Blöt kattmat som belöning
Det verkar som att blöt kattmat är den enda godisbelöningen som min kräsna, lättdistraherade unghund faktiskt är intresserad av när vi är utomhus. Korv/kyckling/lunga/köttbullar/ost/tonfisk/blodpudding/lever/etc är tydligen HELT värdelöst när det finns en massa spännande saker att titta och lukta på… Men kattmat verkar av någon anledning gå hem \^o^/
Jag har köpt portionspåsar på 85g som innehåller ca 60 kcal och består av 80% vatten. Kan han få ett par stycken i veckan som belöning under utomhusträning, eller finns det en massa olämpligheter i just kattmat som han inte bör äta för mycket av? Han är en finsk lapphund.
Fugnerar det inte med leksaker eller rösten?
Blötmat består itne så mycket mer av vatten än vad rent kött gör (vanlig missuppfattning att det består nästan bara av vatten).
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Leksaker fungerar bättre än godis men han blir ofta alldeles för uppjagad när vi busar. Lek är toppen när vi tränar inkallning men har fungerat sämre för att till exempel belöna fint, avslappnat koppelgående. Vi tränar förstås passivitet också så att han lär sig att koppla av efter att ha busat och inte blir tokig när leksaken försvinner… Men tills vi fått ordning på det så vill jag så hemskt gärna ha åtminstånde en endaste liten godisbelöning som fungerar, eftersom det dels är lättare att belöna kontinuerligt och dels inte jagar upp honom så mycket.
Belönar förstås med rösten också men det fungerar sådär, det kanske går in men för det mesta verkar han inte bry sig speciellt mycket om beröm. Utomhus är precis allt annat mer intressant än mina glada tillrop och det vore väääldigt bra att kunna komplettera med lite gottis. x_x
#2 Aa ok ja jag har en hund här hemma som lätt blir det också med leksaker överlag :/ samma som du där, inkallning perfekt men inte t.ex avslappnad promenad eller så. Så förstår precis.
Äter inte torkat kött heller? =)
Ja usch det är superklurigt, antingen tycker hunden att man är lika intressant som torkande målarfärg eller så är man FÖR rolig…?! Det är så sjukt svårt när belöningarna inte fungerar, hur katten tränar man liksom? En gång under valpkursen spenderade jag en hel jäkla eftermiddag med att koka och skära upp kycklinghjärtan (bläääää) inför kursen och han totalratade dem när vi väl kom dit. Vi fick köra med favoritleksaken istället och det slutade med att jag hade ett överexalterat, bitande, juckande, fluffigt litet monster klistrat på benet efter tio minuter…
Torkat/rått/kokat kött fungerar toppen inomhus men så fort vi kommer utanför dörren så ratar han det. Han äter inte ens råa, köttiga ben hemma i trädgården. Det blir för mycket som distraherar. Därför slog jag typ kullerbyttor av lycka när han slukade kattmaten och sen gjorde alla sina trick för att få lite till…
#4 Sjukt jobbigt :/
Hmm :/
Enligt kursen jag gick på så sa ledaren att vad som än funkar är liksom bra, sålänge det inte är farligt. Han hade själv haft en ficka full av harbajs som han belönat en hund med vid träning (alltså inte hela tiden), Det delade han med sig av :) Finns ju också såna här mjuka "hundkorvar" som är godis som luktar blä men verkar vara rätt inne bland hundar.. Man får testa allt helt enkelt, och sen behöver man ge en drös av det dom älskar kanske kan man blanda med annat så annat också blir intressant. Jag råkade ha korv och frolic i samma ficka på midjeväskan och den har ju varit in och ut ur kylen, men frolicen fick smak av korven på sig så då blev även frolicen en höjdare som den inte brukar vara (den brukar bara vara ok) :D
Hahaha! Underbart, det hade nog gått hem hos Kosmos också! Får samla ihop en näve fårlortar nästa gång vi går kurs :P
Jag tänker också att "allt är bra så länge det inte är dåligt", speciellt nu när vi verkar befinna oss i ludd-i-öronen-perioden. Så såvida kattmat inte är farligt i små mängder (och det verkar inte som det nu när jag googlat lite mer) så får det nog bli ett par träningspass med Whiskas :)
#7 nej det ska det inte vara :)