Rashjälp
Inom något år börjar vi vara redo för en valp, men vi har lite svårt att bestämma oss för den första rasen, vi är uppväxta med hundar och kommer nog alltid ha åtminstone två hundar samtidigt, men till en början har vi tänkt oss enbart en hund en tid.
Vi har en stor tomt med grannar och vägar en bit ifrån, vi kommer inte ha möjlighet att hägna in tomten, så vi är ute efter en ras som inte är särskilt självständig, som vill hålla sig i närheten och inte gärna drar iväg på egna äventyr.
En gladlynt och sällskaplig hund vill vi ha, och en stabil sådan, det skall vara en ras som inte är känd för att kunna ha rädslor och/eller vara reserverad. Det kommer röra sig en del andra människor här också, besök har vi rätt ofta, en hund som är välkomnande mot främlingar alltså och en ganska tystlåten sådan, ingen hund som har lätt till skall. Barn behöver hunden också fungera med, detta är ju nog en träningssak vet vi, men tar upp det med tanke på rädslor.
Storlek är inte av så stor betydelse, men inte någon riktigt liten hund, minst kring 35-40 cm i mankhöjd. Samma med päls och pälsvård (dock inte intresserade av ras som skall ryckas), det mesta fungerar, vi har stor vana av pälsskötsel.När det gäller aktivering kommer det alltså bli mycket utevistelse på tomten, promenader och så har vi tänkt bygga upp en liten träningsplan, (rally)lydnad och agility är av intresse, men dock mest på hobbynivå. Utställning vill vi hålla på med till viss del. Ett plus är om den kommande hunden fungerar att ha ute i hundgård emellanåt också när man är borta (inte några väldigt långa tider), dock inte ett måste.
Raser vi är nyfikna på;
Golden retriever och Storpudel (kommer vi antagligen ha någon gång, behöver inte vara som första hund)
Shapendoes är vi väldigt nyfikna på, detta verkar vara en väldigt rolig träningskompis, men hur pass aktiva är de egentligen? Är lite rädd att den skulle vara för aktiv, vi kommer köra agility och lydnad i mån av tid, knappast varje dag (båda jobbar). Dock skulle vi hålla den nedklippt isåfall, så där faller ju utställningen bort, men utställning kan vi förstås hålla på med en eventuell andra hund.
Kerry blue terrier, dock också osäker på aktivitetsbehovet, hur krävande är denna ras?
Raser vi inte vill ha;
Bedlingtonterrier, Veteterrier, spanielar och flera andra vattenhundar är inte direkt av intresse.
Någon som kan berätta mer om de vi är nyfikna på eller har tips på andra raser?
Jag har en schapendoes, dock är hon bara 12 veckor så har inte levt med en så länge. Har dock en del erfarenhet av rasen sedan innan. Det jag upplever är att de kräver en del aktivering och något meningsfullt att syssla med, men att de samtidigt är väldigt anpassningsbara. Min tjej kommer antagligen bli ett riktigt aktiveringsmonster, men det är något som jag har valt. Att aktivera behöver ju inte vara så krångligt heller, gömma 30 godisar i ett rum kan ju trötta ut ordentligt och tar typ 5 minuter att gömma.
// Nadja