Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 408 ggr
Lexie82
0

Frågor om klippning

För några veckor sedan gick jag till en hundtrimmare och klippte ur pälsen på min golden retriever. Det gjorde underverk både för den tid det tar för honom att torka och för hur mycket hår han lossar.
 Jag börjar dock känna att det skulle varit ytterligare lite kortare under magen (han har en tendens att lyckas få urin på en tuss päls ibland), men tänkte då göra det billigt för mig och använda mig av en vanlig hår/skäggtrimmer.

Min fråga är, kan jag klippa för kort? Tänkte i armhålor/ljumskar och sånt där det är viktigt att hålla torrt, kan jag klippa JÄTTEKORT där, nästan raka? Eller finns det nån funktion med pälsen där? Utseendemässigt bryr jag mig inte.

Achatina
0

Nej, det kan jag inte tänka mig att det är. Det finns ju många korthåriga raser. Det enda är väl om det blir stubb och sånt som kanske är obehagligt att ha i armhålorna. Men om det är en vinst för hunden att bli korthårig så väger det väl över ev. negativa biverkningar.

Cahira
0

Stubb kliar precis som på oss, men klipp kort du, armhålor tovar gärna på mina hundar så jag håller det kort där för att undvika tovor. Men huden är jättetunn där så var försiktig!

Klipp fluffet mellan tårna och under tassarna mellan trampdynorna då hundar svettas bara genom fötterna så kan du svalka via fötterna om du behöver. 

Och som alltid rekommenderar jag espree shedding schampoo och mars coat king. Du kommer påskynda fällning och pälsen kommer bli luftigare och andas bättre. :)  Schampot innehåller balsam så du behöver inte deras shedding solution om du inte vill. Kom ihåg att blanda ut med vatten och borsta hunden medans den är schamponerad så du får lös så mycket päls du bara kan innan du sköljer så du inte får det i avloppet. :)

Detta är videon som fick mig att köpa produkten och den är verkligen så effektiv som du ser när dom är klar med pratet om bandandet och de borstar efteråt. Jag lovar, det är supereffektivt! Jag ÄLSKAR denna produkt! https://www.youtube.com/watch?v=XjYQ2LJp_dk

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Lexie82
0

#2 Vad använder du för borste? Jag brukar normalt använda en vanlig karda, men jag upplever att den är för tät när hunden är blöt/fuktig.

Cahira
0

Hårborste med metallpiggar. :) Den med plastpiggar känns inte lika bra.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.