Fästingnoja
Varje dag är jag ute i naturen och plockar gräs till mina marsvin. Jag har förståss hunden med mig och han får drösvis med fästingar på sig som kryper runt på honom,trots att jag har fästingsskydd på honom. Jag dödar 2-3 fästingar per promenad i skogen.
Jag njuter av att vara ute i skog och mark,men denna fästingfobi blir bara värre och värre,då jag vet att dom sprider farliga sjukdomar. Är livrädd för att någon ska sätta sig på mig,vilket inte har skett ännu så länge (peppar peppa ta i trä)
Någon annan som också har denna fobi och hur gör ni för att skydda er mot fästingar?
Jag har både tur och otur som flyttade utomlands där dom j*vlarna är större så dom KÄNNS när dom kryper på en så man vet direkt om man har någon på sig. De sprider inte sjukdomar heller men likt förb…. har jag världens fobi för de äcklen.
Så vad jag gör? Skriker allt vad det går tills hotet är borta. Om den sitter fast på en av hundarna har jag gummihandske och fästingplockare, vill INTE röra dom! Sedan dränker jag dom i vatten och diskmedel tills dom några timmar senare inte rör på sig mer.. vissa eldar dom men det klarar jag inte, huu!
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#1 Dom är större där du bor,skriver du. Får man fråga var du bor då? I vilket land?
Minnesota, USA. Finns två sorter här men den andra håller sig mest i skogen så jag har sluppit dom på mig, men wood ticks är stora nog att det kittlas när dom går på en. Hade en i håret och höll på att flippa ur innan Mike hittade den och tog bort den innan den hann fästa sig. Aldrig haft en som bitit sig fast för jag är så fobisk. Men bor man på en cattle ranch så måste man hålla på med hö och fästingar kommer kräla på en så jag försöker komma över min fobi. Men usch och fy och blä så äckliga dom är!!
Deer ticks är mindre och de sprider borrelia så dom är jag ännu mer rädd för. Rädd att inte känna den på mig eller nåt.
#3 Fy vilken plåga.
Har heller inte haft någon som bitit sig fast,för jag kollar mig otroligt noga när jag kommer hem. Har köpt ljusa kläder att ha på mig enbart för att kunna se om någon kryper på mig när jag är ute i skogen😛
Klokt! Jag kör också på ljusa kläder samt att jag klär mig täckande och direkt jag kommer hem åker kläderna av och nya åker på. Sedan går jag igenom kläderna. 😂
Men det är vanligare att dom hoppar på en av hundarna och väntar tills jag somnat och krälar på mig när jag sover så jag vaknar med en panikattack. 🤮
#5 Precis så gör jag också! Av med kläderna direkt när jag kommer innanför dörren och synar dom noggrannt🙂
Det värsta tycker jag ändå är när jag hittar flera stycken krypandes på min säng. Min hund sover nämligen i min säng,och han "fäller" fästingar där allt som oftast…..Jag tackar min lyckliga stjärna att dom inte har krypit upp på mig när jag sover,det skulle bli panik attacken Orvar,kan jag säga….Har köpt ljusa sängkläder för detta ändamål också….Min hund är elva år gammal…det skulle kännas taskigt att sluta låta honom sova i min säng,när han alltid har fått göra så. Men det finns dagar när jag funderar på att förbjuda honom i sängen.😮
Vi går oftast inte i skogen där det finns mycket vilt och därmed mycket fästingar nu när dom är som mest aktiva Om vi någon gång går i skogen så borstar vi sen igenom hundarna på vitt lakan Fästingar bruka krypa runt länge i timmar innan dom biter sig fast, så vi duschar alltid på kvällen innan vi går och lägger oss och borstar igenom håret
#1 Jag spolar ner dem i toaletten! TS Har du testat den där nya medicinen till hunden? Bravecto? Ska vara bra och ofarligt, sök här så finns en tråd om det. Själv har jag för liten valp så sprayar henne och marsvinen med timjanavkok… Kokar en burk timjan med en skivad citron i en liter vatten tio minuter. Låt svalna, sila genom duk ner i sprayflaska. Lycka till. Hatar också de små krypen!
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Jag får automatiskt fästingskydd om jag går i skogen nu, då jag måste ha myggmedel på mig för att inte bli uppäten. kör med ett myggmedel som även skyddar mot fästingar 🙂
#8 Förr spolade jag också ner dom i toastolen,utan att döda dom först,men då kröp dom små j*vlarna upp ur toastolen igen efter en stund! Sedan dess dödar jag dom ALLTID först innan jag spolar ner dom i toan🙂
Var inne på Apoteket och frågade efter just Bravecto,men då sa dom att det är receptbelagt. Har inte hunnit kontakta vet ännu.
Vilket myggmedel är det, russin?
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Märket heter Sjö & Hav mygg och fästingspray. Luktar lite första halvtimman, men det är inget störande.
Förr fick jag fästingar som satt fast ofta, minst en i veckan, men sedan jag skaffade hund så har jag haft tre på drygt 20 år… TS, vilket fästingmedel använder du? Olika medel funkar olika bra på olika hundar, jag är väldigt nöjd med Scalibor på mina och faktiskt tror jag att den hunden som inte har det blir lite skyddad av de andras. Något av MyggA-preparaten har väl effekt mot fästingar med?
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Just det; bränn, bränn, bränn, även om fästingen drunknat så kan tydligen äggen överleva. Så jävla äckligt!
#13 Jag använder Frontline numera,använde Scalibor innan,men har hört så mycket dåligt om det,så jag bytte. jag tycker även att man har fästingskydd på hunden så biter dom sig fast på hunden ändå?? Tycker jag är mycket märkligt….
Frontline har inte funkat särskilt bra på någon av våra hundar, Exspot och Scalibor har varit bäst. Kommer antagligen testa Bravecto nästa år.
#16 Tänkte också testa Bravecto,men fick reda på att det är receptbelagt. Tänkte höra med en vet nästa vecka.

Glasburk med lock + vatten + diskmedel. Ytspänningen borta med diskmedlet = allting sjunker. Diskmedel är nog giftigt med för dem. Skitäckligt men enkelt att veta var de är utan att smutsa ner plattan med blod (skulle vara rädd att det sprätter iväg).