Det här med valphage
Har inte haft hund på många år och det är mycket som är nytt nu. Som detta med valphage. Först tänkte jag: Fy! Stänga in valpen i en hage… Men nu har jag förstått att det antagligen är bra och tryggt för valpen med en begränsad yta och att det även underlättar ensamträning.
Vad jag undrar över är om hagen bör ha en bestämd plats, att den blir valpens bo som alltid är på samma ställe liksom, eller om det är OK att flytta runt hagen? Typ ha den i sovrummet på natten och i en annan rum när man gör något som kan vara farligt för valpen om den är lös men ändå vill ha den i närheten?
Obs att jag inte menar att jag tänker ha valpen i hage hela tiden! Mest på natten och vid sådana tillfällen då man inte riktigt kan ha full koll på den är min tanke.
Den primära orsaken till att jag började fundera på hage öht är att jag har trägolv överallt. De är pinsamt slitna, så ytan orar mig inte så mycket, men det är snart 100 år gamla golv med på sina ställen halvcentimern breda springor mellan plankorna. Kisset kommer alltså att gå rakt ner i trossbotten som för övrigt mest består av grus. Även små vattenspill kan visa sig i grannens tak, det har jag sorglig erfarenhet av. Så jag ser ett scenario där det börjar droppa kiss från grannens tak på natten om jag inte vaknar när valpen behöver mig och jag sover väldigt tungt… Så en begrändad yta där jag kan skydda golvet med byggplast eller nåt verkar väldigt bra! Innan jag läste om detta med hagar hade jag planer på att plasta in hela hallen! 😛
Ja, det klart du kan flytta runt den. Vi flyttar runt vår valps säng till det rum vi är i, tex vill vi ha sovrumsdörren stängd eftersom hon äter på listerna, därför kan inte hennes säng stå i sovrummet dygnet runt även om hon fortfarande sover där på nätterna. Om hon vill ligga i den på dagarna för att den är trygg menar jag, som en jämförelse. Själva hagen, eller i detta fall sängen, blir ju en trygghet. Det kan vara bra om man ska åka bort och kan ha med sig den. Om inte hela hagen/sängen, så kanske alltid ha i samma filt så den kan åka med hela tiden, för den är trygg och välbekant. Om du köper valphage med fasta mått, kolla säkert så den uppfyller måtten enl jbv.
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Jordbruksverkets syn på saken:
Till en liten valp måste det ju räcka med en valphage. Annars kan man ju sätta ihop 2 eller fler, så utrymmet räcker.
Jag har aldrig någonsin behövt använda hage. Har aldrig haft behov av det, då mina valpar aldrig behövt vara instängda när jag är hemma. När det gäller ensamhetsträning har jag stängt dörren till det rum den inte får gå i till.
Vi har hage till vår valp i sovrummet, för att den andra hunden ska få sova ifred på natten Vi har också trägolv och vill slippa kiss mellan brädorna, så vi har en träplatta i botten och har satt ihop dubbel kompostgaller som också fäst i plattan. Det funkar jättebra, valpen är trygg, slappnar av och sover i sin hage istället för att springa runt och busa i sovrummet
Hur funkar det med träplattan då? Har du plastat in den? För annars suger den väl upp.
Sist jag hade valp bodde jag en fem trappsteg upp och hade linoleumgolv. Nu är det 3½ trapp utan hiss och de här jäkla golven. Viss skillnad. 😛
Tack för svaren! Det blir inte valp förrän tidigast framåt våren, men jag tycker det är kul att planera. Skönt att ha färdiga lösningar när valpen väl kommer också. 🙂
Han har inte kissat på plattan än, han säger till när han behöver gå och är i sin hage Valpar kissar inte där dom sover, så plattan är för säkerhetsskull, valpar kan ju kräkas och vara lösa i magen också…. Innan vi hade hagen, kissade han på golvet i sovrummet. Lycka till med ditt valpköp :)
Jag har en liten marodör på 9 veckor hemma just nu och jag har honom lös i huset för det mesta men stänger av till de rummen där jag har svårt att valpsäkra. Men på natten och i stunder när jag har mycket annat att hålla koll på så har jag en valphage av flera komposgaller där jag vet att han inte kan göra sig illa. Funkar jätte bra och han somnar fort när jag satt ner honom där 😊
Codeavalone.blogg.se
Navi är 4 månader och någon direkt valphage har vi inte använt, även om det är askalas. Däremot har vi stängt av till typ vardagsrummet med kompostgaller så hon får ströva fritt i hall och kök när vi ensamtränar. Vi testade valphage men det gjorde henne väldigt gnyig och skällig. Det skrämde henne väldigt mycket. Men när hon fick större yta så brydde hon sig inte alls att vi gick hemifrån 😃Vi har "kisspads", små kiss-skydd som köpt hos Arken Zoo, och Navi förstod direkt att om olyckan var framme så var det dit hon gick och uträttade behov, speciellt om hon då är ensam hemma. Nu är hon rumsren men om vi inte är hemma har vi framme ett sådant skydd och behöver hon gå så går hon då på den :) Alla hundar är ju olika individer men så var det för oss :)
@adventuresofnavi | instagram