Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1185 ggr
[SaCas]
0

Jagar hare

Vi har precis flyttat till ett nytt ställe där vi då och då stöter på två harar som verkar bo här. Det är långt ifrån varje dag vi ser hararna. Tidigare har vikunnat ha vår hund lös även om han sett harar, rådjur eller liknande och det har varit intressant att se på tycker han men han har aldrig sprungit ifrån oss. Nu helt plötsligt har det hänt två gånger på två dagar att han sett hararna o rusat efter!! Jag fick en chock båda gångerna han stack och sprang själv efter för han lyssnade inte för fem öre…. Och en gång stannade han mitt i jagandet av haren men såfort han såg att jag sprang efter så stack han efter haren igen. Kanske inte det bästa att springa efter själv men jag visste inte riktigt hur jag skulle bete mig! Tips på vad jag kan göra för att få honom att inte sticka nästa gång?

MoaL
2

Sätt på ett koppel och börja träna med honom; kontaktövningar, lydnad, lekar.

Du kan inte ha honom lös om han har börjat dra efter vilt, särskilt inte nu när alla djur har ungar och det är olagligt att ha hundar lösa där det finns vilda djur.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Maria
0

Då får du nog hålla din hund kopplad för denna tiden måste man ha 100% kontroll på sin hund om den ska vara lös.

/Maria

AktivaSiri
0

Till att börja med så ska du ha hunden kopplad tills ni får ordning på att han slutar jaga.

Sedan måste ni träna för att få honom att stanna upp när ni ropar, få bättre kontakt.

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

Himmelsblå
1

Jag skulle tro man skall ha sin hund i koppel… 😈

Hell
0

Träna kontakt och inkallning. Kolla även upp skvallerträning. Långlina/koppel på, varje gång han sticker kommer det bli svårare med träningen så det gäller att inte ge honom den möjligheten.

Inte det bästa att springa efter själv nej, men det är ju svårt  att låta bli i den situationen. Jag brukar annars ropa "hej då" och kuta åt andra hållet, då vet han att jag sticker och följer efter mig istället. Men det är ju svårt om din hund har "låst" sig på viltet.

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr