Vilket Allergifoder
Jag står i valet och kvalet mellan två allergifoder.
Vi har barfa samt gett han färskfoder sen valp men han har börjat fått mer och mer klåda och vi åkte till veterinären för utredning.
Vi har testat de mesta som går nu och är nu nere på utreda fodret som sista utväg. Så han ska käka torrfoder för allergier ett tag.
Jag har googlat runt och velar mellan
SPecific CDD-HY eller Royal Canin Hypyallergenic
Men kan inget om dem mer än vad recensionerna säger och de känns rätt matade.
Nåt ni kan rekommendera?
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
Jag har provat lite olika allergi foder, dem som funkade bäst för oss var:
Purina ProPlan HA (Hypo allergenic), det funkade bra men hunden åt för lite av det (fri tillgång) för att kunna hålla vikten och rasade i vikt = bra foder för hundar som lätt blir tjocka.
Så vi byta till:
Royal Canin Hypoallergenic, inga problem med allergi och lätt att hålla vikten. Dock funkar min hund bäst om man kombinerar RC Hypoallergenic + färskfoder.
Det man ska tänka på är att alla allergifoder har skit innehåll, men det viktigaste är hundens hälsa och att den mår bra av fodret!
De flesta hundar med allergi problem får problem pga för högt med protein i fodret, barf och färskfoder är alldeles för högt med protein för en proteinkänslig hund. Högt protein triggar klådan hos hunden även om det är en luftburen allergi hunden har. Det bästa tipset är att välja ett foder med låg proteinhalt istället för att köpa de här näringsfattiga allergi fodrena.
Royal Canins hypoallergenic är jättedåligt enligt min åsikt… innehåller massa skit och smakar tydligen inte gott heller. Det är vad vår hund fick innan vi började med barf. Han åt snabbt något då, gillade inte alls maten utan gick hellre hungrig. 😐 Så jag hade aldrig valt det fodret i alla fall.
#3 olika från hund till hund, alla mina 3 hundar älskar RC hypoallergenic och jag kan använda det som godis vid träning t.o.m.
Sen är sam sagt innehållet dåligt, men hundens välmående måste väl ändå gå förre vad som står på påsen?
#2 säger samma till dig
hundens välmående måste väl ändå gå förre vad som står på påsen?
#2 Det är ju knappast en sanning utan en åsikt om du inte har något att bygga upp det på? Vår veterinär rekommenderar gärna färskfoder till allergiska hundar och för egen del har det knappast ökat vår hunds allergi utan tvärtom om.
#4 Du missar poängen lite där! En allergi utvecklas pga fel kost eller en obalans i kosten. Hunden får tillexempel ett för näringsfattigt foder vilket leder till näringsbrister som i sin tur leder till ett sämre immunförsvar och helt plötsligt har hunden dragit på sig en allergi. En väl balanserad kost är AO för att hindra att sin hund utvecklar allergi.
#5 Det är ingen åsikt utan ren sanning! De flesta som sänker proteinhalten åt sina hundar blir det bättre för. Jo det är vanligare att en hund är överkänslig mot en för hög halt protein än mot spannmål. Men visst reagerar inte hunden mot protein så är det bra med färskfoder, jag vet att färskfoder rekomenderas till kvalster allergiska hundar just för att det inte finns något kvalster i fodret men då förutser jag att hunden inte är överkänslig mot animaliskt protein.
#6 Enligt vår veterinär beror de ökande allergierna hos vår husdjur på att det är samma del av immunsystemen som har hand om inälvsparasiter som ballar ur på allergener eftersom inälvsparasiter är sällsynta nuförtiden. De allra flesta hundar som är allergiska är kvalsterallergiker, inte foderallergiker. Så klart att ett bra foder gör det bästa för att få hunden i bra skick, men enbart foder förklarar inte allergier.
#6 åsikt utan fakta.
Tex raser som amstaff, kineser, schäfer och andra raser har en ökad risk för allergi problem, så hur förklarar du det om det beror på fel kost? fel kost KAN leda till allergiproblem, men det finns även andra saker som kan utlösa allergi problem…
Tack för alla råd och tankar. Det är en amstaffmix jag har och det finns bakåt i släkten allergier mot spannmål men då jag uteslutit det så mycket jag kan så känns det inte som det. Det är absolut inte pga dålig kost eller underskott av något i fodret han fått detta. Jag beställde nyss Specific för att ha detta 6-8 veckor nu, sen börja sakta introducera en sak i taget och se vad det kan vara är tanken. Velade mycket men funderat efter jag läst era inlägg och läst på om alla allergifoder kom fram till att detta kändes bäst. Jag vill bara ha en frisk, glad och lycklig hund Och gör allt för honom men sånt här blir man rätt villrådig i då jag aldrig råkat ut för det innan. Tack igen för alla era råd och tankar, det är guld värd
Med hjälp av rätt kost kan man hålla en allergi i chack! Fortsätter man på samma vis som man gjort sedan innan så resulterar det i att problemen ökar! Anledningen till att allergier ökar är att man fortsätter avla på de individer som har problem. Vissa individer tenderar att utveckla allergi lättare än andra. Det är därför viktigt att redan från första början när tiken är dräktig och tiden efteråt att både tiken och valparna får bra näringsrik mat då det minskar att valparna senare utvecklar allergier med 50%. Så JO kosten är AO för en frisk välmående hund. Svårare än så är det inte. Varför är det så svårt för folk att ta in lite riktig fakta ist för att lita blint på veterinärer? Ett tips är att gå med i gruppen allergiska hundar på Fb så får ni lite mer riktig fakta och erfarenheter gällande allergi av kostrådgivare och experter. I gruppen finns även olika solskens historier på svårt sjuka allergiska hundar som varit så allergiska att de nära på ha blivit avlivade men med hjälp av kosten så har de blivit helt friska. Och ja många av de hundarna har gjort allergi tester där det framkommit att de haft kvalsterallergi. Ja mkt märkligt att en luftburen allergi kan försvinna va? Och det hela berodde på kosten. Så kom inte och säg att jag inte besitter fakta! #9 att det inte beror på att kosten kan du inte säga. Alla hundar är individer och behöver olika mycket av fett, proteiner och vitaminer. Jag gav min hund barf och färskfoder men ändå fick han problem pga att kosten var obalanserad det vill säga för mkt protein och för lite kalk och fett, även om det står på fodret att det är ett helfoder så räcker inte det för alla hundar, en del behöver kosttilkott utöver det. Kan även flika in med att min hund vart 10 gånger värre med ett allergifoder dvs ännu sämre immunförsvar än innan, det är därför jag försöker att få andra människor att förstå att det finns andra bättre alternativ än just dess skit foder som gör hunden sjukare.
#10 jo men det är klart att visar en hund allergi måste man ändra på nåt beroende på vad hunden är allergisk emot, i denna tråd pratar vi foder allergi, och då är det ju självklart man måste byta foder. Ingen har sagt något annat?
Och ang fakta, att du har hört något, att någon har sagt något eller att "någon gjorde si och det funkade för deras hund" är inte fakta, det är inget bevis, det är enskilda fall, personliga erfarenheter och åsikter.
Vad har dessa "kostrådgivare" och "experter" för utbildning? är det medveten om följderna om du ger en hund ett allergi foder och den börjar klia sig så den får sår, hur svårt det kan vara att lindra den allergin när den väl blossat upp? eller om det är en mag/tarm allergi och man provar ge nåt och hunden får blodig diarre, hur allvarliga problem dem kan få i tarmen pga det och hur svårt det är att lugna en orolig/irriterad tarm?
Veterinären sa "ge enbart allergi foder" jag har provat mig fram och insett att färskfoder är det som funkar bäst på min hund, men pga att han blir hård i magen av det får han torrfoder 2 dagar/vecka, och genom detta funkar hans mage perfekt och inge allergi. Har även testat mig fram vilka typer av godis, ben, märgben och annat han tål så han får sånt också. Så jag lyssnar inte blint på veterinären, men jag vill att mina hund ska må bra!
Att det gick fel när du barf:ade din hund kan ju innebära att du gjorde fel helt enkelt? och alla allergifoder funkar inte till alla djur….
#11 Dessa experter har hållit på med klåd och maghundar över trettio år så visst har de egen erfarenhet att gå efter med flera tusen fall per år. Så absolut har de erfarenheter av följderna av problemen, det är ju det de rättar till efter alla olika felbehandlingar hos veterinären. På dina frågor svarar jag ja ja ja på de vet ALLT. Nej problemen med min hund berodde inte på att jag gav fel gällande näringen i barf/färskfoder då problemen redan var innan jag började med detta men det blev värre pga den höga proteinhalten. Gå med i gruppen i stället för att tjafsa och i frågasätta varenda liten sak jag skriver! Det finns SÅ mkt att lära av duktiga erfarna människor som är eller har varit i samma situation. Ps det stod inget i trådstartaren om att hunden hade foderallergi utan att den hade klåda.
TS du vet inte alls vad hunden reagerar på? Vilka utredningar har gjorts? Jag tycker gott man kan läsa vad som står på påsen då det är innehållet i fodret. Är det mycket skräp så tror jag säkert man kan hitta ett foder med mindre skräp.
Hur funkade hunden på barf och på färkfoder bättre/sämre/likvärdigt?
Har själv haft hund med spannmålsallergi vi köpte orijen red och sen gick över till färskfoder kli och prickfri hund
Allergifodret har ej hjälpt tyvärr. Han har blivit lite bättre men inte helt. Märkt att han däremot reagerar mycket på sånna tuggben av hud. Men det finns nåt mer då han fortfarande inte är helt bra. Kanin och hjort verkar han tåla utan problem däremot. Veterinären föreslog att testa ett annat foder ytterligare 8 veckor och sen förbjuda han att vara nära tygsaker (säng, soffa, mattor etc) men det är nästintill omöjligt känner jag. På färskfoder fick han som sagt sen han varit valp. Och ibörjan funkade det men sen innan vi började utredningen var han som en tomat i huden, väldigt irriterad och klåda. Han hade inget på vintern så funderar om det kan vara pollen Men vetten vill vänta 2 månader innan de tar blod-/skrap prover så jag känner sig så ofantligt less
#14 och veterinären vill testa ett nytt allergifoder? herrejösses vad less jag blir på all okunskap från deras sida. Lägg om kosten istället på rätt sätt ist, lägg till extra vitaminer och näring ist för att ta bort dem.
#14 Ja, du kan ha rätt där. Mycket troligt att det är pollen eftersom hunden inte reagerar vintertid. Det kan förstås också vara en kombination av foderallergi och pollenallergi. En bov är mjölkproteiner som vi inte tänker på. Det kan heta vassle, vassla eller kasein och finns ofta i leverpastej, korv och blodpudding. Förmodligen ger du inget av detta eftersom du utreder allergi hos din hund. För att lindra pollenbesvär kan du undvika att gå på gräs med hunden (gräspollen just nu). Duscha hunden kan hjälpa. En bra luftrenare inomhus är också bra.
#2 Det finns ingen forskning som stödjer din teori om hög proteinhalt som orsak till allergi. Om du hittat någon ny forskning som visar på detta kan du väl länka den.
#16 forskning? Det finns folk som har jobbat med kost i åratal och på så vis själva kommit fram till vilka olika saker som påverkar negativt och positivt. Att så enkelt som att bara sänka proteinhalten har hjälp många hundar. Vill poängtera att hög proteinhalt inte är orsak till allergi utan en för hög proteinhalt gör att kroppen kommer i obalans som orsakar allergi symtom som klåda och utslag. Proteinhalten blir för jobbig och påfrestande för kroppen att ta upp och göra av med vilket leder till ett surt pH och de drabbar huden.
ska damma av luftrenaren och köra den lite mer regelbundet.
Vi har ignorerat vetten nu om att köra igen på annat så ska testa bättre mat med mer vitaminer.
Sätta mig och läsa på om hur mycket protein vissa saker innehåller och försöka hålla en låg halt för att se om de hjälper med god färsk kost. kommer han öka i vikt också hoppas jag.