Hjälp!
Min amris tik är en omplacering, haft henne i 1,5år och hon blir 10 år iår. Vi klicka från första sekund och många har beundrat vårat band till varandra. Hon har några problem men något jag inte förstår är ibland (väldigt sällan) när vi ska ut på promenad så är det som nått blockerar henne. Hon går lugnt bredvid mig (koppel eller lös) och göra inte sina behov eller ens luktar på nått. Hon går alltså bara. Tog en promenad på 2h vid ett tillfälle och hon gjorde ingenting. Har pratat med min veterinär om detta som tagit tester men hitta inget fel, har pratat med vår tränare som gett tips men hittills har inget funkat. Kan va vilken tidpunkt som helst och börjar hon redan på morgonpromenaden är hon likadan hela dagen. Väldigt svårt och förklara men hoppas någon förstår och kan ge oss nå tips och idéer. Händer väldigt sällan men har ändå hänt några gånger :/
Vad kul att ni har funnit varandra trots att hon har en lite högre ålder 🙂
Ett tips kan vara att efter en stunds promenerande bara ställa sig på ett ställe och låta henne bli lite uttråkad, då brukar dom börja lukta efter dofter i marken efter en stund och detta kan trigga igång behoven. Kanske blir hon distraherad av att gå framåt hela tiden och uppmärksammar omgivningen mer. Nu vet jag inte om du testat detta, men det är ett förslag iallafall.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Det har jag testat, vid ett tillfälle hade jag med hennes favoritgodis och kasta ut i gräset - hon rörde sig inte ur fläcken. Jag pratar lugnt med henne hela tiden, ingen ide och prata bestämt med henne då blir hon bara rädd vilket gör de värre. Har funderat med vet och tränare om hon kan va deppig den dagen, men har såna rutiner så då borde hon va såhär ofta vilket hon inte är. Och ibland kan hon va normal hela dagen och blir såhär på kvällspromenaden.
Är det "dåligt" väder (enligt henne)? Min Pipen kissar och bajsar inte frivilligt om den inte är +25 grader och strålande solsken, sedan får inte gräset vara blött heller. Jag har tränat in kommandot kissa samt bajsa att använda 99% av året.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Hon hatar regn och blir väldigt stönig då men har har tränat så att vi går hem när hon gjort sina behov och hon är därför extra snabb då. Hon blev såhär i förrgår kväll och då va de bra temperatur ute. Så väder brukar inte spela nån roll.
Blir hon bara så på kvällarna menar du?
#5 Står i första inlägget att det kan vara vilken tidpunkt som helst.
#6 Jisses vad illa jag läser idag 😂 Får skylla på att jag bara sovit 4 timmar efter nattjobb. Aja tack för att du uppmärksammade mig.
Till trådskaparen: Du kan ignorera #5, tänkte om hon var kvällstrött.
Vi va inne lite på de ett tag att hon va trött, för hon är väldigt trött 24/7. Så jag brukar se till att väcka henne i lugn och ro ca 20min innan vi går ut. Så hon brukar normalt va pigg när vi går ut