Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1031 ggr
Lexie82
0

Förbättra inkallning

Jag har en golden hane på 2,5 år som ÄLSKAR att springa lös. Så fort vi är i skogen  så sätter han sig ner och hoppas att jag ska ta av kopplet. Gör jag inte det så går han några meter till och sen sätter han sig igen. Så fort kopplet åker av blir han som en annan hund, han blir som en lycklig valp och springer runt i cirklar.

Mitt problem är att han är lite seg på inkallning. Ibland kan han komma direkt, men oftast så kör han några segervarv först, och ibland måste jag låta arg innan han behagar komma. Jag är noga med att inte koppla varje gång jag kallar in honom. Jag kopplar väl ungefär var tredje eller fjärde gång, annars ger jag godis, beröm eller lek. Det hjälper dock inte, så jag skulle behöva tips på hur jag får honom att bli bättre på inkallning.

Han bryr sig inte om folk vi möter, men jag vill ändå kunna kalla in  honom ifall den vi möter är rädd för hundar, och då vill jag att han kommer DIREKT, utan att jag behöver ropa och locka i vad som känns som en evighet.

kena10
0

Följer denna då jag har samma problem med min hund. Jag kopplar henne aldrig, men det hjälper inte.

evelinaa.
0

Har samma problem så följer

Majken!
1

Betinga om inkallningssignalen, hunden i koppel och massvis med upprepningar. Så fort hunden lystrar, kasta godiset i skallen på den. Repetera en miljon gånger och utöka successivt avståndet.

Hiro
0

Till följe på #3s inlägg så kan du använda långlina så småningom, använder du klicker är det jättebra att använda så fort hunden lyssnar

slarvigt
2

Öva in en targethand som du håller fram när du kallar. Få in ett stabilt beteende till den så att hunden kommer rusande (börja nära i koppel och utöka sakta). Kör godisvaggan/matloopen för att få upp energi i inkallningsordet. Kasta en godis åt sidan (inte alls långt i början). Kalla sedan på hunden och kasta en godis åt andra hållet. Fortsätt så och öka hela tiden avståndet, kalla när hunden springer mot dig. Kör jaktinkallning. Någon håller hunden medan du springer iväg. Hunden får gärna dra och längta efter att få springa efter. Ganska snart sneglar du bakåt, då släpper personen hunden. När den springer som gladast efter dig så kallar du. När hunden kommit ifatt dig belönar du. Även detta laddar inkallningsordet med energi.

Lexie82
0

#5 vad är en targethand?

slarvigt
0

#6 Att hunden ska hålla nosen mot din hand när du håller fram den :)