa små tänder inborrade i sig. Vilket förvisso inte alltid är så trevligt, men ett stort problem? Avled, och gör avledningen roligare än dina kroppsdelar. Många verkar förvänta sig att håller de upp en leksak som avledning så ska valpen automatiskt välja den framför dina fingrar, som om den vet att det ens är någon skillnad vid 2-3 månaders ålder. Folk verkar tro att valpar är mer mogna än de är, att de kommer ut med mer kunskap om världen än tex människobebisar. Hur ska en valp veta att fingrar ska inte bitas på, men en boll är ok? Eller vad ordet Nej betyder?

hemul
0

Det där att avleda alla möjliga oönskade beteenden med lek eller godis, jag förstår inte riktigt det. I andra sammanhang uppmuntrar man önskade beteenden med samma saker. Varför fungerar det som avledning och inte förstärkning just när det gäller oönskade beteenden? Valpen förstår väl inte skillnaden. Visst, den slutar bita just då, men slutar den bita för gott? Tror jag inte. Den blir ju belönad varje gång den gör det.

Tala gärna om om jag tänker fel här.

JonnaCecilia
0

Beror väl lite på situation. Varför biter valpen? Vill den leka, kliar tänderna eller är den övertrött? Det är de tre situationer som jag märkt att valpar bits. Med en valp fanns en till situation, han bet i hälarna när han ville ut, istället för att gnälla eller göra nåt annat för att påkalla uppmärksamhet. Men när det gäller de första tre så avleder jag i de två första tillfällena och lugnar i det tredje. Sen blir jag hårdare ju äldre valpen blir, men de första månaderna har de inte så stort attention span (det svenska begreppet försvann) att de dels förstår ett nej och dels ser det som belöning eller uppmuntran. De får "nejet" i att vi tar bort det de biter på (och det är ju också ett sätt att lära in ordet), och sen erbjuder vi något annat för att visa det önskade beteendet. Att helt förneka en valp lek eller kli av tänder ser jag ingen poäng i. Inte heller att vänta fem minuter eller jag enbart ska ta initiativ, jag vet ju inte alltid när det kliar tex. Men nej, jag ger aldrig godis för att min valp ska sluta bita. Det hade nog varit kontraproduktivt. Eller har kvar mina fingrar i hennes mun tills hon bestämmer sig för att ta den erbjudna leksaken. Det är ett väldigt snabbt sätt att göra det vi senare gör långsammare, om valpen tex biter på mina fingrar så blir förfarandet: Ta bort fingrar = "nej", lugn negativ respons då jag inte kan helt ignorera beteendet, dvs ha kvar fingrarna i munnen. Eller plastbiten, eller vad det nu kan vara valpen biter på. Erbjuda bättre föremål att bita på. Med valpens korta attention span är detta en ny grej och jag tar initiativ till ett bättre, önskat beteende. Är valpen fixerad vid mina fingrar och hoppar mot dem så avleder jag för att visa vad jag VILL att den ska göra, dvs ignorerar det dåliga beteendet medan jag visar ett bättre. I senare skeden går det ju att helt separera detta. Så jag ser det inte alls som att valpen får belöning utan en mer flytande inlärning. Och jag har aldrig haft problem med att hundar har fortsatt bita efter att de "borde" ha slutat, utom i de fall någon individ har tillåtit och uppmuntrat lek med händer, men då har den unga hunden snabbt lärt sig att det gäller bara den individen. Hur gör du med en valp som biter?

JonnaCecilia
0

Ps. Älskar frågor där en får tänka till om varför en gör som en gör! Såå nyttigt!

hemul
1

#4 Jag har inte haft det problemet riktigt. Mina hundar har så klart bitit som valpar, men inte bitit hårt. Tog de någon gång i för mycket eller tuggade lite på någon känlig kroppsdel som öronen eller näsan så körde jag med att gnälla till, som en annan valp skulle göra. Då slutade de direkt. Speciellt bernern som blev alldeles förtvivlad om han trodde han hade gjort illa en, så var han redan som pytteliten valp.

Kazince
0

Tycker tyvärr jag ser många människor som är hårdhänta, hunden ska läggas ner, det ska nejas och fyas trots att Bitandet är ett helt normalt beteende. Jag har en 3 månader ung valp här hemma, hon bits ännu ibland och jag tar helt enkelt bort händerna och erbjuder en rolig leksak istället. Ibland blir hon helt crazy pga stress eller övertrötthet och då fungerar inte alltid byteshandel vilket leder till att jag lugnar ner henne med ryggsäcken. Hon sover i min säng, har gjort det sedan jag hämtade hem henne och det lär hon få göra resten av sitt liv. Hon är ebsam när jag hämtar post eller slänger sopor som en början i ensamhetsträningen.

russin
0

Såg programmet och blev förskräckt - tankar om avlivning för att en liten blandrasvalp på 12 veckor bits och rädslan att den skulle bli aggressiv som liten.

Jag har haft mer och mindre bitiga valpar i mitt liv, men aldrig sett det so ett problem - men jag kanske är extra tålig. Valpar bits och tuggar och det ingår liksom när man skaffar valp.

[[Boris Sager]]
0

Okunskap I kombination med "slit och släng mentalitet"? En hund, som man betalat tusentals kronor för! En del har orealistiska ideer om hur en hundvalp fungerar. Någon slags idealvalp, som man inte är beredd att lägga ner någon energi på. Egendomligt, eftersom samma personer inte gör så med sin bil, sitt hus. Och absolut inte med sina barn.

FjantYoda
0

#8 jag såg det oxå, min valp är liknande då han är övertrött eller helt enkelt inte särskilt medgörlig t.ex. då man ska sätta på halsband och koppel nog tror jag han ändå blir en bra hund med tiden :)

https://www.instagram.com/aros_yoda/

nadilda
0

Jag är också förundrad över hur många det finns som tror att valpen kommer bli en "mördarhund" som vuxen om den får bitas som valp. Jag har en valp nu och har rätt så ordentligt såriga armar, men ser det inte direkt som ett problem. Jag uthärdar, distraherar och drömmer om dagen hörntänderna trillar, men tränar inte alla aktivt för att få bort det. Det ända jag egentligen gör är att skoja fram lite lekregler, säger jag (mjukt) "nu räcker det" så blir jag tråkig och slutar leka tills dess att hon lugnar sig i någon sekund. Vi körde med samma metod på vår vuxna hund och det fungerade utmärkt. Visserligen kunde hon kampa med mina armar när hon var riktigt övertrött det första året, men det gav sig det också.

Dumpuck
0

Tror alla vet att valpar bits, men jag tror det ligger lite mer i det att många kanske får sig en aha-upplevelse när de inser hur mycket en valp kan bitas samt hur hårt de kan bitas. Vet fler som sagt "trodde aldrig det skulle bli såhär mycket!", med all rätt anser jag. Har haft hund i hela mitt liv och varje hund är en individ, de biter olika mycket. Vår nuvarande bet som attan som liten medan vår förra inte bet något alls, tuggade inte på något överhuvudtaget som inte var ett ben/leksak. Inte ens en sko kunde han tjuva.
Men sen finns det givetvis alltid de som inte läst något alls samt de som tror rasen är svaret på allt, vet flera som köpt golden/goldenblandningar och tror att hunden ska vara helt oproblematisk, lugn och sansad bara för att det är en golden - tji fick dom.

Däremot skulle jag förstå om det är att valpen hugger. alltså hugger hugger och inte bara biter riktigt hårt. För då är det något som inte stämmer, sen om orsaken är uppfostran, mentalitet, smärta m.m. det är en annan sak. Men då utreder man först och pratar inte avlivning direkt.

drika
0

håller med, jobbbigt när folk inte förstår att det är valpar som bits så du får sår, de växer ju bort:P:)

Hälsningar

Fredrika

RosaMoln
0

Våran jagade oss och bet oss i hälsenor när vi fick hem honom, haha! Och han kan nafsas lite i händer fortfarande (tappar tänderna nu) men hälarna har han gett upp med :D Precis som du skrev, det tar lite tid men dem lär sig ju så småningom ^^,

Nova1234
0

Jag tycker det är bra att människor som har köpt valp ber om tips för att lära valpen att inte attackera människors händer, fötter och kläder Det är som all annan träning, man ber om råd och tips. Alltid lär man sig något :) Valpen vi har nu har varit mycket värre med bitandet än mina andra hundar Alla hundar är inte lätta att avleda #3 visst är det konstigt att godis kan fungera både att förstärka ett beteende och att få bort oönskade beteende hos hundar Om en hund ligger i soffan och morrar när du går förbi, så är bästa sättet att få hunden att sluta morra, att ge den en godisbit Hunden tycker då att det är trevligt när du kommer och slutar vakta soffan :)