Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 761 ggr
JoannaLi
0

Byta foder, akut?

Naturligtvis hade jag helst bytt foder successivt, men med postens långa leveranstid på det nya fodret, och förra mattes försäkran om att "det finns flera veckors mat i påsen!" så sitter jag lite grann i båten. 

Fodret ska enligt postens beräkning komma i morgon (och i eftermiddag landade det i närmsta stad, så det låter hyfsat troligt), och jag har bara i morgons frukost kvar av nuvarande foder. (Vi har back-up planer om fodret inte kommer i morgon, men det är inte poängen.)

Fodret han äter nu säljs inte någonstans inom rimligt avstånd (inte inom typ tio timmars körtid). 

Vad gör jag? Vi har alltså ingen möjlighet till att vänja in långsamt mellan fodrena. 

Kan jag byta bara rakt av? Det är en hyfsat stålmagad labb, men jag vet inte säkert. 

Andra spontana tanken jag har är att ge skonkost och sedan introducera fodret i det? 

Några andra tips?

VildaVittra
2

Brukar han få äta/smaka ben/kött eller männsikomat så kan han ju äta det i några dagar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

JoannaLi
0

#1 Han är hyfsat van, han har fått smaka lite människomat, och en del rått kött under veckan som han har varit här, men han har aldrig ätit det som hel måltid. Skulle det ändå funka? Det blir väl lite grann som en ytterligare foderinvänjning?

VildaVittra
0

#2 Fast då är han ju redan van vid det, så det blir ju inte en invänjning till. Labbar brukar ju äta allt, så jag skulle inte oroa mig nämnvärt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

dundeer
0

De brukar inte vara nån fara att byta rakt av om inte hunden är jätte känslig, du kan möjligtvis få leva med en hund som är lite dålig i magen några dagar men värre än så brukar de inte vara! :)

JoannaLi
1

Tack så mycket, båda två! Jag tror att det blir lite en blandning, använder mig nog av lite rått kött som hjälp i invänjningen, men låter det nog gå ganska fort. Vi har ju helledigt, så behöver vi springa ut stup i kvarten så har vi ju god möjlighet till det ^^

dundeer
0

en av mina hundar var JÄTTE kräsen när hon åt torrfoder… hon åt inte samma sort i mer än 2 dagar… (vi försökte svälta henne men hon vägra…) Så hon åt typ 3-4 olika torrfoder per vecka ;)

Paxxa
1

Jag byter alltid rakt av utan några som helst problem :D Men så är ju mina stålmagade och vana vid att äta allt också.. Men byt rakt av du, kommer förmodligen inte bli någon katastrof ;)

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com