Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3832 ggr
ipopuma
1

Försvarsmaktshund

Vad gäller om man vill ta hand om en försvarsmaktshund? Vad betalar man? Har några här personliga erfarenheter om det? Kan ni berätta dem? Mvh Cornelia

Majken!
5

http://www.forsvarsmakten.se/sv/organisation/livgardet/hundtjanstenheten/vill-du-bli-fodervard/

Bra information finns i länken ovan. Det man ska ha med sig är att dessa hundar inte registreras i SKK, så de kommer inte gå att tävla i bruksklasser vid eventuellt övertagande av hunden.

Lexie82
5

Jag lämnade ifrån mig "min" FM hund för några veckor sen, skicka gärna ett PM om du har frågor.

Du betalar ingenting, FM betalar allt för hunden. MEn till skillnad från normala fodervärdsavtal så finns inga garantier för att hunden blir din. Du tar hand om den i ca 15 månader, sedan gör den ett test. Klarar den testet blir den tjänstehund, klarar den inte testet får du köpa hunden.

ipopuma
2

Tack så mycket. Tänkte det var en bra början när man skaffar den allra första hunden helt själv som test och få ha den erfarenheten. Plus att göra ngt bra till vårt försvar. Ska tack så mkt ska pma så fort jag sätter mig framför datorn. Blir jobbigt att skriva på mobil #2

Lon@
3

#3, Jag hade hellre satsat på att köpa valp från en bra, seriös uppfödare med erfarenhet som kan stödja dig hela vägen. Då har du också alla vägar öppna om du till exempel vill satsa på bruks.
FM har fått rätt mycket kritik för att de "överger" valpköparna och inte stöttar/hjälper dem att utveckla valparna och om det blir problem (något som borde ligga dem själva i fatet, men, men…)
Dessutom, även om du vet det från början, pallar du att lämna från dig hunden efter drygt ett år?

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Achatina
1

Om du vill ha en schäfer till låns från valp till vuxen så kolla om du har något ledarhund företag i närheten. De flesta av deras valpar är labradorer men de skriver i alla fall på sina hemsidor att de har ledarhundschäfrar också. De tycks ge större stöd till sina familjer och betalar försäkring och vet kostnader till hunden, förutsatt att man har en hemförsäkring redan. (Sen kan det variera mellan företagen). Det enda 'problemet' är att när hunden väl är redo att tränas så försvinner den, för passar de inte som ledarhundar så finns det flertalet andra karriärer som går före innan de går tillbaka till fodervärden.

Lexie82
3

#4 Jag tycker tvärtom, att FM verkar ge bra hjälp även till de som köpt loss sin hund. Dessutom finns en facebook grupp för folk med FM hund där man kan be om råd.

#5 FM betalar också alla kostnader för hunden, som veterinär, mat och sånt.

Majken!
2

#6 Det är min uppfattning också. Jag är generellt inte positiv till den här verksamheten, men att de inte skulle få stöd upplever jag inte stämmer.

Lexie82
0

#7 FM får mycket kritik för sin hundverksamhet, men mycket tycker jag är obefogat. Till exempel att de inte bryr sig om hälsa när de föder upp, vilket inte stämmer. Men angående vad du skrev i #1 så har ett gäng fodervärdar gått ihop och startat en egen hundorganisation där tänken är att anordna egna kurser och tävlingar eftersom SKK portat FM hundarna.

Majken!
1

#8 Det är väl en fin tanke, men det blir helt tandlöst i det stora hela. Inga hundar får meriteras, avlas på eller tävlas officiellt. Mycket synd på arbetande hundar från en arbetande ras där det finns riktigt bra individer.

Lexie82
0

#9 Jag tycker också att det är synd. Men även om dessa tävlingar och utställningar inte blir officiella så får man i alla fall nöjet med att tävla. =)

ipopuma
1

En av anledningarna till att jag är sugen på detta.är också att få erfarenhet tills min nästa tävlingshund. Och vill gärna få fram en bra hund och hjälpa försvaret. Sen har jag svårt att tänka mig att försvarsmakten gör ngt dåligt så hundarna mår dåligt. Men man ska aldrig säga aldrig. Är medveten om.att lämna bort hunden och är medveten att det kommer bli tufft men är också medveten att hunden kommer få det bra hos en annan familj och till jobbet . Så tänkte detta kunde vara en bra erfarenhet innan din egna valp kommer. Men vad krävs det av mig som fodervärd för att ta hand om en FM valp?

Majken!
0

#11 Rent krasst, typ ingenting. De skriker efter fodervärdar, och jag har sett både mer och lämpliga personer som haft dessa hundar.

Majken!
0

#11 Varför vill du inte lägga grunden för en egen hund direkt från start?

Lexie82
1

#11 Det krävs att du går på valpträffarna, att du tar hunden till veterinär för röntgen, vaccination osv (FM betalar), och att du miljötränar hunden.

ipopuma
1

#13 en bra fråga. Handlar väl om att jag pröva på att ha en en förarvek hund och ha en schäfer är en av mina personliga anledningar och lite mer egoistisktiska anledningar. Också för att pröva på träning och få hjälp. Har redan hjälp men kanske känns tryggare när FM är bakom. Och kanske också en hjälp för att inse vad vill jag ha för tävlingshund. De är väl mina personliga anledningar. Är.dock inte säkert att det inte blir detta då jag skjuter upp min hund ett år och hört en massa nu hur hundarna är. Sen så är det inte alls säkert att jag gör detta, funderat på det i ett år och vart tvungen att släppa frågan nu. Oj vart ju inte så mycket #14 relativt låga krav enligt mig. Om det är hundar med mkt motor liksom .

Lexie82
1

#15 Ja, men det är ju skillnad på FMs krav och hundarnas krav.  Hundarna kräver så klart en hel del, men jag menade att FM har inga specifika krav på att du ska gå kurser eller så.

-Aida-
0

Jag har då inge bra erfarenheter av FM, dom brydde sig inte om sin valp som hade fodervärd, den valpen hamnade tyvärr i dåliga händer från början och nu åker den bara runt till folk som inte klarar av en sådan unghund som hon.. det gör mig förkrossad att FM inte tar detta på allvar, personen som va fodervärd va med i FM och jobbade med hundar.. men personen brydde sig ingenting om dom, att dom anställer en sådan hjärtlös person att jobba med hundar har jag svårt att förstå.

ipopuma
0

#16 #17 det är ju sjukt .Kan tänka mig att det är svårt att hitta 200-250 fodervärdar per år ,men man mst alltid se till hundens bästa. Men om man ställer om frågan. Vad krävs det av mig för att kunna ta hand om.en FM valp i ett år enligt hundens perspektiv

Lexie82
2

#18 Det krävs att du aktiverar hunden, både fysiskt och mentalt. Men det är precis lika viktigt att passivitetsträna. För hundens skull så krävs det samma sak som med en vanlig bruks schäfer, plus lite till.

#17 FM föder upp ett par hundra valpar om året. De allra flesta går vidare till att bli tjänstehundar. Resten omplaceras hos olika familjer. När hunden är omplacerad så kan man fortfarande be om råd, men FM kan inte kräva det. De äger inte hunden längre. Alla som jag har träffat som arbetat med hundarna är väldigt hundkära och de gör sitt bästa för de här hundarna. Har du träffat på ETT rötägg så är det olyckligt, men svårt att undvika i en så stor organisation.
 Var det en hund du var fodervärd åt, eller känner du hunden?

ipopuma
0

Tycker själv när man läser fb sidan osv att de är noga att följa upp valparna

Achatina
0

Tycker det är bra sätt att skaffa hund på, vill själv gärna ha hund utan att äga den. Har funderat på en FM hund själv, men Schäfer är inte riktigt min grej. Och har inte hört mycket gott om deras hundar varken temperament eller hälsomässigt. Och så det att SKK inte vill reggad dem gör det ju lite mer suspiscious. Även om de reggas i en FCI godkänd klubb och således i alla fall borde få tävlas (eller i alla fall ställas ut?).

Lexie82
0

#21 Att SKK inte vill regga dem har ingenting med hundarna i sig att göra, det har att göra med att FM tycker att det blir för dyrt när de inte får använda sitt lämplighetstest som mentalbeskrivning. SKK försöker då tvinga FM att böja sig genom att vägra låta dem delta i SKKs tävlingar och utställningar, men inte heller det har något att göra med att det skulle vara något fel på hundarna.
Hundarna är inte mindre hälsosamma än andra schäfrar. Däremot är det ju väldigt många som föds upp, och som alltid i stora grupper så blir det naturligt även många som har olika allergier, hudproblem osv, även om det procentuellt sett inte är fler än privatuppfödda.
Temperamentsmässigt är de däremot underbara hundar, men de är krävande. De behöver mycket stimulans, eftersom de är avlade för att kräva mycket, annars skulle de aldrig klara jobbet som tjänstehund. Men det finns inte mer kärvänliga och gosiga hundar än FMs schäfrar. Lika villiga att jobba som att ligga i sängen och mysa. =)
Men, som du säger, är schäfer inte din grej ska du ju så klart inte ha någon. De kräver sin förare, absolut, och vill man inte arbeta med dem så ska man skaffa sig en enklare ras. =)

Sugar Mist
2

#22 Min egna erfarenhet av FM-Schäfrar och under tiden jag var intresserad av att skaffa fäfer så såg jag en hel del C och D och neråt i höftstatus, och C-höfter avlades till och med på vid vissa tillfällen, ofullständiga MH osv. och eftersom Schäfern är en Brukshund och SKK inte bör se mellan fingrarna för någon, så tycker jag det inte är mer än rätt att neka registration av valpar efter föräldrar med ofullständiga MH'n.
Sedan förstår jag inte riktigt hur du menar när du skriver att de är avlade för att kräva mycket, för det är första gången jag ser den benämningen, på någon ras öht. Jag tror inte det är någon ras eller uppfödare som avlar specifikt för att få fram krävande hundar, då tror jag man får en hund som går ur handen på en väldigt lätt och som ligger högt i stress och reaktivitet.
Att de däremot är avlade för att arbeta under krävande arbetsförhållande och ska orka med det bestrider jag inte, men det är helt annorlunda än att de är avlade för att vara krävande, där tror jag du använde fel benämning för det hela.
Samtidigt som de är avlade för att arbeta mycket och länge, så måste de också ha en balans mellan aktivitet och passivitet för att kunna gå in i viloläge och ladda krafterna, och det kan nog vara rätt krävande att hitta just den balansen med en hormonstinn unghund.

-

Lexie82
0

#23 Du har alldeles rätt, jag skyller på den sena tidpunkten. De är inte avlade för att kräva, de är avlade för att orka. Och naturligtvis måste de ha en balans, det är jätteviktigt att passivitetsträna dem.
 Vad gäller höftstatus så vidhåller jag vad jag förut sa. I en stor grupp så syns fler fel, även om det procentuellt inte är fler. Men att de skulle avla på hundar som inte har bra höfter känner jag mig ganska säker på att du har fel i. Av två skäl, hundar som inte har tillräckligt bra röntgenresultat får inte bli tjänstehundar, så de går oftast över i fodervärdens ägo. FM vill ju att så många av hundarna som möjligt blir tjänstehundar, eftersom de hundar som INTE blir det bara har kostat dem en massa onödiga pengar. Då är det inte logiskt att avla på såna hundar.

Vad gäller SKK så klagar jag inte över att de inte vill registrera hundar med ofullständigt MH, jag klagar över att de utesluter FM hundarna från sådant som hundar utan MH normalt får vara med på.

Sugar Mist
0

#24 Vad är det SKK utesluter FM's schäfrar ifrån? De får köra på som vanligt om de har Tävlingslicens, men de får inte köra bruksgrenarna, och det tror jag det är det enda de inte får göra då det krävs att hundarna är brukshundar/reggade.

-

Blabarspaj
0

#25 Fm's schäfrar får inte ansöka om tävlingslicens.

http://www.skk.se/sv/prov-tavling/tips-rad/tavlingslicens/vanliga-fragor/

Sugar Mist
0

#26 Ah, se där, man lär sig något nytt varje dag

-

Lexie82
0

Och om jag har förstått det rätt så är det ENBART de hundarna som inte har den rätten, trots att oregistrerade hundar utan MH normalt får det. Och detta gäller oavsett om det är hundar som ägs av FM men bor hos fodervärd eller om det är hundar som fodervärden köpt loss.

Lon@
0

FMs hundar HAR sämre HD/ED-status, bara att kolla statistiken - det har debatterats rätt mycket i schäferkretsar. Det är väl gott och väl att de med FM-hundar vill ordna egna tävlingar och visserligen är det säkerligen inte lika "tungrott" som inom en så stor organisation som SBK - men jag förstår faktiskt inte riktigt hur de ska få det att funka i praktiken, i synnerhet som de lär vara spridda över hela landet? Vet hur mycket meck det är att dra iland en tävling men det är klart att det är ett alternativ.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Lexie82
0

#29 Jag har inte sett någon sådan statistik, så jag kan inte kommentera det.

Vad gäller hur de ska få det att funka.. SKK var väl inte alltid så stora som de är nu? De måste ju också ha börjat någonstans.

dundeer
0

Jag har haft 3 st, 2 var tvungen att avlivas vid 1 års ålder, en pga EXTREMT dåliga höfter (hon tog sig inte upp själv från liggandes i slutet) och den andra pga en kombination av väldigt dåliga höfter och en allergi som vi inte fick bukt på och hon led av..
den tredje har C-höfter, och är privatägd av min far just nu.

Nu har inte jag läst alla kommentarer så jag vet inte om de är nämnt. Men idag så är inte FMs hundar registrerade, och pga bråket mellan SKK och FM så får inte FMs hundar ens ta en tävlingslicens för blandrashundar. Så dessa hundar kommer man inte kunna tävla med tyvärr… :/

Men har du några frågor så får du jätte gärna pma mig så svarar jag på allt jag kan :)

ipopuma
0

En fråga till. Vart hittar man statistiken eller "inside info" för dessa hundar?

ipopuma
0

Och kan man få statistik på önskad kull eller på kullarna då?

dundeer
0

du får inte veta så mycket om vilken valp du kommer få, i vissa fall så kan man få veta föräldra djuren men inte alltid. och eftersom dom inte är registrerade nå mer så är de bara FM som sitter på informationen, så då måste du gå via dom.

ipopuma
0

Men det går? #34 fast det inte är min hund vill man ändå ha en frisk (ha en stor chans att den är det) så den kan hänga med på allt

ipopuma
0

Men det går? #34 fast det inte är min hund vill man ändå ha en frisk (ha en stor chans att den är det) så den kan hänga med på allt

Lexie82
0

#36 Beroende på när föräldrarna är födda så kan de finnas med i SKKs register. Men du får inte välja valp. Du blir tilldelad en valp från en kull som placeras ut i ditt län. Det enda du kan ha önskemål om är könet på valpen. Och de allra flesta hundarna är ju friska.

ipopuma
0

#37 men det är ju bra. Menar bara om man kan tacka nej. Om föräldrarna är dåliga och du får en sådan valp som gör stor chans med dåliga höfter. Vill inte förstora en chans fast en hund bara sk avvara hos mig i ett år :) Mrn det är ju bra :) låter intressant detta faktiskt :) ska bara fråga om hälsan direkt på fb sidan

Lexie82
0

#38 Grejen är att röntgen görs när hunden är runt året, alltså när du redan haft hunden 2 tredjedelar av tiden. Innan dess är det omöjligt att det om hunden kommer ha bra eller dåliga höfter, men som sagt, de väljer inte avelsdjur med dåliga höfter. Det vore ju en ren förlustaffär för dem att göra så.

dundeer
0

#39 fast där vet jag inte riktigt om de stämmer… jag har med lite "insider information" hört att dom avlar på hundar med C-höfter, om den gått bra i jobb, vilket inte jag tycker är bra höfter.

Ambrose
1

#39 Nu är jag ingen expert på FM aveln, men det skulle verkligen inte förvåna mig om de väljer att avla på hundens karaktär, arbetsvilja etc. utöver hälsan. Det är ju en förhållandevis liten procent av alla FM hundar som faktiskt går vidare ut i arbete och då kanske de anser att det är bättre att en hund i alla fall kommer ut några år (kort tid p.ga. dåliga höfter) än att den inte kommer ut alls p.ga. dålig mentalitet.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

dundeer
0

#41 fast, samtidigt är de väldigt sällan dom tar in en hund för fortsatt utbildning om hunden har c höfter eller sämre! 

Dock så lånar dom ju in hundar från polisen, och där vet man ju inte hur de ser ut (eller ja, jag har ingen kolla).

Achatina
0

Man kan ju hjälpa till att skjälpa en hund höfter också om man typ hårdmotionerar de som valpar, låter de hoppa eller gå i trappor, övergöder osv. Är skadan redan skedd (genetiskt eller ej) så kan ju bra muskulatur hålla höftlederna på plats. Men frågan är om de som släppts igenom med c höfter är sådana eller om det är b/c höftade som släpps igenom då.

Lexie82
0

#40 Och vad är det för Insider källa?

De lånar, vad jag vet, inte hundar från polisen, polisen köper däremot hundar från försvarsmakten. Sen kan det ju så klart hända att FM lånar tillbaks de hundarna för att avla på, det har jag ingen koll på.

#41 Det är klart att mentaliteten ligger i fokus, men de tar inte ut en hund i arbete som har dåliga höfter. De tar inte ut en hund och använder den tills lederna är utslitna. Det tar väldigt lång tid att utbilda hundarna, och den tiden lägger det inte på en hund som de inte tror kommer kunna vara i tjänst länge. Det blir för dyrt.

ipopuma
0

Känns också konstigt om de avlar på dåliga höfter med tanke på arbete. Är dock bara en känsla kan ju vara så .Har ju ingen inside information :P

Vildarnas_Värld
0

Skulle också vilja ha en bättre källa på vart den här informationen om hundarna kommer ifrån. Att man har en "insider" källa eller att man känner någon duger inte. Kom med fakta istället. (Förstår att det är svårt med tanke på att aveln är "sluten" för allmänheten).

Kan inte heller tänka mig att de skulle ta in någon med c-höfter i avel om den inte verkligen kom med något riktigt bra mentalt och kom från "fria" linjer.  Tror egentligen inte på det heller. 

Tror inte nån av försvarsmaktens avelshundar skulle ha c-höfter med tanke på att de blir "kasserade" om man får reda på det vid röntgen. Och om de kan ta in avelshanar från hela världen, varför skulle de välja de med höftfel? De har ju inte precis dåligt med pengar men de skulle nog inte slösa bort dem heller på dåligt avelsmaterial. 

Edit: Läst att de kan använda hundar med c-höfter som tjänstehund men kan fortfarande inte tänka mig det som avelshund.

Sugar Mist
3

Gjorde lite research för de som är intresserade och är för lata för att kolla upp själva via avelsdata.

Sökte upp FM-hundar födda 2005 tills FM's hundar slutade reggas i SKK(2014), sammanlagt 801 tikar och 767 hanar, och jösses vad mycket avelspärrar säger jag bara.
Av dessa var det 525 tikar och 498 hanar som var HD(A eller B) och 447 tikar och 409 hanar som var både HD och ED fria..
Med enkel matte kan jag säga att av 1568 hundar så har 712 stycken något hälsoproblem. Är det bra hälsa?!

Det tog mig inte mer än 10 minuter att kolla upp det på Avelsdata och det är skrämmande att nästan hälften av alla hundar som fötts upp på loppet av nästan 10 år har hälsoproblem, och då har jag bara kollat HD och ED, allergier och sådant tillkommer också som jag inte kunde söka efter.

Någon som vill säga emot nu att FM har hundar med bra hälsa?

-

Lexie82
0

#47 Fast avelsspärrarna gäller ju inte bara höftfel. Att det finns många spärrar kan ju även betyda att de tagit max antal kullar på en tik. Och det säger heller ingenting om vad FM avlar på.

Däremot skulle jag vilja se statistik som jämför FMs hundar med privatuppfödda schäfrar.

dundeer
1

Jag kan tyvärr inte säga vem min källa är, men de är någon jag verkligen tror på om man säger så. Men jag vet att de händer, och vem vet va som händer nu när de inte går att kolla upp hundarna? 

Jag är inte alls emot dessa hundar, eller försvarsmakten. Tvärt om, jag älskar dessa hundar högt, de är dom mest underbara hundarna jag har haft, så jag försöker absolut inte svärta ner dom. Jag bara uttrycker min åsikt och de jag fått veta. 

#47 oj… jag visste att de va illa, men inte så illa! Aldrig tänkt på att man faktiskt kan kolla upp de på avelsdata, tack för info!

dundeer
0

#47 är alla avlidna hundar oxå ed i denna räkning måntro…?

Sugar Mist
0

#50 Avlidna hundar är också medräknade, och det var MÅNGA avlidna, oavsett om de var födda de närmsta åren eller äldre.

#48 Vill du se statistik så kolla upp det, det är inte så svårt? Avelsdata är superlätt att använda. Hur många kullar för en tik ta? Aldrig hört någon spärr för det men jag kan ju ha fel också, dock att så många(Säkert över hälften skulle jag tro) är avelspärrade, både på hanar och tikar, är en rätt dålig bortförklarning till ohållbar avel.

-

dundeer
0

#51 och då finns det även dom inte inte är "registrerade avlidna". Min ena, Försvarsmaktens Godzilla, står inte som avliden på Hunddata…

Cahira
0

Undrar hur stort mörkertalet är i så fall. :S

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

dundeer
0

#53 eller hur…  har även en kompis FM hund som ej står som avliden.

dundeer
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hittade denna på en FM hunds sidan :)

Lexie82
0

Det verkar ju inte vara så himla stor skillnad mellan deras hundar och privatuppfödda.

Sugar Mist
1

#56 Kollade faktiskt upp statistiken över alla sveriges schäfrar födda 2012 vs FM's födda 2012. Skrämmande nog var det lite drygt 2/3 av schäfrarna som hade HD/ED, men då är det också exteriörare som är inräknade, men skulle man kolla statistiken för kennlar som föder upp schäfrar för tjänst och tävling tror jag statistiken blir betydligt mycket bättre, tyvärr är jag inte speciellt insatt i schäfern då det inte är en ras jag är intresserad av att äga på många år.

-

ipopuma
0

Läste igenom deras avelpolicy och tkt att det lät viktigt och viktigaste av allt att det.håller på att bli bättre. Inte inom allt men ändå att det går åt rätt håll?