Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 8025 ggr
[emmaomajken]
1

Smakade på snigel

Idag smakade min hund på en mördarsnigel, hon åt den inte men nafsade i den lite (vilket hon inte gillade så tror hon kommer undvika dem i fortsättningen). Hennes mun blev jätteslemmig och på tänderna och tandköttet hade den fastnat en seg slemmig hinna (BLÄÄ!) Jag tvättade såklart av henne och tog bort slemmet i munnen. Min fråga är om detta smakandet kan göra henne sjuk? Eller om slemmet är giftigt? Hon har varit som vanligt resten av dagen :)

Hogwarts
0

Det är ingen fara

hemul
0

Skulle tvärsäkert svara att det inte alls är farligt, men så hittade jag den här artikeln. Expressen, så FWIW.

http://www.expressen.se/gt/snigel-slem-kan-gora-dig-dodssjuk/

Nu tror jag inte hundar är så känsliga för sånt som vi är, men ändå. Kanske bra att du tvättade munnen på hunden. Jag hade nog inte ens reflekterat över det.

Haztparken
1

Jag har för mig att det var så användaren russin här på forumets hund blev väldigt sjuk? Men då måste ju snigeln vara sjuk till att börja med. Men förhoppningsvis ser hon detta inlägget och kan svara lite mer isåfall :)

molam
0

Mördar sniglar är inte bra för hundar, HÅll koll på hunden ut ifall att ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Vickiw
0

Min kompis har en labrador som åt flera stycken, spydde mycket dagen efter (sniglarna kom upp dom med). Han var lite hängig och så men blev piggare dagen därpå. Tror inte det är nån fara med din hund, håll koll på henne bara. Är du orolig imorgon så kan du ringa och rådfråga veterinär.

[emmaomajken]
1

Tack så mycket! Jag håller koll på henne! :) #5 Tråkigt att höra med labradoren ♡ usch jag tänker med en gång på när Ron Weasley spyr sniglar *illamående* :/

Hogwarts
0

Ron ❤❤❤

russin
0

Sniglar är inte kul alls längre, då jag har har en hund (Mini, som är på min profilbild) som har kroniska skador på lungorna efter att just ha käkat sniglar - hon blev smittad med fransk hjärtmask😕

Sniglar i sig är inte farliga, men dom kan bära på parasiter i form av lungmask och/eller fransk hjärtmask - sniglar är mellanvärd åt dessa nämligen. I det stora hela är det oftast ingen fara, men man ska ha det i åtanke om hunden någon gång börjat t ex hosta, får jobbig andning, lunginflammation osv att ALLTID ta träckprover för luftvägsparasiter. Eftersom fransk hjärtmask aldrig funnits här i Östergötland, så var detta det sista som tänktes på och det tog för lång tid att hitta orsaken till min hunds svåra sjukdom i vintras. Hon är parasitfri idag, men har skador på lungorna hon troligtvis kommer få dras med i hela sitt liv. Det gör henne extra känslig för hård ansträngning, hög värme och stark kyla - hon har väsig andning fortfarande.

Parasiterna kan finnas i snigeln, men tyvärr även i slemmet så har man riktig otur så räcker det att hunden sniglar på en snigel eller äter gräs med färskt snigelslem på.

Tyvärr äter mina sniglar och jag kommer aldrig få bukt med det, så här får jag gå mot strömmen och avmaska månadsvis under snigelsäsongen (typ juni-okt) för att inte riskera återsmitta. Inte kul alls. Mina äter dock inte levande sniglar, utan sådana som blivit överkörda på cykelvägar, blivit platta och sedan legat och torkat i solen….men någon hade inte torkat tillräckligt….

Lon@
0

Russin, vet du om det "bara" är sniglar som är värdar eller andra djur också? Tänker på till exempel grodor och paddor som väl biologiskt inte står så nära snigeln egentligen men är små och halvslemmiga de med… Vet du dessutom hur stor spridningen av fransk hjärtmask är i landet? Smittar det från hund till hund? Antar att du läst på en del… Sorry TS för trådkapning!

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

JonnaCecilia
0

#9 Hjärtmask smittar inte från hund till hund utan bara från snigel till hund. Snigeln äter av smittat bajs och sen sprids det till djur som äter snigeln.

russin
0

#9 - enligt SVA så är sniglar den största mellanvärden, men det står att även groddjur kan vara det - tror det är lite osäkert, men det betyder alltså att även grodor och paddor ev kan vara smittbärare/mellanvärd.

Just fransk hjärtmask är fortfarande ovanligt i Sverige, men ökar markant. 4 fall hittills upptäckta i år, varav min Mini är en av dom. Tyvärr så är det på så skilda ställen i landet att det är svårt att veta om det är en tillfällighet eller om eländet sprider sig på dom platserna.

Det smittar inte från hund till hund och inte från bajs till hund.
Hund eller räv äter eller slickar på smittad snigel - smittad hund eller räv hostar senare upp parasiter och sväljer ner i magen och det först vidare genom tarmkanalen och den bajsar ut parasiter
Det smittade bajset lockar till sig sniglar som äter och sniglar blir mellanvärd och kan smitta vidare till hund eller räv och dom äts eller slickas på.

Snigel (ev även groddjur) är ett måste som mellanvärd i parasitens olika stadier.

Lon@
0

#10 och #11, tack för infon! Sniglar är våra hundar inte intresserade av men grodor och paddor - och dem finns det gott om här.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

[emmaomajken]
0

Hur märker jag på hunden om hon blivit smittad av sjukdom från snigeln?

russin
0

Luftvägsparasiter brukar visa sig genom hosta, onaturlig andfåddhet mm. Men just fransk hjärtmask är lite lurig, då det kan ge andra mer ospecificerade symptom. Min Mini hostade aldrig något alls (inte förrän avmaskningen), utan hon fick magont och senare snabb andning i vila och magrade.

Så söker man veterinärvård för att hunden hostar, har misstänkt lunginflammation eller liknande så är det värt att samtidigt be veterinären om att ta prover för luftvägsparasiter. Tyvärr så har hunden varit smittad i minst två månader innan det syns något på avföringsprover.