Körsbärskärnor
Första morgonen i semesterstugan och hunden har kastat sig över körsbärskärnor som sambon lämnat framme igår på ett lite för lättåtkomligt bord. Jag vet inte om hon ätit några, eller om hon klarat att tugga sönder några. Men jag har för mig att de är skadliga för hundar. Minns jag fel?
Ja, körsbärskärnor är giftiga för hundar, eller rättare sagt - det som är inuti.
Håll koll på hunden och ring veterinär och se vad de säger!
Vilken snäll vovve som aktiverar sina tvåbeningar på semestern. Skriver som ovanstående att ni bör ringa veterinären och för att tipsa om att i framtiden alltid ha kolsuspension hemma när man har en glupsk vovve.
Håller tummarna för att dammsugaren inte hade tid att tugga.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Det som är värst, är väl om hunden äter för många så det blir stopp i tarmen - kärnor smälter inte.
Körsbärskärnor är väl rätt hårda? Förhoppningsvis kommer de ut snart igen.

Innehållet i kärnorna innehåller cyanid.
Hon beter sig som vanligt så jag tror inte att hon hann tugga i sig några kärnor. Det var nog roligare att riva sönder papperet de låg i i tusen små bitar. Hade hon fått cyanid i sig så gissar jag att hon hade kilat runt hörnet vid det här laget. Men sambon har fått stränga order om att ha bättre koll på körsbären och kärnorna.
Nu vet inte jag hur det funkar med just cyanid, men en del andra gifter beter sig ju som så att när man väl märker något är det redan kört. Hade nog ringt veterinären och frågat om råd på en gång, jag.
"På natten är alla katter svarta"
#7: Njae… cyanid har ju använts som självmordsgift och det verkar omedelbart.
#8 ja där ser du. Om skalet på kärnorna bryts ner i magen så är det alltså kört när du väl märker det (om det är i för stor mängd såklart). Håller tummarna på att hundmage inte kan smälta "körsbärskärnskal", då.
Fast jag antar att hunden behöver ha fått i sig rätt stor mängd då, om det ska vara dödligt? Det är väl knappast ren cyanid innanför skalet. :)
Men hur klarar fåglar att äta körsbär då? Deras avföring blir ju full av kärnor som fruktköttet smält bort från.

Det är ju inga jättemängder, men det är ju inte nyttigt.