Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3884 ggr
Torreador
0

Sår på halsen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på er

Min Tax betedde sig underligt igår och jag kände inte igen honom riktigt. Han strövade runt runt och kunde inte koppla av. Han gnällde inte som han brukar göra om han vill gå ut, vill kela, vill ha mat eller vad han nu kan vilja - han är en riktig gnällspik. Utan han bara gick runt benen på mig, runt runt.

Men jag kunde inte märka något fel på honom annars. Han åt som han skulle osv.

Idag såg jag att han hade några "sår" på halsen. Jag vet ju inte om dessa saker har något samband i och för sig. Någon som vet vad det kan vara för "sår" han fått? Han kliar inte på dem men han gillar inte att jag pillar på dem.

Skickar med en bild och hoppas ni kan se. Kan det vara något eksem?

/Bondmoran

www.bondmoran.nu

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

[JeanetteK]
0

Kan det vara värmeutslag? Alternativt utslag om han gått i något han inte tål - nässlor eller liknande? Testa att ha på aloe vera gel om du har hemma.

Torreador
0

Jag vet inte hur värmeutslag ser ut men jag ska googla!

Han kan ha fått i sig något eftersom han äter allt äckligt han ser… 

Nej jag har ingen gel men jag har en aloeveraplanta som jag kan bryta ett blad av och smörja på!! Tack för tipset!

/Bondmoran

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

[[Boris Sager]]
0

Ser ut som bett av orm eller möjligen insekt. Hur är din hund f.ö.?

Torreador
0

Som jag skrev så äter och skiter han som han ska. Men han "strövar" liksom runt benen på mig och han brukar antingen ligga under en filt i soffan eller i mitt knä… Men inte ströva runt. Så det är det enda "ovanliga" just nu.

/Bondmoran

russin
0

Är det torra eller kladdiga sår ? är det kladdigt, så är det fukteksem och det behöver i så fall behandlas omedelbart - gärna med väteperoxid, som är bakteriedödande då det annars riskerar att sprida sig snabbt.

[[Boris Sager]]
0

Ser inte ut som fukteksem av fotot att döma, tycker jag.

russin
0

Det är därför jag frågar om det är torra eller blöta sår 🙂

[[Boris Sager]]
0

Att han vandrar runt dina fötter är troligen att han vill ha din uppmärksamhet. Något hände igår.

Torreador
0

I morse var det lite fuktigt, men nu är det torrare och lite skorvigt.

Köpte alsolsprit tidigare idag så jag ska testa att badda med det och se om det blir bättre. Han är fortfarande "underlig" och vandrar omkring runt benen på mig, men inte lika mycket som i går. Men han gnäller inte som han brukar göra när han vill upp i famnen eller vill gå ut eller något. Bara vandrar runt.

Ska badda nu och smörjer med ett aloeverablad också för säkerhets skull. 

Han hade två fästingar på örat i går men det kan väl för tusan inte ge reaktion på halsen?  Jag minns knappt när han hade fästing sist men jag hade med honom vid sjön i förrgår eftermiddag och då var han inne och rände i skogen rätt länge så han fick dem väl då antar jag. Eller om han råkade ut för något annat.

/Bondmoran

www.bondmoran.nu

[[Boris Sager]]
0

Han kan ju fått fästingar också på halsen, fast att de ramlat av.

Torreador
0

Jo men de brukar väl inte släppa så fort? Han har så tunn päls så jag känner direkt om han har fått en. Ser nu att han visst kliar sig men han gör det mot saker. Det är nog därför han går runt runt tror jag. /

[[Boris Sager]]
0

Ibland gjorde de det. Bodde I Stockholms skärgård med hundar och de hade många varje dag. Man fann fästingar på golvet, som tankar av dem.

[Annamaja27]
0

Jag tycker att det ser ut som det skulle kunna vara fukteksem eller hotspot som det också brukar kallas. Googla på det och följ instruktioner. Som skrivet ovan så är det viktigt att det behandlas snabbt.

Här tex kan du läsa mer.

Torreador
0

Jag tror inte att det är det. Vår Golden hade det förr och jag känner inte igen detta. Det var fuktigt första dagen men sedan har det varit torrt och skrovligt. Ska läsa på om det dock, kanske det kan visa sig på olika vis. Tack för länken!

/Bondmoran