Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 2824 ggr
[Gnagare2]
0

Hund ensam hemma eller omplacera?

Min hund är elva år gammal och är van vid att vara hemma själv 4-5 timmar om dagen.  Nu är saken den,att jag har varit hemma en lång period pga sjukskrivning,men nu fått ett annat jobb med andra arbetstider. det har alltid löst sig på något sätt med hundpassning,jag har haft honom hos dagmattar och hussar,haft honom på hunddagis,hundpensionat,det har alltid löst sig på något sätt.

Men inte nu. Nu med dom nya arbetstiderna får jag det inte att gå ihop. Åker buss till jobbet,så jag hinner inte skjutsa honom till något dagis på mornarna. Allt har blivit annorlunda än det var innan.

Detta känns som en stor sorg för mig. Ska min hund behöva byta hem nu när han är så gammal och har varit så länge hos mig? han är en omplacering och kom till mig när han var ett år gammal. Jag har haft honom i tio år med andra ord. 

Pigg och frisk är han,så avlivar honom gör jag inte. 

Jag är så glad för mitt nya jobb,och att jag kan börja jobba igen efter en lång sjukskrivning,men detta med att jag inte får hundpassningen att gå ihop på dagarna,dämpar glädjen över jobbet.

Vet inte varför jag skriver detta inlägg,vill få lite perspektiv på mina tankar,gissar jag. Är ensamstående,vilket gör detta ännu svårare. Om man hade haft en sambo som var hemma,hade det ju löst sig.

Kom med era tankar om mitt läge. Behöver ett bollplank.

Cahira
0

Jag två elvaåringar och ena har jag haft sen hon var 2 månader gammal så jag förstår din känsla. Hur många timmar rör det sig om?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Maria
1

Finns det ingen i närområdet som kan tänkas vara hundvakt eller gå ut på promenad med honom medan du jobbar?

Du kanske kan sätta upp lappar?

/Maria

AnnaFagerell
1

Var bor du och hur bor du?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[Gnagare2]
1

#1 Det rör sig om åtta timmar per dag. 

#2 Mina tidigare hundvakter kan inte ställa upp mer av olika anledningar,har sökt hundvakt på nätet vid ett flertal tillfällen men inget napp. Har frågat grannarna också. Inget napp där heller. Att sätta upp lappar är det enda jag inte provat,kanske skulle ge det ett försök.

[Gnagare2]
0

#3 Är väl inte överförtjust i att avslöja  exakt var jag bor,men jag bor en bit ut på landet i en lägenhet.

[Gnagare2]
0

Faktum är att jag tidigare har satt in annonser om att jag vill omplacera honom,men inte fått något svar då heller. Jag antar att han är så pass gammal så ingen vill ha honom?? På grund av åldern?

Det känns i hjärteroten,kan jag säga,eftersom jag vet att han är världens bästa och trevligaste hund. Han charmar alla som kommer i hans väg. han är bra med både människor och andra hundar.

Cahira
0

Testa lappar men om hunden kan hålla sig så länge så tror jag den kommer klara sig bra. Det är kanske inte optimalt men det är ju inte många år ni har kvar ihop, är ingen valp så att säga. Testa lappar och se hur hunden hanterar situationen.

[Forest]
1

är du med i fb så tror jag säkert man kan se om någon kan vara lovande att ta ut hunden på promenad mitt på dagen (eller då han behöver gå ut). Jag har äldre personer som gärna ser efter våra vid behov, dessa har vi hittat genom prata med dom. Men lappar är bra att sätta upp i ditt närområde, men prata gärna för andra att du letar hundvaktshjälp kanske någon har en aktiv äldre släkting som ser hunden som sällskap samt orsak till komma ut o röra på sig :)

JonnaCecilia
1

Håller med #8 och lägger till att en del dagmattar kan komma och hämta hunden. Men att slänga ut krokar överallt och sätta upp lappar så pensionärer som kanske inte hänger på internet ser är bra tips!

AnnaFagerell
0

Svårt veta om man kan hjälpa dig om man inte vet var du bor . Närmsta stad hade räckt. 8 timmar är ju egentligen inte så mkt men lagen säger 6. Men jag ve många som har hunden ensam i 10 timmar. Bättre det än att sälja en sådan gammal hund

[Gnagare2]
0

#10 Blir nyfiken på vilket sätt du kan hjälpa mig genom att veta var jag bor?

hemul
1

Genom att g ut med hunden om ni bor nära varanda kanske? 😃

Vore det jag skulle jag ha mig tid med resa till hunddagis tills jag fick tag på privat hjälp. Borde väl finnas undomar som vill tjäna en slant? Om det bara gäller en promenad är det ju inte så betungande eller de kanske kan hämta hunden efter skolan typ och ta hem den till sig tills du kommer hem? Fast det beror ju på HUR lantligt du bor förstås. 😉

[[dvärgkaniner]]
0

Håller med #11 nummer  #10

hemul
0

Hoppas verkligen det löser sig! Glömde säga det. 🙂

claravincent
0

Du har ingen i din närhet som kan lämna honom på hunddagis på morgonen/förmiddagen? :) lycka till, jag håller tummarna att det löser sig!

[Gnagare2]
0

#12 Närmsta dagiset befinner sig en halvtimme med bil ifrån mig,men jag har kört honom dit i flera års tid ändå. Men nu tar jag bussen till jobbet,därför kan jag inte längre skjutsa honom dit. Kan ej längre ta bilen till jobbet,då det nya jobbet ligger i stan. Finns inga parkeringar någonstans. Och om det skulle finnas parkeringar,så kostar det för mycket.

#14 Ja jag hoppas också att det löser sig.😕

Ska säga också att jag inte längre har råd att ha honom på hunddagis. Det är hutlöst dyrt för mig som har låg inkomst.När jag har haft honom på hunddagis,så har jag tagit av mina sparpengar,men det kan jag inte göra längre. Hunddagis verkar enbart vara för högutbildat folk som tjänar bra med pengar.

Majken!
5

Jag hade lämnat hunden ensam i de åtta timmarna.

claravincent
0

#16 Jaha :( Hoppas du hittar en lösning!

AnnaFagerell
0

För att jag dels skulle kunna tagit hunden och dels kanske skulle kunna tagit ut den ja. Har tagit hand om sådana hundar som nämns ovan nämligen. Mer än en gång. Men man vill ju se att det fungerar och då kan man inte bo hundra mil från varandra heller. Finns många lösningar. Någon har hunden i veckan och en annan på helgen. Men du vill kanske ha ett svar i stil med : avliva den ??

[Gnagare2]
0

#19 För det första är min hund inte en "den",utan det är en kastrerad hanhund vi pratar om här. han är den bästa vän jag någonsin haft,därför är jag också noga med vem som tar hand om honom.  Du kan ju börja säga vart du bor så får vi se om vi bor nära varann eller ej.

Och för det andra,som jag har skrivit tidigare så är avlivning uteslutet,eftersom han ännu så länge är frisk och pigg.

[vattenhunden]
0

Svårt, i värsta fall skulle jag lämnat hunden själv hemma. Men då skulle jag sett till att hunden är väl rastad både före & efter jobbet. Skulle inte omplacerat en sådan gammal hund, jag tycker inte det är värdigt (gäller alla djur) som har levt i princip hela sitt liv hos en person/familj. Men förstår att alla har olika åsikter om det så ta inte illa upp :-) Prova lägg ut en annons på blocket, kanske du hittar någon dagmatte där, eller alternativt någon som kan ha hunden hos sig de dagar du jobbar. Hoppas innerligt att det löser sig för dig & vovven :-)

russin
2

Även jag skulle nog i det läget övervägt att låta hunden vara ensam hemma - tills jag hittade en mer långsiktig lösning. Jag tror en så gammal hund hellre ligger hemma och softar, än flyttar till nytt hem, med nya människor och nya rutiner.

VildaVittra
6

#10  "8 timmar är ju egentligen inte så mkt men lagen säger 6. "

Det finns ingen sådan lag, däremot en icke bindande rekommendation. 

TS, jag hade lämnat hunden de 8 timmarna utan tvekan. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Achatina
1

Gå upp tidigare och åk till dagis med den?

Vickiw
2

Jag tycker du ska försöka hitta En dagmatte/hundrastare men under tiden låter hunden vara hemma själv.

AnnaFagerell
1

I djurskyddslagen står det att hundar ska rastas minst var 6e timme vilket man inte kan om man lämnar den ensam 8 timmar! Känns bara fientligt hela tråden. Allt alla säger är fel och det verkar inte som om någon eller något kan hjälpa till. Ändra din inställning först så reder sig nog resten

[Gnagare2]
0

#21,22 och 23 jag håller med er alla tre.  Jag tycker inte heller att det är värdigt att omplacera honom hans sista tid i livet. 

Han rastas självklart både före och efter jobbet isåfall,om han ska vara hemma dessa timmar. jag kommer att fortsätta försöka få tag i en dagmatte/husse,men det verkar rätt kört. har ju försökt så länge nu. har kört honom till och från detta förb*annade hunddagiset nu iflera års tid och gjort slut på mina sparpengar för hans skull. Jag har verkligen gjort allt jag kunnat för honom,allt för att han ska ha det bra. Känns oerhört frustrerande att det ska vara så svårt att få tag på en vettig hundvakt. Jag vill ju inte lämna honom till vem som helst,heller. Det ska ju vara någon man kan lita på. 

Usch,den dagen han går bort blir det ingen mer hund,det inser jag. Hur mycket jag än kommer sakna hundlivet.

Fialialej
1

#26 det står BÖR, inte SKA. Otroligt stor skillnad. Jag hade lämnat honom hemma om det inte rörde sig om mer än åtta timmar. Många har sina hundar hemma längre än så om dagarna och de överlever ju uppenbarligen även om det inte är att föredra. :) Vad är det för jobb, har du möjlighet att få ta med honom? Om inte alltid, så kanske vissa dagar?

"På natten är alla katter svarta"

[Gnagare2]
0

#28 Nej jag kommer inte ha möjlighet att ta med honom på jobbet,tyvärr. Jag kommer att jobba på ett stort kontor med mycket folk. Det kommer bli ilskna blickar om jag tar dit en hund.

Cahira
1

Lämna hunden hemma, han klarar det. :) Lämna radion på så han har ljud och dämpa lampor så det är som en mysig lya.

Lexie82
2

#29 Säger som många andra, fortsätt leta efter någon som kan rasta hunden och tills du hittat någon så lämna den ensam 8 timmar. Det är bättre än att omplacera en så pass gammal hund.

Jag vet ju inte var du bor, men här där jag bor så finns det ett "mobilt hunddagis", de kommer och hämtar hunden efter att ägaren gått till jobbet och lämnar tillbaks hunden innan ägaren kommit hem. Det kanske finns något sånt i närheten av där du bor? Fast det löser ju inte pengaproblemet förstås..

Du kanske kan sätta upp lappar vid högstadie- eller gymnasieskolor? Ungdomar brukar ju vilja tjäna lite extra fickpengar, och nån kanske då är villig att rasta hunden efter skolan? Och fråga runt i hundgrupper på facebook! =)

Som en nödlösning kan du ju prata med din chef. Kanske finns det något konferensrum som inte används så ofta där hunden kan vara på dagarna, så att du kan gå ut med hunden på din lunchrast?

Cahira
0

Chefen kanske vill ha sällskap på kontoret. :3

Cahira
0

*dubbelpost*

[Gnagare2]
0

Jag förstår att er tanke är god när ni föreslår att ha med hunden på jobbet,men det går inte,hur mycket jag än skulle vilja😕

Cahira
0

Jag tror den klarar sig bra hemma jag.

VildaVittra
1

#26 Nej, det gör det inte, dessutom blandar du ihop djurskyddslagen och L102. I L102 (som alltså inte är djurskyddslagen) står följande att läsa:

12 § Hundar som hålls inomhus utan fri tillgång till rastgård, ska rastas utomhus regelbundet med hänsyn till hundens ålder och hälsotillstånd Hundar som permanent hålls i rastgård ska dagligen rastas på annan plats. Allmänna råd 2 kap. 12 § Hundar bör rastas var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar dock oftare. 

Det bör i det allmänna rådet, alltså är det inte bindande, hade det däremot stått ska/skall hade det varit det. Jag tycker att ska man citera lagen på nätet så ska man också ha läst och förstått författningarna i fråga. För spridandet av felaktig information riskerar ju att få djur avlivade eller omplacerade helt i onödan.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

AnnaFagerell
1

#36 då är det lite lulligt. Står också att hunden ska rastas regelbundet och är man inte hemma på 8-10 timmar är det inte regelbunden rastning när man kommer hem. Tror inte någon avlivar sin hund för att man inte kan ta ut den på 6 timmar. I sådana fall ska de inte ha hund ändå

VildaVittra
1

#37 Du tror att hundägare inte får sova i 8 sammanhängande timmar alltså? Givetvis skulle 8 timmars bortavaro från hemmet ses som regelbunden rastning det också, det man då enligt L102 ska göra är att ta hänsyn till just den hundens behov. Min Navdi skulle det inte funka med, men med Casper och Pipen skulle de gå utmärkt. 

"I sådana fall ska de inte ha hund ändå"

Vad du säger är alltså att du själv inte ska ha hund eftersom du inte heller vet vad som faktiskt står i lagen och skulle agerat efter vad du trodde stod i den.

kattöga
0

Kontakta nån pensionärsorganisation i närheten, eller andra föreningar e d som äldre personer gärna besöker, bingohallar, samkvämslokaler e dyl. Det kan ju finnas några pigga pensionärer som gärna tar med sig en hund när dom går på sina promenader, ensamma eller tillsammans.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Nova1234
0

jag tycker inte att du ska omplacera en så gammal hund, det är hemskt att slita upp honom från det han är van vid Om du inte bor lång ut i ödemarken borde det gå att annonsera efter någon som kan ta ut hunden för rastning Det finns säkert skolungdomar vill säkert tjäna en slant Nu när du har jobb kan du betala en bra lön.

Ravynsfair
0

Jag hade lämnat hunden de 8 timmarna och fortsatt leta efter någon som rastar hunden. 

Jag jobbar själv 5h 4dagar i veckan samt har en egen hund + dagishund som jag rastar de dagar ägarna behöver hjälp. 
Vi planerar veckovis med dagarna då ägaren jobbar oregelbundet, ibland helger, har egen nyckel till deras hus så att jag smidigt kan ta ut/in hunden, tar ut hunden den tid jag har möjlighet och är ute minst 1h per gång. 

Dagishunden hittade jag via Facebook där ägaren hade lagt ut en annons på en lokal loppis-sida.  Kanske något du kan prova också? 
Vi var flera som var intresserade och ägaren intervjuade (och lät träffa hunden så den fick ge sin bedömning) dem mest intressanta innan hen bestämde sig för vem som skulle få ta sig an hunden.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol