Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 2082 ggr
emeliezan89
0

djurutbildning?

Jag vet vet inte vad jag skulle lägga in detta för någon stans men min fråga jag och min kille prata om att flytta till Kristianstad eller Västerås  nästa år då jag är klar på folkhögskola med mina gymnasie betyg och jag undra om det finns några djurutbildningar i Västerås eller Kristianstad som man kan läsa som vuxen vill gärna jobba med djur=).

Fialialej
0

Med vilken typ av djur vill du jobba och i vilken miljö? Många naturbruksgymnasier har vuxenutbildningar.

"På natten är alla katter svarta"

Achatina
1

En karriär är ju att bli (grön) biolog men det är en 4årig utbildning som inte resulterar i jobb. Vi läser några kurser tillsammans med biologerna (i Kristianstad) och min utbildning har inte med djur att göra alls (mer än de kurser vi har med biologerna). Men det är lättare att få jobb efter den. Och jag tror att chansen att få ha med hund på jobb är väldigt stor. Finns ju inte jättemånga karriärer med djur inriktning och väldigt många vill ju jobba med djur. Så enklaste är nog att utbilda sig till något där chansen att få ha med sig hund på jobbet är stor. Eller starta eget företag. Inkomsten av djuryrken är ofta väldigt liten så egentligen bättre att ha djur som hobby och intresse och sen ha ett annat yrke som drar in pengar som man kan spendera på sitt intresse/hobby.

De yrken jag kan komma på:
- Hundförare för polis, militär, tullen eller vaktbolag
- Ridande polis(/militär?)
- Jobba i djuraffär (finns två i Kristianstad)
- Ridskola / turridning
- Hunddagis (finns två i Kristianstad, det ena går ut 3h varje dag med alla hundar)
- Hundfrisör
- Vetrninär eller djurskötare
- Slakteri

*För att bli polis måste man söka till polishögskolan, vet inte alls var skolan i sig ligger men tror inte det är varken Kristianstad eller Västerås.
*Militärutbildningar ska finnas ganska gott om i Skåne men vet inte om just Kristianstad har kvar sin.
*Tullen söker då och då personal, men man måste ha b-körkort för att jobba hos dem och då bör man ju bo på tullvänliga platser (Trelleborg, Malmö, Stockholm osv).
*Vaktbolag finns överallt men vet inte vad som krävs för att få ha hund i sitt yrke. Jobba i djuraffär går mest ut på att sälja produkter, väldigt lite djurkontakt, och den mesta av den går ut på att städa burar.
*Ridskola behövs oftast ingen utbildning för, eftersom det enda man får göra om man inte är tränare, är att mocka boxar och rykta hästarna ungefär.  Samma med turridning om det inte är ens egna företag.
*Hunddagis handlar mest om att gå ut med hundarna på diverse promenader, och det är nog något man kan jobba med medan man går i skolan. 
*Ska man bli hundfrisör så bör man nog ha intresset sen innan och har man inte haft det så kan man bara klippa vardagsklippningar för utställningsfrisyrer kräver så mycket mer.
*För att jobba inom (djur)sjukvården måste man läsa väldigt mycket kemi och annat. Detta kan man mycket väl göra i Kristianstad men då får man nog läsa enstaka kurser och sen påbörja en riktig utbildning inom ämnet och tillgodoräkna de kurser man redan läst. 
*Kanske inte vad du vill höra, men många av mina klasskompisar på min djurvårdsutbildning (gymnasie) började jobba på Scan direkt efter gymnasiet. Och det är där många djurutbildade hamnar. Finns ett stort slakteri i Kristianstad.

emeliezan89
0

tack för tipset=)

emeliezan89
0

jag kan tänka mig jobba med hästar, hundar och katter=)

Lon@
0

En yrkeskategori som sällan nämns är försöksdjurstekniker - men det är förstås inte särskilt populärt att jobba med försöksdjur. Kommer man över den tröskeln så kan det faktiskt vara ett väldigt intressant jobb, beroende på var man jobbar och hur mycket man engagerar sig så kan man få göra relativt avancerade saker och man kan utvecklas i takt med att forskningen går framåt.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!