Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 3081 ggr
The_pearl
0

Hunden hoppar

Hej! På mitt jobb finns det en hund som är väldigt hoppig. Hon är en mellanstor hund. Hon hoppar när man kommer och hälsar, när ägarna inte är hemma slutar hon hoppa när hon hälsat och är i princip lugn hela dagen. Hon lyssnar fint på mig o lyder bra. När ägarna väl är hemma, hoppar hon på mig HELA TIDEN! Det är fruktansvärt jobbigt! Förut hoppade hon mot mig med tassarna väldigt sällan, nu gör hon det hela tiden. Hon river mig ofta och det gör ont. Hon kan komma i full fart o komma hoppande rakt mot en. Man får rivsår, eller blir svullen och hon fastnar och tar hål i kläderna. Det spelar ingen roll vad jag gör, vad som provats eller vad ägarna gör, för hon slutar inte. Jag gör som jag gjort innan då när hon slutade med det. Nu triggar det helt plötsligt henne till lek?! Hon skäller o försöker få igång henne. Jag är bestämd i ton o kroppsspråket är tydligt. Hon bara trotsar hela tiden. Jag vill ha tips här alltså för att få en annans hund till att sluta hoppa på mig. Skulle man höja tonen och faktiskt skälla på henne, vilket jag gör till slut. Ryter till nej, då kissar hon på sig. Hon kan vara lite över 2 år nu. Rasen kommer jag inte ihåg vilken den är, hon ska tydligen vara väldigt envis, hoppig, nafsig o påtvingande. Hon nafsar en i fingrarna när hennes hoppande inte ger henne det hon vill ha. Ibland hamnar hon fel så hon slår en tand emot eller viter tag. Hon är väldigt påtvingande, kan förklara det som att om man sitter i en soffa tex, så kommer hon upp i famnen, flera gånger om, fastän man tillrättavisar henne, tar bort henne och fyar henne. Jag börjar bli duktigt desperat, jag vill få henne att sluta. Jag vet hur man handskas med hundar, men det här är extremt alltså. Fruktansvärt jobbigt. Ägarna plockar ner henne o fyar när hon hoppar. Hon slappnar aldrig av och blir undergiven. Plockar du ner henne på rygg tex, så skulle det ta timmar innan hon hade blivit undergiven. Hon börjar vifta på svansen om man lägger henne på rygg o fyar. Som sagt, hjälp?

Majken!
1

Innan hunden hinner hoppa, kasta en näve torrt godis i backen.

Agda
2

På min hund fungerade det bra att jag bara knuffade ner henne varje gång hon hoppade (var hon i farten var jag uppmärksam och parerade snabbt) och sa samtidigt bestämt nej och sedan ignorerade henne. Nu hoppar hon på alla andra (som inte gjort som mig), och på mig enbart när hon är superduperbusig. Och på mig var hon extrem förr med att hoppa.

Varför lägga ner hunden på rygg? Jag kan kan förstå att hon tar det som en lek att bli nedlagd på rygg  för det blir väl som en brottningsmatch?, Det är inget man ska göra om man vill få hunden lugn och att hon inte slappnar av kan jag också förstå. Hunden söker uppmärksamhet genom hoppningen, och den får uppmärksamheten när ni tillrättavisar den handgripligen. Hur motioneras hon? Understimulans kan leda till dumheter enbart för att få uppmärksamhet.

Jag gillar inte heller attityden att ägarna plockar ner hunden och ska ha henne undergiven. Man får inte pli på hunden genom att försöka få den underlägsen. Det är ett språk mellan hundar, inte mellan hund och människa.

Visar hon tecken på stress när ägarna är hemma? Just för att hon är lugn när du är ensam med henne. Likaså att hon kissar på sig av rytningar är i mina ögon obehagligt, hon låter som en väldigt osäker hund.

Fialialej
0

Ta ut hunden ur rummet och stäng dörrn. Öppna igen när du hör att hon är lugn - släpp in henne igen på ditt kommando (kan ta nån sekund upp till nån minut. Inte för länge!). Låt henne bara vara med om hon beter sig lugnt och sansat. Annars upprepar du omedelbart. Var konsekvent! Säg ingenting, var inte hårdhänt, utan gör det bara. Har funkat jättebra för allt möjligt här hemma.

"På natten är alla katter svarta"

The_pearl
0

1# ge godis vågar jag inte då det inte är min hund, jag hade inte velat att någon annan gjorde så med min hund tror jag. #2 Det är precis så som vi gör som du skriver. Det fungerade jättebra innan men nu går det inte alls. Hon förstår inte att det är fel ens, hur man än gör, läget mellan att säga ifrån bestämt eller behöva ryta ifrån e hårfint. Antingen öser hon på eller kissar på sig… hon tar ingen korrigering som en hund borde ha gjort. När hon hoppat upp så har man bestämt tagit bort henne och fyat. Det här taget när man sätter fingrarna i sidan, vid skuldra/hals o bestämt puttat bort i sidled har användts. Att ignorera har aldrig funkat, då hade man varit sönderriven o biten. Vänder man ryggen mot så följer hon en o hoppar till slut på ryggen istället. Hon är manisk i sitt hoppande. Hon läggs ner på rygg enbart när hon blivit tillrättavisad MÅNGA gånger. Hon får alldeles för lite motion och stimulans, hon får springa i trädgården varje dag bara. Det e jobbigt när man ser och märker att hunden behöver mkt mer, och när man känner sig mantlös. Hon är otroligt osäker ja, och hon söker givetvis den extrema kontakten av en anledning. Hon är stressad när de är hemma, otroligt uppstissad. Skulle hon vara lugn o vila eller sova så kan hon bara flyga upp helt plötsligt, hon går från 0-100. 3# den möjligheten finns heller inte, finns ingenstans där jag kan stänga in henne, och när ägarna är hemma känns det inte rätt att göra så. Kom gärna med fler ideer! Jag är tacksam för hjälpen jag kan få!

Hogwarts
0

På valpkursen jag gick på sa dom att man skulle lägga armarna i kors och inte titta på hunden när den hoppar, och när den slutar ska man berömma.

-Aida-
0

Att springa i sin trädgård varje dag räcker inte, hundar måste ut på varierande promenader och se något nytt, ta en runda runt en by eller stad, skog, ger varierande miljö och varierande intryck, vilket gör att hunden mår bättre och får göra mer än bara fysiskt, hunden tänker och funderar på saker när dom ser något nytt eller hamnar i en varierande miljö, problem kan inte rättas till om inte hunden har sina behov uppfyllda och lever ett balanserat liv, behoven kommer först och åtgärda problemet sen, en hund som går i 180 har svårt att lära sig de man vill.

Och att tänka är ju precis lika viktigt för hunden som att springa och röra på sig.
Det är inte ditt jobb att se till så hunden får sina behov uppfyllda eller slutar med sina problem, de är ju ägarna till hunden som ska göra det, deras jobb att se hundens behov och rätta till de problem som den har.