Hundar iFokus

Hundar

Etikett: klicker-shaping
Läst 3202 ggr
CissiD
0

Klickerträning med leksak som belöning?

Min hund får för tillfället inte äta något godis alls. Han avskyr fodret han får så det funkar inte att ge som belöning.  Detta har gjort att träningen gått åt skogen. Han gillar leksaker men jag kan inte få honom att förstå att han ska arbeta för att få leka. 

Hade gärna velat fortsätta mer med klickertärningen men jag förstår inte riktigt hur jag ska kunna klicka in honom med leksaken. Hur länge ska man leka som belöning? 

Alla tips om inlärning med leksak och hur man lär hunden att arbeta för leksaken mottags tacksamt!

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

slarvigt
0

Börja med något simpelt. Ta tex upp en av hans favoritleksaker så att han ser det och göm den bakom ryggen och vänta ut ett beteende (om ni kört klickerträning med godis förut så har ni säkert gjort något liknande redan?), tex sitt, ligg eller kontakt. När hunden utför beteendet klickar du eller säger "ja!" eller liknande och leker en stund. Sluta när hunden tycker att det är som roligast, upprepa :)

CissiD
0

#1 Jag har klickertränat men inget med shaping utan att jag visat honom med godisen vilket beteende jag är ute efter och klickat alla små steg. Men han förväntar sig godis när jag klickar så behöver något bra tips på hur jag kan göra för att han ska förstå att det är leksaken. Har hört både positivt och negativt om shaping. Klickerträning tycker jag är jätte bra men vill inte ha hundra olika beteenden utan ett beteende och just det jag vill lära in just då. Jag har en hund som gärna testar sig fram med alla beteenden han lärt sig så fort han inte lyssnar ordentligt på vad jag ber om. Det är inget beteende jag vill förstärka och har hört av vissa att det lätt blir så med shaping på vissa hundar. Har svårt att göra på mitt gamla sett med leksak då han bara hoppar efter den och inte följer den som med godis.

slarvigt
0

#2 Hm, shaping behöver inte betyda att man bara står och väntar på att hunden ska göra något. Om du lär din hund shaping så tror inte jag att det kommer betyda att han bjuder på en massa beteenden hela tiden, utan att han får lättare att upprepa det du just då är ute efter. En övning du kan göra då och då för att träna detta är att klicka för det första beteendet han bjuder på och sedan belöna. Upprepa detta fem gånger och vänta sedan på ett annat beteende, klicka, belöna och få honom att upprepa detta fem gånger. Gör han det första eller något annat ignorerar du. Vänta sedan ut ytterligare ett beteende och upprepa även det fem gånger. Det kan vara en bra start på ett träningspass för att lära hunden just att upprepa samma och börja försöka med ett nytt först när du ignorerar det första. I övrigt menar jag att shaping inte alls behöver se ut som ovanstående utan du kan locka även då. Om du tex vill att hunden ska lägga sig på filten kan du röra lite på filten med foten tills hunden tittar på den, då klickar du och leker en stund. Fortsätt så tills hunden vet vad den blir belönad för, då kan du börja ställa krav på att hunden ska röra sig mot filten och slutligen att den står med alla tassar på filten - jackpot, bästa leken, kanske flera gånger medan hunden fortfarande står kvar. Kasta sedan bort leksaken eller locka av hunden på annat sätt från filten och vänta ut att han går på igen. Upprepa, upprepa, upprepa. Sedan kan du vänta ut ett ligg eller kupa handen runt leksaken och hålla den mellan framtassarna på hunden eller på annat sätt locka fram ligget. Det är i alla fall mina tankar och hur jag använder shapingen :)

CissiD
0

#3 Intressant tanke men är fortfarande starkt skeptisk till att det inte blir väldigt flummigt i träningspassen. Och har svårt att se att jag skulle få fram det jag vill av just den sortens träning. Kan säkert funka om det inte är ett speciellt trick jag vill lära in. Har nämligen hört från flera håll att deras hundar börjat flamsa runt och ge alla möjliga olika trick direkt man tar fram klickern. Kan det vara något som vissa gör fel eller har det med hunden att göra?  Det är verkligen inget önskvärt beteende i mina ögon. Shaping är säkert jätte bra men jag tror inte det är för mig. Finns det inget sätt att klickerträna utan shaping med leksak? 

Sen har tyvärr min hund tendensen att inte komma tillbaka om jag kastar bort leksaken. Då är det jage som är och inte träning något jag har husse att tacka för då det är deras lek. Däremot älskar han dragkamp så det kan jag ju använda. Men hur länge lekar man vid varje klick? Måste ju ta otroligt mycket längre tid att träna med leksak än med godis? 

(inte meningen att låta negativ men jag kan inte lista ut hur jag ska göra för att få lika bra träningspass som med godis)

russin
0

Jag har alltid varvat dragkamp med godis under träning - både med och utan klicker. Det går lika bra att snabbt dra fram en leksak som du håller i och hunden får kampa med i någon minut innan du säger loss, tack eller annat och stoppar undan igen. Fast det förutsätter att hunden har föremålsintresse och vill leka.

slarvigt
0

#4 Hm, vad tränar du och vad är målet? Jag delar inte alls din bild av att vad jag ser som en aktiv hund skulle vara något negativt, så det kanske är svårt för mig att tipsa dig då :) Vill även påpeka att detta i sådana fall gäller vid inlärningen. När beteendet är färdigt och kommandot är satt ska man ju använda det och hunden ska inte visa något annat. Lär in handtarget så kan du använda den? Då får du använda dig av lek vid inlärningen av det också, så har du övat dig lite på det ;) Håll fram handen, när hunden intresserar sig för den (tittar på eller nosar på) så säger du "japp!" eller något (svårt med klicker vid det här tillfället) och börjar sedan leka med hunden. Avancera till att hunden kan följa efter, trycka nosen hårdare osv. Tänk på att inte belöna bitande. Hm, det tar nog längre tid, men ger mer fart och energi till träningen när det behövs + att variation alltid är bra = hunden behöver inte välja mellan köttbulle och att springa efter kanin, utan lär sig att skojiga saker finns hos dig och man vet aldrig vad det är. Att bara använda leksak förstår jag dock att det blir tröttsamt, men kanske positivt och utvecklande för träningen då man måste tänka till lite mer? :)

Fialialej
0

#3 Som jag ser det är iprincip all inlärning baserad på olika typer av shejping. Oavsett om du lockar, eller väntar på ett spontant beteende, så är det mer eller mindre format av dig eftersom det bygger på dina förväntningar.
Freeshejping som innebär att hunden HELT på egen hand ska bjuda på beteenden är nog det du menar.

Ha inga leksaker framme hemma om du inte tränar till att börja med. Då tror jag att du höjer värdet på leksaken. 

Välj ut ett antal olika leksaker du vill använda som belöning, tillexempel en kamptrasa, en pipleksak, och en leksak som du kan kasta iväg (om han inte kommer itllbaka med den kan du ju sätta fast den i ett snöre). Bestäm hur du ska använda varje pryl (kampa med trasan, låt honom gå iväg och tugga på pipleksaken, kasta den sista osv). Avbryt leken när det är som roligast. Variera hur länge du belönar. Om det blir ett genombrott i träningen exempelvis leker du jättemycket och jättelänge och kanske låter honom ha kvar leksaken en stund efter att ni avslutat, men om det är något litet (han sätter sig på kommando exempelvis, som han kan bra) så räcker det med ett bra, eller en kort kamp med trasan.

Ha med leksaken på promenad, ta fram den ibland och lek någon minut, och lägg undan den igen - då "laddar" du den så att den har högre värde när ni sen ska träna. :)

Börja varje träningspass med att stissa upp honom lite med leksaken så att han blir riktigt sugen på den, och lägg den sen så att den inte syns.
Tänk på att se till att han blir belönad snabbt - jag brukar tänka att alva ska få sin första belöning inom 3 sek. I ditt fall vill du ju att han ska komma ihåg att han vill ha leksaken fortfarande.
Belöna hellre för mycket än för lite. Träna i femminutersomgångar och ta sen paus. Då tror jag man får pigg, allert och träningssugen hund. :)

"På natten är alla katter svarta"

slarvigt
0

#4 "Intressant tanke men är fortfarande starkt skeptisk till att det inte blir väldigt flummigt i träningspassen. Och har svårt att se att jag skulle få fram det jag vill av just den sortens träning. Kan säkert funka om det inte är ett speciellt trick jag vill lära in. Har nämligen hört från flera håll att deras hundar börjat flamsa runt och ge alla möjliga olika trick direkt man tar fram klickern." Jag kan ha fel, men det låter (när jag läser igen) som att du kanske har missförstått shaping. Jag tror inte att något bra träningspass börjar med att man inte vet vilket trick man vill lära in. Shaping handlar tvärtom om att tänka igenom beteendet noga och bryta ner det i delar du tror att hunden klarar av. När du tar fram klickern kanske hunden är ivrig att börja och testar sig fram, men sedan börjar du klicka för att hunden tittar åt ett visst håll och med en klickervan hund tar det inte lång tid innan den snappar upp detta och börjar bjuda på endast det beteendet. Därefter ökar du kraven, slutar klicka för bara blickar och hunden börjar då röra sig däråt och sedan tillslut har den kanske öppnat en kökslåda eller satt sig på en stol eller liknande. Det leder ju till frustration för hunden innan den kopplar vad du menar, men det är också en vanesak både för hunden och för dig som får lära dig att klicka för små, små steg. Med det sagt så behöver ju inte alla shejpa. Jag tycker dock att det är en otrolig tillgång för att få hunden att tänka på nya sätt och att våga, att variera träningen, få mer stabila beteenden och så är det väldigt roligt :)

russin
0

Jag kastar alltså aldrig iväg en leksak under belöning om jag inte är bombsäker på att hunden kommer tillbaka med den direkt - därför är just dragkamp väldigt bra 🙂

CissiD
0

#5 Ja det har han men jag kanske ska börja med att träna in loss ;) Det däremot vet jag flera sätt att göra med flera leksaker istället för godis. Brukar du kampa i någon minut ungefär då?

#6 Det är inte så att jag inte vill ha en aktiv hund men jag vill inte ha en hund som gör massa tricks utan att lyssna på vad jag ber om. Det problemet har jag redan och har hört att många fått av just shaping. Ska testa att träna in handtarget på det sättet du beskrev och se om jag kan få det att funka. Det är just vid inlärning av nya trick jag är ute efter. De redan inlärda kan han reda och gör på handsignal eller röstsignal. 

#7 Jag tänker shaping och freeshaping som samma men tack för definitionen :) Jag kan inte ha leksaker framme här då demoleras de och äts upp ;) Ska testa det med promenaden men går det att överföra så att det går att byta ut att klickern betyder godis till att det kan betyda lek också?

#8 Jag tänkte mer på som #7 skrev freeshaping. Är inte jätte insatt i vanlig shaping om man nu får kalla det det. Har som sagt tidigare endast använt mig av att visa hunden in i positionen jag vill ha. Men då med en godis i handen. Det har funkat jätte bra men med leksak så får jag inte samma beteende.

slarvigt
0

#10 Freeshaping skulle jag kalla det jag beskriver i #8 men jag är verkligen inte superinsatt i definitionerna av de olika begreppen. Jag hoppas att du inte känner dig ansatt och anklagad av mina många inlägg, haha. Du känner såklart din hund bäst och vet vad den klarar av, jag ville bara försäkra mig om att vi pratar om samma sak :)

Fialialej
0

#10 ja, du kan ha vilken belöning som helst sålänge hunden uppfattar den som belönande. :)

"På natten är alla katter svarta"

CissiD
0

#11 Absolut inte man lär sig inget utan diskussion :) Får läsa lite mer om vad shaping innebär då jag redan har en hund som hittar på egna saker istället för att lyssna på vad jag vill ha av honom.  🤪

#12 Ja några fler förslag än godis och leksak som kan få min fantasi att triggas lite? :)