Mental aktivering
Min valp var väldigt gnällig nu på morgonen, främst för att husse och "morfar" gör så roliga saker i trädgården som att lägga gräsmatta och Alizza får inte vara med!? Elakt, eller hur?! ;) Iallafall, ingenting jag gjorde inne var ju vatten värt, gå ut på andra sidan var hur tråkigt som helst så jag tog fram hennes spel. Ett sånt bräde med hål i och olika svårigheter. Den första är med en platta ovanför som ska fösas runt, så det gjorde vi, vilket gick rätt fort. Sen tog jag fram vad som tydligen är den roligaste (och svåraste) leken någonsin: toarulle! Alltså att vika in kanterna på en toarulle och lägga en godis inuti. Min lilla valp som kan tugga sönder det mesta fattar tydligen inte att det går att tugga sönder den så hon är väldigt sysselsatt! Vad är era bästa innelekar? Som hundarna älskar? När jag passade mammas Eurasier för ett par år sedan hade jag ingen aktiveringsboll utan gjorde ett hål i en PET-flaska, den älskar han än! Det krävs inte mycket… :)
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Att leta gömda godisar eller ben är populärt här hemma. Att markera olika dofter (t.ex. te) som man kan gömma älskar den vuxna hunden. Eller att bara med hjälp av total shaping lära in onödigheter som att ställa sig i en glasslåda eller springa in rummet brevid och hämta ett valfritt föremål. 😃
// Nadja