Bilbur/ grind?
Nu är vi ytterligare en i familjen, med 4 st 8 kilos hundar börjar jag känna att jag vill byta ut lösburarna till fasta krocksäkra grejer. Att dela bagaget på 2 känns som en bra lösning. Vet dock inte vad man väljer. Ser mest de där igengallrade bagageutrymmen på gamla V70s på brukshundklubben, det ser jättecheckt ut! Men vad är det de använder? Är det enbart grindar som gäller? Vilka märken har man att välja på? Känner till Artfex och MIM. Finns det fler? Vad är bäst och varför?
Mvh Ellenfyrkant
Jag har en MIM grind i min ena bil med en avdelare på mitten så bagaget blir i 2 delar. Är väldigt smidigt och man kan utnyttja hela bagaget istället för att som med en bur bara få en del av det. Grinden är också väldigt lätt att ta i och ur om man ska köra något annat i bilen så man behöver mer plats.
I den andra bilen har vi en Jeppegrind, är även den väldigt bra och smidig, dock är den inte krocktestad vilket MIM buren är så jag föredrar MIM före Jeppe grinden i det avseendet. :)
Codeavalone.blogg.se
Samtidigt så far 4 stycken småhundar lätt omkring vid häftiga svängar, inbromsning om dom är lösa i hela skuffen så personligen skulle jag nog hellre vilja ha dubbelbur - två hundar i varje🙂
Två fördelar med bur är att du dels skyddar bagaget från till exempel gnagande hundar men framför allt att hundarna inte kan åka ut genom fönstren vid en krock. Har en kompis som voltade på motorvägen, hunden flög ut genom sidofönstret i bagaget. Det gick lyckligtvis bra men jag kan säga att matte numera har bur, inte grindar. Jag har för övrigt en bur från Robust som jag är nöjd med. Hade siktat in mig på en Mim som enligt ritningarna skulle passa men när det kom till kritan var den 1,5 centimeter för stor…
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Hur ser burarna ut som ni beskriver? Någon som har länk? #2 haha, måste iofs bero på hur stort bagage jag har 😉
Mvh Ellenfyrkant
Jag har jeppegrind till mina och mellanvägg. Har inte tänkt på #3 din tanke, bra skrivet.

Vad finns det för tillverkare av krocksäkra dubbelburar?
Mvh Ellenfyrkant
MIM, Proline, Artfex bland annat.
Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se